Varen door de Rijnmond

Varen door de Rijnmond

Vandaag van een vaartocht genoten over de Oude – en de Nieuwe Maas onder de rook van Rotterdam. Prachtig weer, Hollandse luchten met veel blauw en de zon aan de hemel. Genietend van prachtige uitzichten en markante gebouwen.

De nieuwe Botlekbrug over de Oude Maas
Varen door de Rijnmond is ook varen langs raffinaderijen en chemische industrie zoals hier langs de Vondelingenplaat
Het luxe Deltahotel bij Vlaardingen deels in het water van de Nieuwe Maas gebouwd
We passeren Schiedam en het gebied waar voorheen de Scheepswerven van Gusto waren gelegen en waar de vader van Pieter van Vollenhoven een zeilmakerij had
Het voormalige kantoor van Smit Internationale zeesleepdiensten bij de Wilhelminahaven, op de achtergrond machinefabriek Wärtsilä
Het spantenraam van een replica van De Delft aan de Rotterdamse Schiekade, dat in de zomer van 2019 voor duizend euro te koop is geweest na het faillissement van het nieuwbouwproject

Replica Linieschip Delft

We schrijven het jaar 1782, de datum 27 mei. Het Amiraliteitscollege De Maze geeft aan scheepswerf De Hoog & De Wit bij Delfshaven, de geboorteplaats van Maarten Harpertszoon Tromp, de opdracht om een Linieschip met de naam ‘Delft’ te bouwen met 50 stukken geschut naar een ontwerp van de Rotterdammer Pieter van Zwijndrecht. Een schip met een lengte over de Stevens van 63 meter en een hoogte boven de waterlijn van 57 meter

Vijftien jaar later, 1797, raakt de Delft zwaar beschadigd bij de zeeslag bij Kamperduin en door de Engelsen als oorlogsbuit op sleeptouw meegenomen. Maar mede door de zware beschadigingen maakt het schip water, om vier dagen na de zeeslag in de nacht van zaterdag op zondag 15 oktober 1797 om half twee te zinken, enkele mijlen uit de kust voor Scheveningen.

In 1977 zijn onderdelen van de Delft door vissers boven water gebracht, met name omdat ankers en kanonnen terecht kwamen in de sleepnetten. Later zijn door sportduikers ook kleinere materialen afkomstig van de Delft geborgen. Waarop het idee ontstond om een replica van de Delft te bouwen. Wanneer dat zou zijn gelukt zou het één van de grootste replica-schepen ter wereld zijn geworden. Wie weet gaat het er nog van komen …

Trappenhuis van de Maastunnel bij de Parkhaven aan de noordoever van de Nieuwe Maas met links de Euromast
Ingang van de Leuvehaven met rechts herdenkingsmonument De Boeg voor de 3500 opvarenden van Nederlandse koopvaardijschepen die in de Tweede Wereldoorlog het leven verloren

De Boeg

Bij het havenhoofd van de Leuvehaven staat een opvallend beeld waarin de gestileerde boeg van een schip valt te herkennen. Aan de voet van het beeld de strakke boeggolf in steen en daarbij een aantal menselijke figuren: een roerganger, drie zeelieden en een drenkeling. Het is het Nationale Monument ter nagedachtenis aan de bij benadering 3500 zeelieden van de Nederlandse koopvaardij die gedurende de Tweede Wereldoorlog zijn omgekomen door oorlogshandelingen. Tijdens deze oorlog zijn daarbij ongeveer 500 Nederlandse koopvaardijschepen verloren gegaan. Het monument draagt de naam De Boeg, is 46 meter hoog en is in 1957 door prinses Margriet, de beschermvrouwe van de Nederlandse koopvaardij onthuld. Het monument is een ontwerp van de Italiaanse kunstenaar Fred Carasso (1899-1969), die de laatste 35 jaar van zijn leven in Nederland woonde. De menselijke figuren onderaan het monument met de strakke boeggolf beelden volgens de kunstenaar het koers houden van de gevallenen uit.

