Loodsboot Rigel (1948) • L. Smit & Zn Kinderdijk

ms Rigel (1948)

Op 20 juli 1944 liep bij de Arnhemsche Stoomsleephelling het casco van stapel van een vaartuig af te bouwen als IJslandtrawler. Bij het opruimen kwamen een aantal foto’s voor de dag van loodsboot Rigel. Destijds door het Ministerie van Defensie aangeduid als ‘motorloodsvaartuig’. Een foto met de voltooide afbouw liggende bij L. Smit & Co te K8nderdijk, een foto van foto van loodsboot Rigel in de haven van Maassluis, met zowel de Nederlandse driekleur in de achtermast. Ook hangt de vlag aan de kerktoren van de Grote Kerk. Blijkbaar is het een nationale feestdag. Weer een andere foto toont de Rigel gevaren door het Zeekadetkorps Maassluis.

De romp van ms Rigel heeft de lijnen van een Groenland- of IJslandtrawler. Want als zodanig is het schip tijdens de bezetting in 1942 op stapel gezet bij de Arnhemse Stoomsleephelling Maatschappij. Waarbij het onder Duitse vlag als ‘Vorpostenboot’ zou moeten gaan varen, bewapend ter bewaking van de kust. Maar zover is het voor zover bekend niet gekomen. Wat wel bekend is, dat het casco na de Tweede Wereldoorlog omgebouwd is tot Nederlandse loodsboot bij scheepswerf L. Smit & Zn te Kinderdijk. Om als zodanig tot 1974 in dienst te zijn geweest. Momenteel staat het schip te boek als varend erfgoed en fungeert het als korpsschip voor het Zeekadetkorps Maassluis.

ms Rigel (1948)
Loodsboot Rigel in 1948 bij de werf L. Smit & Zn. Kinderdijk bij de ombouw tot loodsboot

Opmerkelijke voorvallen 

Loodsboot Rigel heeft overwegend dienst gedaan als loodsboot voor district Maasmond, de aanloop van de Nieuwe Waterweg. Waarbij een aantal opmerkelijke voorvallen zijn geweest aangaande loodsboot Rigel. In de vroege morgen van november 1952 kwam het ss Faustus vast te zitten op de Noorderpier bij Hoek van Holland. De volgende dag zag men de Faustus aan boord van de Rigel van de radar verdwijnen. Waaruit kon worden opgemaakt waar het met kolen geladen ss Faustus in de vaargeul van de Nieuwe Waterweg was gezonken.

Meteo-reis

Onder Nederlandse vlag voeren twee zogenoemde weerschepen, respectievelijk de Cirrus en de Cumulus welke waarnemingen deden in de noordelijke Noordzee. Na de Watersnoodramp van 1953 werden tijdens de herstelwerkzaamheden in Zeeland en Zuid-Holland de meteorologische omstandigheden nauwlettend gevolgd. De Rigel heeft waargenomen bij afwezigheid van de genoemde weerschepen. In het vroege voorjaar van 1954 heeft loodsboot Rigel een meteorologische reis naar de Doggersbank gemaakt.

Evacuatievaartuig

Daarbij waren loodsvaartuigen ook bestemd om dienst te kunnen doen als evacuatieschepen, om bijvoorbeeld leden van het Koninklijk Huis, de Nederlandse regering in veiligheid te brengen. Zoals bij het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog een loodsboot ook werd ingezet om goudstaven van De Nederlandse Bank veilig te stellen.

Aflossing lichtschepen

Tijdens het in dienst zijn bij het Loodswezen van loodsboot Rigel lagen er nog zogenoemde lichtschepen op open zee. Lichtschepen met de aanduidingen Noord-Hinder, Goeree, Texel en Terschellinger Bank. Dit waren bemande voor anker liggende schepen, waarvan destijds de bemanning twee weken aan boord verbleef. Het kon voorkomen dat loodsboten ingezet werden als tender, om bemanningsleden uit te wisselen, maar ook om van voorraden en levensmiddelen te voorzien.

Overgedragen aan Dienst der Domeinen

Op 30 september 1974 is de Rigel opgelegd als reserveloodsboot, vijf jaar later, op 20 maart 1979 overgedragen aan de Dienst der Domeinen. Drie maanden later, op 16 juni 1979 is het schip overgenomen door het Zeekadetkorps Maassluis.

Lees hier over ms Rigel als varend erfgoed

Loodsboot Rigel in de haven van Maassluis. Blijkbaar een feestdag, gezien de Nederlandse driekleur aan de kerktoren. Voor de Rigel een zusterschip, achter de Rigel bergingsvaartuigen van Taks Berging
Technische gegevens

Scheepswerf: Arnhemse Stoomsleephelling Maatschappij
Opdrachtgever: Reederei Bisschof & Co. Hamburg
Bouwnummer: 369
Kiellegging: 1942
Stapelloop: 20 juli 1944
Overdracht Kriegsmarine: 3 oktober 1944
Ombouw tot loodsboot: L. Smit & Zn Kinderdijk
Bouwnummer: 427
Opgeleverd na proefvaart: 14 oktober 1948
Eerste reis als loodsboot: 2 november 1948

Lengte over alles: 47,80 meter
Lengte tussen de loodlijnen: 39,79 meter
Breedte over alles: 8,19 meter
Holte tot tentdek: 5,87 meter
Holte tot benedendek: 3,87 meter
Diepgang: 3,65 meter
Diepgang gemiddeld: 3,40 meter

Voortstuwing: Smit-Man R557
J&K Smit Kinderdijk
Verruiming van het stuurhuis: april 1969
Hermotorisering: Bolnes 7DNL 735 Pk
NV Machinefabriek Bolnes
ms Rigel als korpsschip van het Zeekadetkorps Maassluis. In de voormast seinvlag H ‘Ik heb een loods aan boord’
ms Rigel
ms Rigel in de buitenhaven van Maassluis, juni 2024

Geef een reactie