Sleepboot Steenbank (1960) • Bodewes, Millingen a/d Rijn

NRS Sleepboot Steenbank (1960)

Op 16 november 1960 vond bij de NV Scheepswerven v/h Bodewes bij Millingen aan de Rijn de tewaterlating plaats van sleepboot Steenbank. De sleepboot werd gebouwd in opdracht van L. Smit & Co’s Sleepdienst, en ontworpen om ingezet te gaan worden in de Europoort, het nieuwe havengebied dat grotendeels het voormalige eiland Rozenburg beslaat. De Europoort ligt aan het Calandkanaal tussen de Botlek en de Maasvlakte. De aanleg van dit havengebied begon in 1958, waarbij beoogd werd dat grootte en diepgang van de zeeschepen toe zou nemen. Het ontwerp van sleepboot Steenbank gebouwd in 1960 speelde daarop in.

De door L. Smit & Co’ Sleepdienst bij Bodewes bestelde sleepboten Steenbank en Schouwenbank zijn tekenend voor een nieuwe generatie havensleepboten. Ze zijn ontworpen specifiek voor het havengebied  de Europoort. Bij het afmeren en ontmeren van zeeschepen maken havensleepboten in de Rotterdamse havens al gebruik van de mogelijkheid om met de kop te duwen: bij de Steenbank en Schouwenbank wordt de duwsteven prominenter en degelijker. Ook is de romp forser zodat deze sleepboten zich ook in de kustwateren kunnen begeven, met veel aandacht voor waterdichtheid met het oog op overkomende golven en grondzeeën.

NRS sleepboot Steenbank
NRS sleepboot Steenbank, voorloper van het ontwerp van de Vikingbank
Sleepboot Steenbank (1960)
Gerestaureerde NRS sleepboot Steenbank uit 1960 in de haven van Maassluis

Zichtbaarheid

De havensleepboten ‘van de stad’ hadden een strijkbare mast, ook met het oog op de Spijkenisse- en de Botlekbrug. Bij de Steenbank en de Schouwenbank beperkte het strijken van de mast zich tot het bovenste deel in het verlengde van de schoorsteen. Aangezien de kruiphoogte minder van belang was, was er ook een tweede stuurstand boven het stuurhuis aanwezig. Dit gaf de sleepbootkapitein en stuurman een ruim overzicht. Waarbij de prominente mast de sleepboot zichtbaarder maakte gezien vanaf de brug van zeeschepen.

Dubbele roeren en straalbuis

Omwille van de manoeuvreerbaarheid is de Steenbank, maar was ook de Schouwenbank uitgerust met dubbele roeren. Het schroefwater wordt tussen de roerbladen heen gestuwd wat de wendbaarheid vergroot en de draaicirkel verkleind. De enkele schroef zelf is omgeven door een straalbuis, dat de efficiëntie van de scheepsschroef ten goede komt. En daarmee de trek- en duwkracht van de sleepboot.

Dieselelektrisch

Eveneens omwille van het rendement is er dieselelektrische voortstuwing toegepast. Zowel een scheepsschroef als Scheepsmotoren zijn ontworpen om bij een berekend toerental en vermogen het effectiefst te werken. Door het toepassen van twee Deutz dieselgeneratoren in combinatie met een elektrisch aangedreven scheepsschroef kan dit worden bereikt. Vrij varend behoeven niet beide dieselgeneratoren in bedrijf te zijn.

Waterkanonnen

Het werkgebied van de Steenbank waren daarbij de Petroleumhavens van de Europoort. Waarbij er sprake is van brandgevaarlijke scheepsladingen. Op het werkdruk van de Steenbank zijn dan ook aansluitingen te zien voor brandslangen. Op het stuurhuisdak nabij de bovenstuurstand twee waterkanonnen om scheepsbranden te blussen.

Sleepboot Steenbank
Dekhuis van NRS sleepboot Steenbank uit 1960

Lees hier meer over de Nieuwe Rotterdamse Sleepdienst en de Steenbank. 

Bijzonderheden

De sleepboot Steenbank is voorzien van een dieselelectrische aandrijving. De schroefas wordt aangedreven door een elektromotor, de elektrische stroom wordt opgewekt door twee dieselgeneratoren.

Daarbij is de sleepboot voorzien van waterkanonnen, aansluitingen van brandslangen en bijbehorende brandbluspompen in de machinekamer.

Technische gegevens

Scheepswerf: NV Scheepswerven v/h Bodewes, 
Millingen aan de Rijn
Bouwnummer: 560
Kiellegging: 2 juni 1960
Tewaterlating: 16 november 1960
Lengte over alles: 30,38 meter
Lengte tussen de loodlijnen: 28,00 meter
Breedte over alles: 7,55 meter
Diepgang: 2,99 meter
Holte: 3,81 meter
Tonnenmaat: 183 BRT
Voortstuwing: Twee 4-takt 8-cylinder K.H.Deutz 620 Pk 
Typeaanduiding: BA.8M.528
Gezamenlijk vermogen: 1.240 Pk / 912 kW
bij 750 omw/min

Steenbank en Schouwenbank

Het zusterschip van de Steenbank
was de Schouwenbank gebouwd in 1960

De Steenbank werd op 1 april 1972
omgedoopt tot Astroloog

De Schouwenbank werd op 10 april 1972
omgedoopt tot Astronoom

Sleepboot Steenbank (1960)
Sleepboot Steenbank uit 1960, achterdek

Meteo & Navigatie

Gegevens van de zon 2025

Scheepsweerbericht KNMI

Weerkaarten KNMI

Getijdengegevens RWS

 

 

Dit bericht heeft 3 reacties

  1. Maarten Vroombout

    Mooie reportage over de Steenbank. In het voorjaar gaan we verder met schilderwerk. Het kompasdek en de stuurhut en het dek rondom de stuurhut moeten in de 2 componenten verf en het railingwerk natuurlijk. Daarna door naar de bak en het dek naast de accomodatie. Het wordt een plaatje

  2. Johan

    Leuk dat je ons gevonden hebt, de Steenbank is een mooie sleepboot, waard om in de vaart te blijven. Met gemengde gevoelens heb ik de Schouwenbank/ Astronoom bij Treffers, Haarlem naar de sloop zien gaan. Mooi dat dit de Steenbank bespaard is gebleven!

    Bij het mij verdiepen in de Steenbank verraste het mij dat de sleepboot diesel-elektrisch is, tamelijk experimenteel voor L. Smit & Co destijds. Wel een mooi systeem, waar ikzelf ook mee gevaren heb. Wanneer mogelijk hoop ik graag eens aan boord te stappen van de Steenbank, met name de machinekamer heeft mijn belangstelling. Mocht er nadere informatie beschikbaar zijn, ik houd mij aanbevolen. Goede wacht, Johan

  3. Maarten Vroombout

    Dag Johan, De Gele Zee die uit de USA werd gehaald was ook diesel electrisch. Ervaar Maassluis heeft een site waarop geboekt kan worden voor een reisje met een van de historische slepers waaronder de Steenbank, We varen vanaf 17 mei tot en met oktober met maximaal 12 passagiers. Meestal naar Maasvlakte 2. Ze mogen overal komen dus ook in de mk (onder begeleiding) . Verder zijn er bijna altijd op dinsdagmorgen en altijd op woensdagmorgen (ook nu) mannen bezig met onderhoud en verbeteringen aan het schip. Er worden ook nog vrijwilligers gezocht voor dek en mk dus mogelijkheden genoeg

Geef een reactie