Redeboot Deurloo (2015)
Vanaf de Westerschelde zagen we bij Vlissingen de Belgische redeboten Deurloo binnenlopen. Redeboten zoals deze worden ingezet bij de beloodsing van zeeschepen. Ze brengen de loods aan boord van binnenkomende scheepvaart, en halen deze af van naar zee gaande zeeschepen. Op de op de rede en in de aanloop van de Westerschelde zijn zowel Nederlandse als Belgische loodsen actief. Dit vanwege de Westerschelde als vaarweg naar Antwerpen. Daarover zijn bindende afspraken gemaakt tussen Nederland en België. Belgische loodsvaartuigen behoren toe aan de zogenoemde DAB-Vloot. DAB staat voor ‘Dienst van Afgezonderd Beheer’, een private maritieme organisatie.
Redeboot Deurloo is gebouwd bij de Estlandse werf Baltic Workboats en is opgeleverd in 2015. De Deurloo heeft twee zusterschepen, de Honte en de Raan. Deze loodstenders hebben een lengte van 20,30 meter en zijn berekend op een vaarsnelheid van 22 Knopen. De redeboten worden gevaren door drie bemanningsleden en hebben zitplaats voor acht loodsen. Bijzonder is dat de Deurloo en haar zusterschepen zelfrichtend zijn, mochten deze kapseizen. Wij zagen de Deurloo Vlissingen binnenlopen. Lees hier meer over de Deurloo, de Honte en de Raan
Technische gegevens Gebouwd door Baltic Workboats, Estland Bouwmateriaal: aluminium In dienst gekomen: maart 2015 Lengte over alles: 20,30 meter Breedte over alles: 6,00 meter Kruissnelheid: 22 Knopen Aandrijving: Volvo Penta Vermogen: 2 X 261 Kw / 2200 omw/min Voortstuwing: twee vijfblads propellers
Redeboot Schoneveld (2019)
Redeboot Schoneveld werd eveneens gebouwd door Baltic Workboats in Estland. Het vaartuig zal ingezet worden voor het halen en brengen van loodsen in de Scheldemonding en op zee. De Sconeveld heeft een lengte van 22 meter, een breedte van 6,4 meter en een diepgang van 1,6 meter. De vaarsnelheid bedraagt 25 Knopen.
