Veerponten Maassluis-Rozenburg
De veerponten van de veerdienst Maassluis-Rozenburg welke dateren van de jaren zestig en zeventig zijn uitgerust met Voith-Schneider propellers. Het zijn de veerponten De Hoorn, de Staeldiep en de Blankenburg. Deze laatste heette voorheen de Gedeputeerde Schildhuis. De veerponten zijn gebouwd met een symmetrisch onderwaterschip, voor- en achtersteven wisselen al naar gelang de vaarrichting. Maar waarmee de veerpont ook dwars-uit kan varen of op de plaats rond kan draaien.
Voith-Schneider Propellers
De veerponten welke sinds de jaren zestig dienst doen tussen Maassluis en Rozenburg zijn uitgerust met het Voith-Schneider propellers. Nabij de stevens van de veerponten bevinden zich de Voith-Schneider installaties, waarvan de stuwkracht 360° rond kan worden gericht. Waarmee de veerpont wordt gevaren en bestuurd. De veerponten zijn daarmee optimaal wendbaar. Het VSP-systeem is uitvinding van de Oostenrijker Ernst Leo Schneider (1894-1975). De stuwkracht wordt opgewekt door vier tot zes verticale spaden, welke in een cirkelbeweging door het water worden bewogen.
Ernst Leo Schneider (1894-1975)
Het Voith-Schneider systeem is ontwikkeld rond 1927 door de Oostenrijkse ingenieur Ernst Leo Schneider. Om het systeem te construeren is de samenwerking gezocht met scheepswerf en machinefabriek Voith. En met succes. Het systeem werd nadien toegepast, waar kracht en wendbaarheid worden vereist. Zoals bij sleepboten, veerponten en bij schepen ingezet voor de bouw van installaties in open zee. Bij sleepboten worden Voith-Schneider propellers veelal onder het midden van de sleepbootromp geplaatst, eventueel twee exemplaren naast elkaar.
Voith-Schneider Propeller
Aan het begin van de twintigste eeuw, rond 1927 ontwikkelde de Oostenrijker Ernst Leo Schneider (1894-1975) in samenwerking met ingenieurs van de firma Voith een voortstuwingssysteem, bestaande uit verstelbare verticale bladen op een horizontale ronddraaiende schijf. De stand van de bladen zijn bepalend voor de stuwrichting van het systeem.
‘Toqueo’
Asa freelance inventor, Schneider worked with Voith engineers, first from St. Pölten and later from Heidenheim, to further develop the system, which is both drive and rudder. In 1927, the first test ship financed by Voith, the “Torqueo”, sailed and impressed everyone because it managed a full turn around its longitudinal axis in ten seconds.
Technische gegevens veerpont Staeldiep Scheepswerf: C. Amels NV, Makkum Scheepsbouwer: Scheepswerf en Machinefabriek Welgelegen, Lemmer Bouwnummer: 312 Bouwjaar: 1970 Lengte over alles: 46,86 meter Lengte geladen waterlijn: 45,00 meter Breedte over alles: 15,33 meter Breedte geladen waterlijn: 12,30 meter Holte: 5,10 meter Diepgang: 3,50 meter Vrijboord: 1,62 meter Kruiphoogte: 13,80 meter Laadvermogen: 223,894 ton Voortstuwing: 2 X Voiht-Schneider type 18E (1969) Overbrenging: 2 maal Reintjes reductiekaart LAF344 Aandrijving: 2 X 12 cilinder Caterpillar 3412E (2001) Machinevermogen: 2 X 474 Kw (645 Pk) / 1800 omw/min Oorspronkelijk: Stork Ricardo DR 218 500 Pk (1970)
Zie hier veerpont Blankenburg en het expertiserapport van veerpont Staeldiep