Veerpont Blankenburg (1965) • Voith-Schneider Propeller

Veerdienst Maassluis-Rozenburg 

De veerpont Blankenburg (voorheen Gedeputeerde Schilthuis geheten) van de veerdienst Maassluis-Rozenburg gebouwd in 1965 is uitgerust met Voith-Schneider Propellers. De veerponten zijn gebouwd met een symmetrisch onderwaterschip, voor- en achtersteven wisselen al naar gelang de vaarrichting. Maar waarmee de veerpont ook dwars-uit kan varen of op de plaats rond kan draaien.

Veerpont Blankenburg uitgerust met Voith-Schneider Propellers
Manoeuvreren met Voith-Schneider propellers

Voith-Schneider Propellers 

Nabij de stevens van de veerpont zoals getoond bevinden zich de Voith-Schneider Propellers: verticale bladen waarvan de stuwkracht 360° rond  kan worden gericht. Waarmee de veerpont wordt gevaren en bestuurd. De veerponten zijn daarmee optimaal wendbaar. Het VSP-systeem is uitvinding van de Oostenrijker Ernst Leo Schneider (1894-1975). De stuwkracht wordt opgewekt door vier tot zes verticale spaden, welke in een cirkelbeweging door het water worden bewogen.

Veerpont Maassluis-Rozenburg
Veerpont Blankenburg aan de veerstoep van Maassluis

Ernst Leo Schneider (1894-1975)

Het Voith-Schneider systeem is ontwikkeld rond 1927 door de Oostenrijkse ingenieur Ernst Leo Schneider. Om het systeem te construeren is de samenwerking gezocht met scheepswerf en machinefabriek Voith. En met succes. Het systeem werd nadien toegepast, waar kracht en wendbaarheid worden vereist. Zoals bij sleepboten, veerponten en bij schepen ingezet voor de bouw van installaties in open zee. Bij sleepboten worden Voith-Schneider propellers veelal onder het midden of enigszins onder het voorschip van de sleepbootromp geplaatst, eventueel twee exemplaren naast elkaar.

Voith-Schneider Propeller 

Aan het begin van de twintigste eeuw, rond 1927 ontwikkelde de Oostenrijker Ernst Leo Schneider (1894-1975) in samenwerking met ingenieurs van de firma Voith  een voortstuwingssysteem, bestaande uit verstelbare verticale bladen op een horizontale ronddraaiende schijf. De stand van de bladen zijn bepalend voor de stuwrichting van het systeem.

 

Veerpont Maassluis-Rozenburg
Veerpont Blankenburg met Voith-Schneider Propellers

‘Toqueo’

Asa freelance inventor, Schneider worked with Voith engineers, first from St. Pölten and later from Heidenheim, to further develop the system, which is both drive and rudder. In 1927, the first test ship financed by Voith, the “Torqueo”, sailed and impressed everyone because it managed a full turn around its longitudinal axis in ten seconds.

Technische gegevens ‘Blankenburg’
voorheen Gedeputeerde Schilthuis (1965-2001)

Scheepswerf: P. Smit Jr. Rotterdam
Bouwnummer: 654
Bouwjaar: 1965
Lengte over alles: 50,84 meter
Breedte over alles: 15,20 meter
Diepgang: 3,10 meter
Laadvermogen: +/- 43 voertuigen
Aantal passagiers: 380
Voortstuwing: 2 X Stork Werkspoor 645 Pk 
2 X Voiht-Schneider Propellers

Zie hier veerpont Blankenburg en het expertiserapport van veerpont Staeldiep

Blankenburg, voorheen Gedeputeerde Schilthuis
Veerpont Blankenburg, voorheen Gedeputeerde Schilthuis

Geef een reactie