lvt Menkar, Markab en Mirfak

Loodsvaartuigen M-Klasse, Mirfak, Markab of Menkar

Een foto uit de oude doos, loodsvaartuig Mirfak op de rede van Hoek van Holland. Zusterschepen van de Mirfak waren de Menkar en de Markab. Tegenwoordig varen deze schepen onder een Afrikaanse vlag en worden zij volgens de laatste berichten ingezet als logementschip en ingezet tegen piraterij op zee. Hun oorspronkelijke taak onder Nederlandse vlag is het beloodsen van zeeschepen voor de Nederlandse zeegaten zoals de Westerschelde en de Nieuwe Waterweg. Ook voor de IJmond en de Eemsmond lagen in het verleden vergelijkbare zeegaande loodsvaartuigen.

Loodsboot Mirfak met het logo ‘Loodswezen Nederland BV’ in de schoorsteen. Het Nederlandse wapen met de wapenspreuk ‘Je maintiendrai’ (Ik zal handhaven) dat zich aan de voorzijde van het stuurhuis bevond is na de privatisering van het Loodswezen verwijderd.

Loodsvaartuig Mirfak

Werf A.Vuijk & Zonen’s Scheepswerf N.V,
Capelle aan den IJssel
Bouwnummer 878
Kiellegging 22 juli 1976
Tewaterlating 4 december 1976
Proefvaart: 16 april 1977
Opgeleverd 9 mei 1977

Loodsvaartuig Menkar

Werf A.Vuijk & Zonen’s Scheepswerf N.V,
Capelle aan den IJssel
Bouwnummer 879
Kiellegging 1976
Tewaterlating 1977
In dienst oktober 1977

Loodsvaartuig Markab

Werf A.Vuijk & Zonen’s Scheepswerf N.V,
Capelle aan den IJssel
Bouwnummer 880
Kiellegging 3 juni 1977
Tewaterlating 14 oktober 1977
In dienst 3 augustus 1978

Technische gegevens M-klasse Loodsvaartuigen

Lengte Over Alles 59,0 meter
Lengte tussen de loodlijnen 55,73 meter
Breedte Over Alles 10,69 meter
Holte 5,72 meter
Diepgang 3,71 meter
Tonnenmaat 871 bruto, 261 netto
Bunkercapaciteit 78,83 m³
Voortstuwing en vermogen Diesel Elektrisch
3x StorkWerkspoor type DRO 216K 6 cilinder 4-takt dieselgeneratoren 750 omwentelingen per minuut Hoofd Elektro Motor 1.060 kW 250 omwentelingen per minuut Vaart 13 knopen

Technische gegevens Stork Werkspoor Diesel DRo216K

Viertakt dieselmotor met en zonder turbodrukvulling
Indirecte inspuiting met Ricardo wervelkamers
Boring 210 mm
Slag 300 mm
Gemiddelde zuigersnelheid bij 900 omw/min 9 meter/seconde
Effectieve druk 13 bar bij 750 omw/min
Compressieverhouding 1:14,7
Slagvolume 10,4 Liter
Ontwerp toerental 720-900 omw/min
Effectief vermogen per cilinder
DRo 210 K 85 Kw (115 Pk)/cilinder
DRo 210 70 Kw (95 Pk)/cilinder
Dr 210 47 Kw (64 Pk)/cilinder

Klik op foto om een Stork Werkspoor DRo 216 K te zien en horen lopen

Technische gegevens Dieselelektrische voort- en dwarsstuwing

3 Gelijkstroom Generatoren Smit (Holec) 380 kW
aangedreven door SWD DRo 216 K
3 Draaistroom Generatoren Heemaf 380 Volt 50 Hz 180 kW
aangedreven door SWD DRo 216 K 1
Draaistroom generator Heemaf 380 V, 50 Hz, 83 kW 1.500 omw/min
aangedreven door DAF DU 825 diesel 90 kW 1.500 omw/min
Hoofd Elektro Motor HEM Smit (Holec) 1.060 kW bij 250 omw/min Lips propeller
Boegschroef BS motor Smit (Holec) 304 kW bij 1.200 omw/min Lips propeller

Teakhouten loodsjol aan boord van loodsvaartuig Mirfak op kruispost van de Steenbank, Scheldemond. Klik op afbeelding om meer van deze loodsjol te zien.
Zie ook loodsboot Castor

Geef een reactie