NRS Sleepboot Steenbank (1960)
Op 16 november 1960 vond bij de NV Scheepswerven v/h Bodewes bij Millingen aan de Rijn de tewaterlating plaats van sleepboot Steenbank. De sleepboot werd gebouwd in opdracht van L. Smit & Co’s Sleepdienst, en ontworpen om ingezet te gaan worden in de Europoort, het nieuwe havengebied dat grotendeels het voormalige eiland Rozenburg beslaat. De Europoort ligt aan het Calandkanaal tussen de Botlek en de Maasvlakte. De aanleg van dit havengebied begon in 1958, waarbij beoogd werd dat grootte en diepgang van de zeeschepen toe zou nemen. Het ontwerp van sleepboot Steenbank gebouwd in 1960 speelde daarop in.
De door L. Smit & Co’ Sleepdienst bij Bodewes bestelde sleepboten Steenbank en Schouwenbank zijn tekenend voor een nieuwe generatie havensleepboten. Ze zijn ontworpen specifiek voor het havengebied de Europoort. Bij het afmeren en ontmeren van zeeschepen maken havensleepboten in de Rotterdamse havens al gebruik van de mogelijkheid om met de kop te duwen: bij de Steenbank en Schouwenbank wordt de duwsteven prominenter en degelijker. Ook is de romp forser zodat deze sleepboten zich ook in de kustwateren kunnen begeven, met veel aandacht voor waterdichtheid met het oog op overkomende golven en grondzeeën.


Zichtbaarheid
De havensleepboten ‘van de stad’ hadden een strijkbare mast, ook met het oog op de Spijkenisse- en de Botlekbrug. Bij de Steenbank en de Schouwenbank beperkte het strijken van de mast zich tot het bovenste deel in het verlengde van de schoorsteen. Aangezien de kruiphoogte minder van belang was, was er ook een tweede stuurstand boven het stuurhuis aanwezig. Dit gaf de sleepbootkapitein en stuurman een ruim overzicht. Waarbij de prominente mast de sleepboot zichtbaarder maakte gezien vanaf de brug van zeeschepen.
Dubbele roeren en straalbuis
Omwille van de manoeuvreerbaarheid is de Steenbank, maar was ook de Schouwenbank uitgerust met dubbele roeren. Het schroefwater wordt tussen de roerbladen heen gestuwd wat de wendbaarheid vergroot en de draaicirkel verkleind. De enkele schroef zelf is omgeven door een straalbuis, dat de efficiëntie van de scheepsschroef ten goede komt. En daarmee de trek- en duwkracht van de sleepboot.
Dieselelektrisch
Eveneens omwille van het rendement is er dieselelektrische voortstuwing toegepast. Zowel een scheepsschroef als Scheepsmotoren zijn ontworpen om bij een berekend toerental en vermogen het effectiefst te werken. Door het toepassen van twee Deutz dieselgeneratoren in combinatie met een elektrisch aangedreven scheepsschroef kan dit worden bereikt. Vrij varend behoeven niet beide dieselgeneratoren in bedrijf te zijn.
Waterkanonnen
Het werkgebied van de Steenbank waren daarbij de Petroleumhavens van de Europoort. Waarbij er sprake is van brandgevaarlijke scheepsladingen. Op het werkdruk van de Steenbank zijn dan ook aansluitingen te zien voor brandslangen. Op het stuurhuisdak nabij de bovenstuurstand twee waterkanonnen om scheepsbranden te blussen.

Lees hier meer over de Nieuwe Rotterdamse Sleepdienst en de Steenbank.
Bijzonderheden
De sleepboot Steenbank is voorzien van een dieselelectrische aandrijving. De schroefas wordt aangedreven door een elektromotor, de elektrische stroom wordt opgewekt door twee dieselgeneratoren.
Daarbij is de sleepboot voorzien van waterkanonnen, aansluitingen van brandslangen en bijbehorende brandbluspompen in de machinekamer.
Technische gegevens Scheepswerf: NV Scheepswerven v/h Bodewes, Millingen aan de Rijn Bouwnummer: 560 Kiellegging: 2 juni 1960 Tewaterlating: 16 november 1960 Lengte over alles: 30,38 meter Lengte tussen de loodlijnen: 28,00 meter Breedte over alles: 7,55 meter Diepgang: 2,99 meter Holte: 3,81 meter Tonnenmaat: 183 BRT Voortstuwing: Twee 4-takt 8-cylinder K.H.Deutz 620 Pk Typeaanduiding: BA.8M.528 Gezamenlijk vermogen: 1.240 Pk / 912 kW bij 750 omw/min
Steenbank en Schouwenbank
Het zusterschip van de Steenbank
was de Schouwenbank gebouwd in 1960De Steenbank werd op 1 april 1972
omgedoopt tot AstroloogDe Schouwenbank werd op 10 april 1972
omgedoopt tot Astronoom

Meteo & Navigatie
Mooie reportage over de Steenbank. In het voorjaar gaan we verder met schilderwerk. Het kompasdek en de stuurhut en het dek rondom de stuurhut moeten in de 2 componenten verf en het railingwerk natuurlijk. Daarna door naar de bak en het dek naast de accomodatie. Het wordt een plaatje
Leuk dat je ons gevonden hebt, de Steenbank is een mooie sleepboot, waard om in de vaart te blijven. Met gemengde gevoelens heb ik de Schouwenbank/ Astronoom bij Treffers, Haarlem naar de sloop zien gaan. Mooi dat dit de Steenbank bespaard is gebleven!
Bij het mij verdiepen in de Steenbank verraste het mij dat de sleepboot diesel-elektrisch is, tamelijk experimenteel voor L. Smit & Co destijds. Wel een mooi systeem, waar ikzelf ook mee gevaren heb. Wanneer mogelijk hoop ik graag eens aan boord te stappen van de Steenbank, met name de machinekamer heeft mijn belangstelling. Mocht er nadere informatie beschikbaar zijn, ik houd mij aanbevolen. Goede wacht, Johan
Dag Johan, De Gele Zee die uit de USA werd gehaald was ook diesel electrisch. Ervaar Maassluis heeft een site waarop geboekt kan worden voor een reisje met een van de historische slepers waaronder de Steenbank, We varen vanaf 17 mei tot en met oktober met maximaal 12 passagiers. Meestal naar Maasvlakte 2. Ze mogen overal komen dus ook in de mk (onder begeleiding) . Verder zijn er bijna altijd op dinsdagmorgen en altijd op woensdagmorgen (ook nu) mannen bezig met onderhoud en verbeteringen aan het schip. Er worden ook nog vrijwilligers gezocht voor dek en mk dus mogelijkheden genoeg