De Willemsbrug over de Nieuwe Maas naar het Noordereiland van Rotterdam
We blijven in Koninklijke kringen, tussen de Willemsbrug en de Koningsbrug luxe stoomraderboot De Majesteit, voorheen varende op de Rijn. Op de achtergrond ‘Tropicana’ ofwel vergane glorie

Stoomraderboot De Majesteit

Stoomraderboot ‘De Majesteit’ kwam op 1 mei 1926 onder Duitse vlag in de vaart als ‘Schnelldampfer Rheinland’. Uitsluitend welgestelde burgers konden zich ‘een reisje langs de Rijn’ permitteren aan boord van het luxe ingerichte schip. Oorlogshandelingen en een bombardement in 1945 hielden het schip voor de wal, maar na reparatie en renovatie kwam het schip in 1951 opnieuw in de vaart, nu onder de naam ‘Rheinland’, mooier en sneller dan tevoren.

Op zeker moment wordt het schip omgedoopt tot ‘Rüdesheim’ en blijft als zodanig in de vaart tot het jaar 1983 voor passagiersvervoer tussen Mainz en Keulen, waarna het in gebruik is genomen als stilliggend restaurantschip. Schip, stoommachines en stoomketels zijn dan inmiddels bijna zestig jaar oud. Tien jaar later, in 1993 is het stoomraderschip na intensieve restauratie in de vaart genomen, compleet met werkende stoommachine en -ketels die de strenge veiligheidskeuringen hebben doorstaan.

De hoog geheven Koningsbrug met links het hoofdkantoor van de Unilever en rechts een rode pilaar van de Willemsbrug
Deze kantoorgebouwen doen denken aan de dwarshellingen die hier in het verleden hebben gelegen
De Van Brienenoordbrug over de Nieuwe Maas bij IJsselmonde

Van Brienenoordbrug 

Op 1 februari 1965 is de Van Brienenoordbrug in gebruik genomen als aanvulling op de andere vaste oeververbindingen over de Nieuwe Maas, de (eerste) Willemsbrug daterend uit 1878 en de Maastunnel uit 1942. Het toenemende verkeer over de weg deed besluiten om de Van Brienenoordbrug uit te breiden met een tweede brugdeel, eveneens een boogbrug direct naast de al bestaande brugverbinding. Deze nieuwe boogbrug, in Zwijndrecht gebouwd, is in 1989 van Zwijndrecht naar haar plaats gevaren via de route Oude Maas waar de oude Spijkenissebrug en de Botlekbrug naar de Nieuwe Maas waar de Koningsbrug werd gepasseerd. Dit vanwege de beperkte doorvaarthoogte van de brug bij Papendrecht over de Noord en de bedoeling dat het nieuwe brugdeel aan de westelijke zijde van de bestaande overspanning zou worden gelegd. Op 1 mei 1990 is ook het nieuwe brugdeel in gebruik genomen.

Inmiddels zijn beide boogbruggen van de Van Brienenoordbrug aan een grondige renovatie toe. Er gaat een derde brugdeel gebouwd worden. Volgens de planning wordt deze nieuwe overspanning in de zomer van 2025 op de plaats gelegd van het westelijke (jongste) brugdeel, waarna deze boogbrug wordt gerenoveerd en in de zomers van 2026 of ‘ 27 wordt geplaatst ter vervanging van het oudere oostelijke brugdeel, evenals de beweegbare brugdelen van de Van Brienenoordbrug. Wat het vrijkomende derde brugdeel betreft: mogelijk dat deze na renovatie wederom een functie gaat krijgen, elders in de Rijnmond.

Capelle aan de IJssel met de ‘Ark van Noach’ voor de deur
‘s Werelds grootste zelfvarende cutterzuiger Spartacus aan de afbouwkade van IHC. Het schip vaart op LNG (Liguid Natural Gas) en doet daarmee haar kleur eer aan
Klik op afbeelding en ga naar Nieuwe Waterweg en Het Scheur

Geef een reactie