Veerdienst Maassluis Rozenburg • Voith-Schneider Propeller

Veerponten Maassluis-Rozenburg 

De veerponten van de veerdienst Maassluis-Rozenburg welke dateren van de jaren zestig en zeventig zijn uitgerust met Voith-Schneider propellers. Het zijn de veerponten De Hoorn, de Staeldiep en de Blankenburg. Deze laatste heette voorheen de Gedeputeerde Schildhuis. De veerponten zijn gebouwd met een symmetrisch onderwaterschip, voor- en achtersteven wisselen al naar gelang de vaarrichting. Maar waarmee de veerpont ook dwars-uit kan varen of op de plaats rond kan draaien.

Voith-Schneider Propellers 

De veerponten welke sinds de jaren zestig dienst doen tussen Maassluis en Rozenburg zijn uitgerust met het Voith-Schneider propellers. Nabij de stevens van de veerponten bevinden zich de Voith-Schneider installaties, waarvan de stuwkracht 360° rond  kan worden gericht. Waarmee de veerpont wordt gevaren en bestuurd. De veerponten zijn daarmee optimaal wendbaar. Het VSP-systeem is uitvinding van de Oostenrijker Ernst Leo Schneider (1894-1975). De stuwkracht wordt opgewekt door vier tot zes verticale spaden, welke in een cirkelbeweging door het water worden bewogen.

Veerpont Maassluis-Rozenburg
Veerpont Blankenburg aan de veerstoep van Maassluis

Ernst Leo Schneider (1894-1975)

Het Voith-Schneider systeem is ontwikkeld rond 1927 door de Oostenrijkse ingenieur Ernst Leo Schneider. Om het systeem te construeren is de samenwerking gezocht met scheepswerf en machinefabriek Voith. En met succes. Het systeem werd nadien toegepast, waar kracht en wendbaarheid worden vereist. Zoals bij sleepboten, veerponten en bij schepen ingezet voor de bouw van installaties in open zee. Bij sleepboten worden Voith-Schneider propellers veelal onder het midden van de sleepbootromp geplaatst, eventueel twee exemplaren naast elkaar.

Voith-Schneider Propeller 

Aan het begin van de twintigste eeuw, rond 1927 ontwikkelde de Oostenrijker Ernst Leo Schneider (1894-1975) in samenwerking met ingenieurs van de firma Voith  een voortstuwingssysteem, bestaande uit verstelbare verticale bladen op een horizontale ronddraaiende schijf. De stand van de bladen zijn bepalend voor de stuwrichting van het systeem.

 

Veerpont Maassluis-Rozenburg
Veerpont Blankenburg met Voith-Schneider Propellers

‘Toqueo’

Asa freelance inventor, Schneider worked with Voith engineers, first from St. Pölten and later from Heidenheim, to further develop the system, which is both drive and rudder. In 1927, the first test ship financed by Voith, the “Torqueo”, sailed and impressed everyone because it managed a full turn around its longitudinal axis in ten seconds.

Veerpont met Voiht-Schneider voortstuwing
Veerpont De Hoorn van de veerdienst Maassluis-Rozenburg. Het schip wordt voortgestuwd en gestuwd met het Voith-Schneider systeem Objectnummer 103274 Datum 29-04-1962 Collectie Beeldarchief provincie Zuid-Holland Thema Vaarwegen en veren Locatie Hardinxveld-Giessendam Soort object Glasnegatief
Technische gegevens veerpont Staeldiep

Scheepswerf: C. Amels NV, Makkum
Scheepsbouwer: Scheepswerf en Machinefabriek 
Welgelegen, Lemmer
Bouwnummer: 312
Bouwjaar: 1970
Lengte over alles: 46,86 meter
Lengte geladen waterlijn: 45,00 meter
Breedte over alles: 15,33 meter
Breedte geladen waterlijn: 12,30 meter
Holte: 5,10 meter
Diepgang: 3,50 meter
Vrijboord: 1,62 meter
Kruiphoogte: 13,80 meter
Laadvermogen: 223,894 ton
Voortstuwing: 2 X Voiht-Schneider type 18E (1969)
Overbrenging: 2 maal Reintjes reductiekaart LAF344
Aandrijving: 2 X 12 cilinder Caterpillar 3412E (2001)
Machinevermogen: 2 X 474 Kw (645 Pk) / 1800 omw/min 
Oorspronkelijk: Stork Ricardo DR 218 500 Pk (1970)

Zie hier veerpont Blankenburg en het expertiserapport van veerpont Staeldiep

Veerpont Blankenburg uitgerust met Voith-Schneider Propellers
Manoeuvreren met Voith-Schneider propellers

Geef een reactie