Loodsvaartuig Mirfak (1977) • A. Vuyk & Zn. Capelle aan de IJssel

Loodsvaartuig Mirfak (1977)

Op 4 december 1976 vond bij scheepswerf A. Vuyck en Zn. te Capelle aan de IJssel de tewaterlating plaats van het diesel-elektrische loodsvaartuig Mirfak. Uitgerust met twee sloepenlieren, een dekkraan en boegschroef. In de machinekamer drie sets dieselgeneratoren voor de voortstuwing, en een vierde generator voor havenbedrijf. Het schip was bestemd voor het Loodswezen, destijds onderdeel van de Koninklijke Marine. Het bouwnummer van de Mirfak is 878, in 1988 werd het loodsvaartuig Mirfak overgedragen aan het geprivatiseerde Facilitair Bedrijf Loodswezen BV.

Loodsvaartuig Mirfak (1977) op de rede van Hoek van Holland

Kiellegging bij A. Vuyk & Zn

De kiel van bouwnummer 878 of beter gezegd de middensectie werd gelegd op 22 juli 1976. Deze middensectie van dit M-klasse loodsvaartuig bestond uit het machinekamergedeelte van het vlak tot het hoofddek met de dubbele bodemtanks. Het aanwezige schot aan de achterzijde van deze sectie zullen de wanden gaan worden van brandstofbunkers, de dagtank en de smeerolietank. De bodemtanks zullen de trimtanks en de vuile olietank gaan vormen. Op de bouwfoto van de ‘kiellegging’ zijn de contouren van de machinekamer controlepost en het langsscheepse bordes aan bakboord van de machinekamer zichtbaar. Evenals de ronding van de scheepsromp, geen harde maar zachte kimmen. Het vierkante raam in de middensectie zal het raam gaan vormen van de machinekamer controlepost van de foto daaronder. 

Middensectie Loodsvaartuig met dank aan dhr. L. Vuyk
Middensectie Loodsvaartuig Mirfak met dank aan dhr. L. Vuyk
Loodsboot Mirfak
Machinekamer Controlepost (MKCP) loodsvaartuig Mirfak

District Rijnmond

De Mirfak heeft hoofdzakelijk dienst gedaan in de regio Rijnmond, dat wil zeggen op de rede van Hoek van Holland, aan de monding van de Nieuwe Waterweg. Het was daartoe uitgerust met drie polyester loodsjollen gebouwd bij de Rijkswerf te Den Helder. Begin jaren negentig werden de polyester loodsjollen vervangen voor jet-aangedreven aluminium jollen, gebouwd door de firma Engelaer te Beneden-Leeuwen.

Loodsvaartuig Mirfak
Loodsvaartuig Mirfak (1977) op de Steenbanken voor rede van Vlissingen

Stuurhuis

LVT M-klasse
Stuurhuis loodsvaartuig Mirfak, gebouwd in 1977. foto met dank aan C. Bijl
Technische gegevens

Scheepswerf: A.Vuijk & Zonen’s Scheepswerf N.V.
Capelle aan den IJssel
Opdrachtgever: Koninklijke Marine
Bouwnummer: 878
Kiellegging: 22 juli 1976
Tewaterlating: 4 december 1976
Proefvaart: 16 april 1977
Opgeleverd: 9 mei 1977
Lengte over alles: 59,0 meter 
Lengte tussen de loodlijnen: 55,73 meter 
Breedte over alles: 10,69 meter 
Holte: 5,72 meter 
Zomerdiepgang: 3,71 meter 
Zomervrijboord: 2,0 meter

Voortstuwing: Diesel Elektrisch
3 maal Stork Werkspoor Diesel DRO 216 K
1060 Kw Smit Holec Hoofd Elektro Motor

Diesel-Elektrisch

Loodsvaartuig Mirfak evenals haar zusterschepen Markab en Menkar en haar voorgangers zijn uitgerustbmet een Diesel-Elektrische voortstuwingsinstallatie. Dit principe wordt ook toegepast bij spoorweglocomotieven en onderzeeboten. De Mirfak werkt op basis van gelijkstroom generatoren en gelijkstroom elektromotoren. Drie zescilinder Stork Werkspoor Dieselmotoren van het type DRO 216 K drijven gelijkstroom generatoren aan. De opgewekte gelijkstroom drijven de Hoofd Elektro Motor gebouwd door Smit Holec aan voor de voortstuwing en de Boegschroef voor de dwarsstuwing. Bij langzame vaart volstaat één dieselmotor, bij gewone vaarsnelheid twee dieselmotoren, om de maximale vaart te bereiken worden drie dieselgeneratoren ingezet.

Bakboord SWD foto: C. Bijl
Stork Werkspoor Diesel DRO 216 K

3 maal Zescilinder viertakt dieselmotoren
turbodrukvulling en luchtkoeling
Indirecte inspuiting, Ricardo wervelkamers
Boring: 210 mm
Slag: 300 mm
Effectieve druk: 13 bar bij 750 omw/min
Compressieverhouding: 14,7
Slagvolume: 10,4 Ltr
Ontwerp toerental: 720-900 omw/min
Bedrijfstoerental: 750 omw/min
Effectief vermogen per cilinder
85 Kw (115 Pk)/cilinder

Dieselelektrische voort- en dwarsstuwing

De 3 Gelijkstroom Generatoren Smit Holec 380 kW worden aangedreven door 3 Stork Werkspoor Diesel van het type DRO 216 K dieselmotoren. Deze drijven eveneens de 3 fase wisselstroom generatoren fabrikaat Heemaf 380 Volt 50 Hz 180 kW aan. Voor het havenbedrijf is er een 3 fase wisselstroom generator fabrikaat Heemaf 380 V, 50 Hz, 83 kW 1.500 omw/min geïnstalleerd, aangedreven door een DAF dieselmotor type DU 825 diesel 90 kW bij 1.500 omw/min. De hoofd elektro motor is een gelijkstroommotor fabrikaat Smit Holec 1.060 kW bij 250 omw/min welke een vijfblad Lips propeller aandrijft. De boegschroef iis eveneens een gelijkstroom elektromotor fabrikaat Smit Holec met een vermogen van 304 kW bij 1.200 omw/min, een vierblad Lips propeller aandrijvend.

Geef een reactie