ss Untited States (1952)

Na de Tweede Wereldoorlog onderhielden meerdere rederijen trans-Atlantische lijnen tussen Europa en de Verenigde Staten. Oceaanstomers als ss United States (1952), ss Rotterdam (1959), ss France (1960) en ss Queen Elizabeth 2 (1969) spraken tot de verbeelding. Waarbij rederijen zich sterk maakten voor de snelste oversteek  van de Atlantische Oceaan. Met als markeringen het Ambrose lichtschip bij New York en Bishop’s Rock bij de Scilly eilanden van Engeland. Het record staat formeel nog altijd op naam van ss United States. Sinds juli 1952 draagster van de Blauwe Wimpel.

ss United States, in de vaart geweest van 1952 tot 1969

Blauwe Wimpel

De snelste oversteek door een passagiersschip staat op naam van ss United States. ss United States heeft de afstand van 2924 Zeemijl af weten te leggen in oostelijke richting in 3 dagen, 10 uren en 40 minuten en in westelijke richting in 3 dagen, 12 uren en 12 minuten. Beloond met het recht op het voeren van de Blauwe Wimpel.

Troepentransportschip

Dat het record op naam staat van ss United States dankt het schip aan de stroomlijn van het schip zowel boven als onder de waterlijn, en het uitzonderlijk grote machinevermogen. De twee gigantische schoorstenen bijvoorbeeld zijn aerodynamisch vormgegeven, evenals de accommodatie, de opbouw aan dek. Als basis van het scheepsontwerp werd er rekening mee gehouden dat het ingezet moest kunnen worden als troepentransportschip. Zonder een ingrijpende verbouwing van het interieur. Bij de inrichting van de machinekamer koos met voor een installatie overeenkomstig met die van Amerikaanse vliegdekschepen van destijds. Zodat marinepersoneel snel vertrouwd zou zijn met de technische installaties. Daarbij het geheel in tweevoud uitgevoerd voor absolute bedrijfszekerheid. Een ‘voormachinekamer’ en een ‘achtermachinekamer’ die onafhankelijk van elkaar de voortstuwing realiseerden. Compleet op zichzelf staande stoomturbine-installaties, bestaande uit ketels, stoomturbines, condensors, voorwarmers en pompen.

ss United States (1952)

ss United States (1952)

Upon her delivery to the United States Lines, the SS United States was most graceful, modern, powerful and sleek vessel in the world. With her two oversize red, white, and blue funnels, she projected a powerful and romantic image of maritime travel, one that recalled the first great record-breaking liners of the twentieth century. Inside, she was completely fireproof.

Lees hier meer

Steinway vleugels

Omwille van een snelle ombouw tot troepentransportschip was de brandveiligheid aan boord van ss United States geoptimaliseerd. Door het toepassen van niet brandbare materialen, met name aluminium en glas voor ramen deuren en ‘betimmering’. Een concept van ontwerper William Francis Gibbs, gericht op een brandveilig schip. Zo ontbraken ook de traditionele houten dekken. Waarbij er uitzondering zou zijn gemaakt voor de Steinway-vleugels in de salons. Die zouden van brandvertragend mahoniehout zijn gemaakt.

ss United States
ss United States bij haar laatste reis
ss United States (1952)

Scheepswerf: Newport
New Shipbuilding & Drydock Company
Ontwerper: William Francis Gibbs (1886-1967)
Bouwnummer: Hull 488
Kiellegging: 8 februari 1950
Tewaterlating: 23 juni 1951
In de vaart gekomen: 3 juli 1952
Uit de vaart genomen: 14 november 1969

Lengte over alles: 302 meter
Lengte waterlijn: 287 meter
Breedte over alles: 30,90 meter
Diepgang (vaarklaar): 9,53 meter
Diepgang (geladen): 9,86 meter
Waterverplaatsing: 45.400 ton
Waterverplaatsing (geladen) 47.264 ton
Tonnenmaat: 53,329 Grosston 
29,475 Nettoregisterton

Voortstuwingsvermogen: 180.000 Kw 
Maximum vermogen: 184.773 Kw ofwel 247.785 Pk 
Voortstuwing: vier Westinghouse stoomturbines 
en vier Babcock & Wilcox waterpijpketels
in de voor-machinekamer
Vier Foster Wheeler waterpijpketels
in de achter-machinekamer
4 schroefassen met vier schroefen
Twee vierblad propellers, diameter 5,50 meter,
gemonteerd aan de buiten-assen 
Twee vijfblad propellers, diameter 5,50 meter,
gemonteerd aan de binnen-assen
Dienstsnelheid: 30 Knopen
Testsnelheid: 38,32 Knopen
Recordsnelheid: 43 Knopen
Aantal passagiers: 1,928
Aantal bemanningsleden: 1,044 
Aantal dekken: 16
ss United States (1952)
ss United States (1952) bij aanvang van de laatste reis

Achterhaald concept

De brandstofkosten van ss United States waren aanzienlijk. Met de opkomst van de luchtvaart nam de belangstelling voor de oversteek naar het andere continent af. Lijndiensten werden cruises, waarbij passagiers waarde gingen hechten aan luxe. Redenen waarom  1969 is ss United States uit de vaart genomen.

Kunstmatig rif

Gedurende dertig jaar heeft het in de Amerikaanse havenstad Filadelfia opgelegd gelegen, wachtende op een waardevolle bestemming. Er is gedacht aan een drijvend hotel, een toeristische attractie, een maritiem museum, of een combinatie van. Er zijn zelfs plannen geweest om het gemoderniseerd weer in de vaart te brengen. Uiteindelijk hebben alle plannen het niet gehaald. Besloten is het schip tot zinken te brengen om het een kunstmatig rif te laten worden. Op dinsdag 19 februari 2025 maakte het los van de kade in Filadelfia. Het zal ontdaan worden van milieu belastende materialen waarna ss United States een laatste rustplaats zal gaan vinden op de bodem van de Atlantische Oceaan.