SeaGo Cruiser 4 ISO 9650-2 Reddingsvlot
Een reddingsvlot of op zijn Engels een liferaft is een middel dat je eigenlijk nooit hoopt te gebruiken, maar als het erop aankomt levensreddend kan worden. Bijvoorbeeld wanneer het schip zinkende is of wanneer er brand aan boord is uitgebroken. Aan onze uitrusting is er een SeaGo Cruiser 4 persoons reddingsvlot klasse ISO 9650-2 toegevoegd.
Hypothermie
Normaliter zijn wij aan boord met twee opvarenden. Een veronderstelling kan zijn dat een zespersoons voordelen zou kunnen hebben ten opzichte van een vierpersoons. Met twee personen in het vlot heb je dan de ruimte … maar een groter vlot kent bezwaren. In extreme omstandigheden zou een vlot met te weinig menselijk gewicht omgeblazen kunnen worden. Een kleiner vlot dat ondersteboven drijft kan ook relatief gesproken gemakkelijke door één persoon rechtop gezet worden. Daarbij de hypothermie, ofwel de warmtehuishouding. Meer mensen in een kleiner vlot houdt hen warmer, helpt het risico op onderkoeling te verkleinen.
ISO 9650-2
Zichzelf opblazende reddingsvlotten zijn er in verschillende categorieën, zoals klasse ISO 9650-1 en ISO 9650-2. ISO staat voor ‘International Standardization Organization’. Samengevat komt het erop neer dat een klasse 2 vlot bestemd is voor een verblijf korter dan 24 uur, waarbij de kust ofwel de redding nabij is. Een klasse 1 vlot is geschikt voor een noodzakelijkerwijs langer verblijf, waar redding dagen of langer op zich laat wachten, zoals ver op zee of oceaan. Zo zijn er bij een klasse 1 reddingsvlot levensmiddelen en drinkwater aan boord, bij een klasse 2 vlot niet. Klasse 1 vlotten zijn geïsoleerder wat betreft warmte of koude, bijvoorbeeld met een dubbele bodem, zijn ook sterker uitgevoerd en breder uitgerust, zoals met vistuig en verbandmiddelen.
Ons vlot wordt geactiveerd door middel van de ‘pointer-lijn’. Een ruk aan een touw doet het vlot zichzelf opblazen. Er bestaan ook geheel geheel automatische vlotten: deze zijn door middel van één hydrostatische borg met het schip verbonden, zinkt het schip, dan zullen de vlotten vrijkomen onder een bepaalde waterdruk, waarna eenmaal boven water de prointer-lijnen uitgevoerd als breeklijnen de vlotten activeren. Aan een vlot dat meegetrokken wordt de diepte in heeft niemand iets. Dat dit dramatische omstandigheden zijn spreekt voor zich.
Passend bij vaargebied
Voor de beroepsvaart zijn er internationale voorschriften over het verplicht aan boord hebben van goedgekeurde reddingsmiddelen. Voor de pleziervaart gelden verschillende landen verschillende eisen. De Nederlandse overheid laat voor de pleziervaart het al dan niet het aan boord hebben van een reddingsvlot over aan de verantwoordelijkheid van de schipper.

Wij zeilen op de ruime binnenwateren en langs de Nederlandse kust. Kunnen daarmee volstaan met een klasse 2 vlot. Belgische en Franse autoriteiten stellen het aan boord hebben van een reddingsvlot op zee verplicht. Zeilende vanuit de Zeeuwse wateren is verzeild raken in Belgische, Duitse of Deense wateren niet ondenkbaar. Maar buiten dat willen wij onze zaken aan boord op orde hebben. Bij onvoorziene omstandigheden er alles aan gedaan hebben om levens van mens en dier te behouden of in veiligheid te brengen.
Scenario’s waarbij een vlot ingezet zou kunnen worden
* Zinken van de boot / schip verlaten
* Brand aan boord / schip verlaten
* Bereiken van de kust bij stranding
* Complexe man over boord situaties
* Wanneer de mast gevaar oplevert voor een SAR helikopter

Beschrijving Seago ISO 9650-2 reddingsvlot
In het Seago ISO 9650-2 reddingsvlot (klasse 2) bevinden zich dus geen levensmiddelen en drinkwater. Wat dan wel? Dit: 3 stakellichten, een fluit, een zaklamp, een hoosvat, 2 peddels, een pomp, een reparatieset, een werplijn, een mes en zeeziektepillen. En een instructie- en reddingshandleiding. Hoe is het vlot zelf uitgerust? De instaptredes van de ‘touw’ladder zijn verstevigd, de onafhankelijke luchtkamers zijn voorzien van overdrukventielen, het vlot is voorzien van LED binnen- en buiten verlichting, de overkapping is gemaakt van SOLAS (Safety of Life at Sea) goedgekeurd reflecterend materiaal, de vloer is thermisch geïsoleerd, onder het vlot vier drijfankers van 55 liter inhoud tot verbetering van de stabiliteit.