Anker van Leerdam

Anker aan de Lingedijk

Wat ligt dat roestige anker daar aan de Lingedijk bij Leerdam te doen? Meermalen zijn we er al langs gereden, gefietst en gelopen maar we hadden ons er nog niet in verdiept. Dat het anker te groot was voor schepen die de Linge bevaren hadden we al bedacht. Wellicht dat het lang geleden achtergelaten zou zijn door een zeilende vrachtvaarder van ooit, ergens op de bodem van de Linge, maar dat leek ons sterk. Maar na wat leeswerk is het inmiddels duidelijk geworden, het stokoude roestige stokanker behoorde toe aan stoomschip ‘Leerdam’ van de Nederlandsch Amerikaanse Stoomvaart Maatschappij (NASM) verwant aan de latere Holland Amerika Lijn (HAL).

Het roestige stokanker afkomstig van ss Leerdam

Van ss Nederland tot ss Leerdam

Er hebben meerder schepen gevaren met de naam ‘Leerdam’, maar het schip waar het hier over gaat betreft het stoomschip ‘Leerdam’ dat op 24 april 1881 te water was gelaten onder de naam ss ‘Nederland’. Nu wil een ‘zeemansgeloof’ leren dat het geen goed doet om een schip een andere naam te geven, maar alle ‘bijgeloof’ opzij zettend, de reizen van ss ‘Nederland’ omgedoopt tot ss ‘Leerdam’ verliepen lang niet allen voorspoedig, integendeel zelfs …

ss Nederland, te water gelaten op 24 april 1881

ss Leerdam

Op 17 januari 1882 onderweg van Newcastle naar Baltimore strandde het schip met aan boord een lading ijzer en stukgoed bij Kaap Henry aan de kust van de Verenigde Staten. Weliswaar zonder averij kon het schip op eigen kracht loskomen en de reis voortzetten.

In februari 1883 verloor het schip varende op de Atlantische Oceaan een gedeelte van het schroefraam en het roer, maar wederom op eigen kracht wist het schip de Engelse havenplaats Falmouth te bereiken, een knap staaltje zeemanskunst.

In de nacht van 15 op 16 december 1889 kwam het schip onderweg van Amsterdam naar Buenos Aries bij kalme zee maar mistig weer 30 Zeemijl ten noorden van Lichtschip Noord-Hinder in aanvaring met het Britse stoomschip ‘Gaw Quan Sia’; dit schip raakte midscheeps bij de machinekamer en het ketelruim beschadigd, een halve dag bleven beide schepen muurvast aan elkaar vastzitten, maar eenmaal los van elkaar zonken zowel het Nederlandse als het Britse schip naar de zeebodem. Twee stokers aan boord van het Engelse schip verdronken, evenals de aan boord zijnde ‘stamboekvee paarden’ bestemd voor Buenos Aires welke zich aan boord van ss ‘Leerdam’ bevonden. De overige opvarenden van beide schepen werden gered door het Franse ss ‘Emma’.

ss Leerdam, op 24 april 1881 van stapel gelopen als ss Nederland. Het stoomschip kon ook na de verbouwing in het jaar 1882 (zie de doorgetrokken deklijn in vergelijk met de andere foto) nog als als ‘brik’ worden getuigd waardoor het onder zeil werd voortgestuwd.

Anker ss Leerdam

Op 27 november 2009 is het anker van ss Leerdam geborgen, door de Belgische vistrawler BM 52 die het in haar netten heeft gekregen. En daarmee is voor ons het raadsel van het ‘Anker aan de Lingedijk bij Leerdam’ opgelost. Op de bewaarde foto’s van ss ‘Leerdam’ is het anker nog te zien, hangende aan het voorschip.

Technische gegevens ss Nederland / ss Leerdam (1881)

Scheepswerf: Nederlandse Stoomboot Maatschappij
Etablissement Feijenoord te Rotterdam
Bouwjaar: 1881
Stapelloop: 28 april 1881
In de vaart genomen: 13 augustus 1881
Scheepsnaam: ss Nederland

Verbouwd (zie de opgetrokken verschansing op voor en achterschip en het verhoogde middenschip) in de periode van juni tot 28 augustus 1882 en overgedragen met recht van koop na een periode van vier jaar gegeven (uiterlijk op 10 september 1884) aan de Nederlandsch Amerikaanse Stoomvaart Maatschappij voor de dienst op New York en andere havens. Scheepsnaam na overdracht en verbouwing: ss Leerdam

Lengte over alles: 97,83 meter
Breedte over alles: 11,50 meter
Holte: 7,20 meter
Bruto Tonnage: 2334 BRT
Netto Tonnage: 1736,34 NRT
Waterverplaatsing 2700 m3

Voortstuwing: Compound stoommachine 2 cilinder
Geïndiceerd vermogen: 250 Pk Enkelschroefs
Snelheid: 10 Knopen
Aantal passagiers 1e klasse: 44
Aantal passagiers 2e klasse: 392
Aantal bemanningsleden: 62

Steunzeilen: Brik getuigd

Ga naar ms Simmerwille

Geef een reactie