Cutty Sark, Greenwich

Greenwich

Tijdens de Olympische Spelen van 2012 verbleef ik in London. Een uitgelezen gelegenheid om Greenwich te bezoeken, daar waar de ‘0° meridiaan van Greenwich’ naar is vernoemd, de scheidslijn tussen het westelijk- en het oostelijk halfrond. En waar ‘Greenwich Mean Time’ op gebaseerd is, een belangrijk gegeven bij het navigeren op de zon. Om 12.00 uur staat de zon recht boven de 0° meridiaan van Greenwich. Aan de hand van dat tijdstip werden de chronometers aan boord van schepen op tijd gezet.

Ooit lag de Gipsy Moth IV van Sir Francis Chichester gebouwd bij de beroemde werf van Camper & Nicholson hier in Greenwich bewaard in een droogdok(je), waarmee de genoemde zeiler in 1966-67 solo het record van de Cutty Sark trachtte te evenaren, of liever nog het record te verbreken, in een zeilrace van London naar Sydney. Na 36 jaar in het droogdok gelegen te hebben is dit jacht grondig gerestaureerd en weer in de vaart gebracht, en het droogdok gedempt. Maar op één van de gevels te zien op de foto’s staat nog altijd het opschrift ‘Gipsy Moth’.

Cutty Sark

In Greenwich ligt ook in een droogdok nog wel een ander iconisch schip, de theeclipper Cutty Sark, gebouwd in 1869, behorende tot de snelste theeklippers ter wereld. Bij haar eerste reis wist de Cutty Sark de reis van China naar Engeland af te leggen in 69 dagen, langs de route om Kaapstad. Prachtig gerestaureerd en letterlijk opgehangen in een stalen constructie omgeven in een ‘zee van glas’. Een absolute topper, door mij bezocht in de zomer van 2012. Een memorabel moment op een bijzonder plaats in meerdere opzichten.

Wetenswaardigheden over de Cutty Sark

De Cutty Sark kostte bij de nieuwbouw £ 16.150,-. Het schip is gebouwd volgens composietbouw, dat wil zeggen een smeedijzeren spantenraam bekleed met een houten scheepshuid. De lengte over alles inclusief boegspriet is 86 meter, de lengte van de waterlijn bedraagt 65 meter bij een maximale diepgang van 7 meter. De waterverplaatsing is dan 2100 kubieke meter. De totale zeiloppervlakte bedraagt 2972 vierkante meter verdeeld over 34 zeilen, waarmee een topsnelheid is bereikt van 17,5 Knopen. Er is in totaal 11 kilometer aan lopend en staand want (touwwerk). De hoofdmast bereikt een hoogte van 56 meter. Het onderwaterschip is bekleed met een koperen huidbeplating om aangroei, zeewier, zeepokken en weekdieren niet aan het schip te laten hechten. De Cutty Sark is twee maal opengesteld voor het publiek door koningin Elizabeth II, de eerste maal in 1957 en opnieuw voor de heropening in 2012. De Cutty Sark is tien jaar lang recordhoudster van de snelste reis van Engeland naar Australië geweest. Haar motto luidt: ‘Waar een wil is, is er een weg’.

Greenwich
Tuigage
Hoofddek
Hoofddek
Accomodatie
Kompas
Achterschip
Composietbouw
Achterschip
Messroom
Kombuis
Bemanningsverblijf
Toilet
Slaapvertrek
Lading theekisten
Theekisten
Nagelbank
Nagelbank
Lieren
Lieren
Onderwaterschip

Het bijzondere is dat de Cutty Sark weliswaar in een droogdok is gelegd, zij is daar ooit drijvend in gemanoeuvreerd, en dat de Cutty Sark daar ook decennia lang op blokken droog in heeft gestaan. Men kon destijds het museumschip wel bezoeken door aan boord te gaan, maar in de huidige situatie heeft men de Cutty Sark opgehangen waarbij het droogdok zelf ook toegankelijk is voor het publiek, men kan onder de Cutty Sark doorlopen. De glazen overkapping suggereert een ‘golvende glazen zee te zijn’. Om dit mogelijk te maken is er in het schip over de volledige lengte een stalen constructie aangebracht, hecht verbonden aan het smeedijzeren spantenraam van de Cutty Sark. Op enkele foto’s is de constructie, een zwartstalen frame te zien. Aan de buitenzijde wordt de Cutty Sark hoog gehouden met stalen balken welke aan het stenen droogdok zijn verankerd. Magnifiek!

Geef een antwoord