Veerdienst Maassluis-Rozenburg
De veerpont Blankenburg (voorheen Gedeputeerde Schilthuis geheten) van de veerdienst Maassluis-Rozenburg gebouwd in 1965 is uitgerust met Voith-Schneider Propellers. De veerponten zijn gebouwd met een symmetrisch onderwaterschip, voor- en achtersteven wisselen al naar gelang de vaarrichting. Maar waarmee de veerpont ook dwars-uit kan varen of op de plaats rond kan draaien.
Voith-Schneider Propellers
Nabij de stevens van de veerpont zoals getoond bevinden zich de Voith-Schneider Propellers: verticale bladen waarvan de stuwkracht 360° rond kan worden gericht. Waarmee de veerpont wordt gevaren en bestuurd. De veerponten zijn daarmee optimaal wendbaar. Het VSP-systeem is uitvinding van de Oostenrijker Ernst Leo Schneider (1894-1975). De stuwkracht wordt opgewekt door vier tot zes verticale spaden, welke in een cirkelbeweging door het water worden bewogen.
Ernst Leo Schneider (1894-1975)
Het Voith-Schneider systeem is ontwikkeld rond 1927 door de Oostenrijkse ingenieur Ernst Leo Schneider. Om het systeem te construeren is de samenwerking gezocht met scheepswerf en machinefabriek Voith. En met succes. Het systeem werd nadien toegepast, waar kracht en wendbaarheid worden vereist. Zoals bij sleepboten, veerponten en bij schepen ingezet voor de bouw van installaties in open zee. Bij sleepboten worden Voith-Schneider propellers veelal onder het midden of enigszins onder het voorschip van de sleepbootromp geplaatst, eventueel twee exemplaren naast elkaar.
Voith-Schneider Propeller
Aan het begin van de twintigste eeuw, rond 1927 ontwikkelde de Oostenrijker Ernst Leo Schneider (1894-1975) in samenwerking met ingenieurs van de firma Voith een voortstuwingssysteem, bestaande uit verstelbare verticale bladen op een horizontale ronddraaiende schijf. De stand van de bladen zijn bepalend voor de stuwrichting van het systeem.
‘Toqueo’
Asa freelance inventor, Schneider worked with Voith engineers, first from St. Pölten and later from Heidenheim, to further develop the system, which is both drive and rudder. In 1927, the first test ship financed by Voith, the “Torqueo”, sailed and impressed everyone because it managed a full turn around its longitudinal axis in ten seconds.
Technische gegevens ‘Blankenburg’ voorheen Gedeputeerde Schilthuis (1965-2001) Scheepswerf: P. Smit Jr. Rotterdam Bouwnummer: 654 Bouwjaar: 1965 Lengte over alles: 50,84 meter Breedte over alles: 15,20 meter Diepgang: 3,10 meter Laadvermogen: +/- 43 voertuigen Aantal passagiers: 380 Voortstuwing: 2 X Stork Werkspoor 645 Pk 2 X Voiht-Schneider Propellers
Zie hier veerpont Blankenburg en het expertiserapport van veerpont Staeldiep