ms Patria

Kempenaar ms Patria

Kempenaar Patria, voorheen sleepschip Joma gebouwd in 1930.

Een mooi onderhouden binnenvaartschip, de Patria van 500 ton welke regelmatig gemeerd ligt aan het Merwedekanaal in Gorinchem. ‘Patria’ betekent ‘Land van Geboorte’ of Geboortegrond’ of ‘Vaderland’. De Patria is gezien haar afmetingen van 50.24 meter bij 6.60 meter en een diepgang van 2,32 meter te categoriseren als een Kempenaar, geschikt voor de vaart op Zuid-Nederland en de Belgische Kempen. De Patria is in 1930 gebouwd op de scheepswerf Hendriks te Dodewaard als sleepschip met de naam Joma.

Over sleepschepen en Rijnslepers

Een sleepschip is een vrachtschip zonder motor of mooi gezegd zonder eigen voortstuwingsinstallatie. Sleepschepen werden alleen of met meerdere sleepschepen tegelijk op sleep genomen door een sleepboot, of door oersterke Rijnslepers met mogelijk zes tot acht sleepschepen achter zich. Wanneer de bestemming van een sleepschip was bereikt, dan maakte het sleepschip zich los van de sleper en werd door de schipper naar de naar de oever van de rivier gestuurd om daar voor anker te gaan. Ook kon een sleepschip door een vervangende sleepboot op sleep worden genomen. Voormalige sleepschepen zijn te herkennen aan opmerkelijk zware en meerdere bolders op het voorschip en soms nog aanwezige zware ankers. Oorspronkelijk hadden sleepschepen grote langgerekte roeren met vaak een wegschuivend roerblad om het roeroppervlak aan te passen aan de belading van het schip of het type vaarwater. Sleepschepen achter een sleper moesten wel worden gestuurd door de schipper, en ook dat was een kunst, het vrij blijven van de sleepstrengen van achterliggende sleepschepen, het uit het schroefwater blijven van de sleepboot en bovendien in dat water varen waar de minste tegenstroom staat van de rivier.

Motorschip Patria

Gebouwd als sleepschip ‘Joma’ in 1930 is het in 1955 omgebouwd tot motorvrachtschip ‘Patria’, en gezien haar afmetingen en tonnenmaat een Kempenaar.  In het schip staat een MAN type W6V van 190 Pk. Te zien is dat het schip is voorzien van een ‘tunnel’ waarin de scheepsschroef zich bevindt om de aanvoer van schroefwater te verbeteren. Oorspronkelijk zal de Patria uitgerust zijn geweest met één groot roer, maar tegenwoordig dus met twee roerbladen achter de ‘tunnel’ om haar manoeuvreerbaarheid ten goede te laten komen.

Luikenkap

De oorspronkelijke houten luikenkap heeft plaats gemaakt voor een aluminium luikenkap. Waarbij de ‘den’, de opstaande rand rond het scheepsruim is verhoogd en in een rechte lijn is doorgetrokken. Oorspronkelijk heeft de opstaande rand rond het scheepsruim de ‘zeeg’, de gebogen deklijn gevolgd, zoals op de foto’s is te zien. Maar de ‘opgetrokken den’ heeft het laadvolume vergroot, het ruim kan worden toegedekt met aluminium luiken. Mogelijk is de ‘den’ in de loop der jaren zelfs twee maal verhoogd, zie de foto’s. Al met al een mooi en stijlvol binnenschip, de Patria van 500 ton.

Technische gegevens

Gebouwd als Sleepvrachtschip Joma 1930
Omgebouwd tot Motorvrachtschip Patria 1955
Bouwjaar: 1930
Bouwwerf: Hendriks, Dodewaard
Tonnage: 500
Lengte over alles: 50.24 meter
Breedte over alles: 6.60 meter
Diepgang geladen: 2.32 meter
Voortstuwing: 6 cilinder diesel 190 pk
Scheepsmotor: MAN W6V
Eigenaar G. Schram in Rotterdam

Klik op afbeelding en ga naar Kempenaar Terra Nova

Geef een reactie