Loodsvaartuig Mirfak (1977)
Op 4 december 1976 vond bij scheepswerf A. Vuyck en Zn. te Capelle aan de IJssel de tewaterlating plaats van het diesel-elektrische loodsvaartuig Mirfak. Uitgerust met twee sloepenlieren, een dekkraan en boegschroef. In de machinekamer drie sets dieselgeneratoren voor de voortstuwing, en een vierde generator voor havenbedrijf. Het schip was bestemd voor het Loodswezen, destijds onderdeel van de Koninklijke Marine. Het bouwnummer van de Mirfak is 878, in 1988 werd het loodsvaartuig Mirfak overgedragen aan het geprivatiseerde Facilitair Bedrijf Loodswezen BV.
Kiellegging bij A. Vuyk & Zn
De kiel van bouwnummer 878 of beter gezegd de middensectie werd gelegd op 22 juli 1976. Deze middensectie van dit M-klasse loodsvaartuig bestond uit het machinekamergedeelte van het vlak tot het hoofddek met de dubbele bodemtanks. Het aanwezige schot aan de achterzijde van deze sectie zullen de wanden gaan worden van brandstofbunkers, de dagtank en de smeerolietank. De bodemtanks zullen de trimtanks en de vuile olietank gaan vormen. Op de bouwfoto van de ‘kiellegging’ zijn de contouren van de machinekamer controlepost en het langsscheepse bordes aan bakboord van de machinekamer zichtbaar. Evenals de ronding van de scheepsromp, geen harde maar zachte kimmen. Het vierkante raam in de middensectie zal het raam gaan vormen van de machinekamer controlepost van de foto daaronder.
District Rijnmond
De Mirfak heeft hoofdzakelijk dienst gedaan in de regio Rijnmond, dat wil zeggen op de rede van Hoek van Holland, aan de monding van de Nieuwe Waterweg. Het was daartoe uitgerust met drie polyester loodsjollen gebouwd bij de Rijkswerf te Den Helder. Begin jaren negentig werden de polyester loodsjollen vervangen voor jet-aangedreven aluminium jollen, gebouwd door de firma Engelaer te Beneden-Leeuwen.
Stuurhuis
Technische gegevens Scheepswerf: A.Vuijk & Zonen’s Scheepswerf N.V. Capelle aan den IJssel Opdrachtgever: Koninklijke Marine Bouwnummer: 878 Kiellegging: 22 juli 1976 Tewaterlating: 4 december 1976 Proefvaart: 16 april 1977 Opgeleverd: 9 mei 1977 Lengte over alles: 59,0 meter Lengte tussen de loodlijnen: 55,73 meter Breedte over alles: 10,69 meter Holte: 5,72 meter Zomerdiepgang: 3,71 meter Zomervrijboord: 2,0 meter Voortstuwing: Diesel Elektrisch 3 maal Stork Werkspoor Diesel DRO 216 K 1060 Kw Smit Holec Hoofd Elektro Motor
Diesel-Elektrisch
Loodsvaartuig Mirfak evenals haar zusterschepen Markab en Menkar en haar voorgangers zijn uitgerustbmet een Diesel-Elektrische voortstuwingsinstallatie. Dit principe wordt ook toegepast bij spoorweglocomotieven en onderzeeboten. De Mirfak werkt op basis van gelijkstroom generatoren en gelijkstroom elektromotoren. Drie zescilinder Stork Werkspoor Dieselmotoren van het type DRO 216 K drijven gelijkstroom generatoren aan. De opgewekte gelijkstroom drijven de Hoofd Elektro Motor gebouwd door Smit Holec aan voor de voortstuwing en de Boegschroef voor de dwarsstuwing. Bij langzame vaart volstaat één dieselmotor, bij gewone vaarsnelheid twee dieselmotoren, om de maximale vaart te bereiken worden drie dieselgeneratoren ingezet.
Stork Werkspoor Diesel DRO 216 K 3 maal Zescilinder viertakt dieselmotoren turbodrukvulling en luchtkoeling Indirecte inspuiting, Ricardo wervelkamers Boring: 210 mm Slag: 300 mm Effectieve druk: 13 bar bij 750 omw/min Compressieverhouding: 14,7 Slagvolume: 10,4 Ltr Ontwerp toerental: 720-900 omw/min Bedrijfstoerental: 750 omw/min Effectief vermogen per cilinder 85 Kw (115 Pk)/cilinder
Dieselelektrische voort- en dwarsstuwing
De 3 Gelijkstroom Generatoren Smit Holec 380 kW worden aangedreven door 3 Stork Werkspoor Diesel van het type DRO 216 K dieselmotoren. Deze drijven eveneens de 3 fase wisselstroom generatoren fabrikaat Heemaf 380 Volt 50 Hz 180 kW aan. Voor het havenbedrijf is er een 3 fase wisselstroom generator fabrikaat Heemaf 380 V, 50 Hz, 83 kW 1.500 omw/min geïnstalleerd, aangedreven door een DAF dieselmotor type DU 825 diesel 90 kW bij 1.500 omw/min. De hoofd elektro motor is een gelijkstroommotor fabrikaat Smit Holec 1.060 kW bij 250 omw/min welke een vijfblad Lips propeller aandrijft. De boegschroef iis eveneens een gelijkstroom elektromotor fabrikaat Smit Holec met een vermogen van 304 kW bij 1.200 omw/min, een vierblad Lips propeller aandrijvend.