Selden Furlex 104 S

De beide voorzeilen van onze Hurley 800 worden gevoerd op een Furlex rolreefsysteem. We beschikken over een radiaal gesneden fok en een radiaal gesneden genua. Deze laatste is uitgerust met luftape om het zeil vlakker te maken wanneer deze deels is ingerold. Het principe van een rolreefsysteem is relatief eenvoudig. Het in één profiel gehesen zeil wordt opgerold rond de voorstag. Wanneer het zeil wordt uitgerold wordt er gelijktijdig een lijn ingerold rond een trommel aan de voet van het zeil. Door deze lijn, de reeflijn weer aan te halen wordt het zeil weer ingerold. Door de reeflijn naar de kuip te geleiden hoef je niet naar het voordek te gaan om een voorzeil te wisselen of te bergen, waarmee het zeilen eenvoudiger, comfortabeler en veiliger kan zwoerden gemaakt. 

Maar hoe eenvoudig het principe ook is, op het systeem staan grote krachten. De wind in het zeil, de spanning op de val waarmee het zeil is gehesen, de beweeglijkheid op wind en golven. En dat maakt het systeem kwetsbaar voor haperingen. Vandaar dat zowel de lagers van de reeftrommel en de topwartel daarop berekend moeten zijn. Dat de verstaging op de juiste spanning moet staan en de lijnen aan dek en in de mast goed geleid moeten worden. Is dat allemaal in orde, dan is het een goed systeem, wat in de gelegenheid stelt om een voorzeil afhankelijk van de omstandigheden geheel of gedeeltelijk te voeren.

Selden mast- en dekbeslag 

Door de jaren heen is er al het nodige dekbeslag vervangen. Aanvankelijk is in 2016 alle verstaging inclusief terminals en stagspanners vernieuwd. Deze laatsten zijn van het merk Zweedse merk Selden. Daarna volgden de blokken en sluitingen van respect de achterstag, de giekneerhouder en de grootschoot. Aangevuld met de blokken gebruikt voor de spiboom ophouder en het keerblok van de rolreeflijn. Door het kiezen voor de Furlex van het Zweedse merk Selden is daarmee grotendeels het mast- en dekbeslag van hetzelfde merk.

Selden biedt de perfecte combinatie tussen aluminium, composiet en roestvrijstaal. Dit maakt het dekbeslag niet alleen mooi, hij is ook duurzaam en brengt veel gemak met zich mee voor de zeiler.

Topwartel en voorstagprofiel

Het rolreefsysteem van Selden vinden wij een lust voor het oog. Om te beginnen de topwartel welke is samengesteld uit RVS en composiet. Naar onze inschatting vervaardigd vanuit glasvezels versterk materiaal. Nieuw uit de verpakking loopt het opmerkelijk soepel. Het voorzeil wordt aangeslagen aan de RVS sluiting, de genuaval wordt bevestigd aan de dyneema strop welke is ingeschoren in de composiet ring van de topwartel. Het ziet er competitief uit. Het systeem bekijkende zou het mogelijk moeten zijn om de topwartel en daarmee het voorzeil met zowel de genuaval als met de spinakerval te hijsen, mocht de situatie daarom vragen. Het voorstagprofiel zelf is voorzien van twee zeilgroeven. Wanneer één voorzeil is gehesen zou er een tweede zeil in het vrije profiel gezet kunnen worden.

Selden Furlex 104 S
Topwartel en invoer van het voorzeil van de Selden Furlex 104 S
Topwartel Selden Furlex 104 S
Topwartel van de Selden Furlex 104 S met dyneema hijslus

Rolreefsysteem en boegbeslag

Ook de basis van de gehele installatie is samengesteld uit RVS en composiet. De dekbevestiging wordt gevormd door een RVS Sta-Lok RVS terminal waarop de Genuaroller wordt gefixeerd. Om de reeflijntrommel bevindt zich een composiet beschermkap welke zo verdraaid kan worden dat de reeflijn vrijlopend naar het dekbeslag wordt geleid. Evenals de topwartel loopt nieuw uit de doos de Genuaroller bijzonder licht. Het bevestigingspunt voor de halshoek van het voorzeil loopt daarbij ook gelagerd, en zal zich zetten het voorlijk van het voorzeil.

Selden Furlex 104 S
Selden Furlex 104 S met 6 millimeter voorstag gemonteerd op een Hurley 800
Selden Furlex 104 S
Selden Furlex 104 S met 6 millimeter voorstag gemonteerd op een Hurley 800

Zie hier CS Rigging

Handleiding zie hier