Storm Pia, 21/22 december 2023
In de nacht van 21 op 22 december 2023 heeft ms Maud van de Noorse rederij Hurtigruten averij opgelopen als gevolg van storm Pia. Het schip was onderweg van de Noorse westkust, van de plaats Florø naar het Engelse Tilbury vlak bij London aan de monding van de Theems. Met 9 Beaufort raasde Pia uit noordwestelijke richting, ms Maud bevond zich halverwege de reis tussen Schotland en Denemarken in. Rond 21.30 uur verbrijzelde een overkomende golf de ramen van het stuurhuis, waarop navigatieapparatuur en besturing uitviel. Wat genoemd kan worden een black-out.
ms Maud, voorheen ms Midnatsol
Passagiers- en expeditieschip ms Maud is de voormalige ms Midnatsol, en vernoemd naar een van de beroemdere poolschepen uit de geschiedenis, de ‘Maud’ van Roald Amundsen uit 1917. De eerdere ‘Maud’ ontving haar naam van de eerste koningin van het moderne Noorwegen, en had ook een naamgenoot in het vlaggenschip van de Hurtigruten rederij uit 1925, ss Queen Maud. De huidige Maud is bij de meest recente refit uitgerust met een hybride voortstuwing wat het schip voorbereid heeft voor expeditiecruises in Noorwegen en de Britse eilanden.
Stuurloos in de golven
Enige tijd dreef vanwege de black-out het schip stuurloos in de metershoge golven, waarop Servey-schepen gepoogd hebben een sleepverbinding tot stand te brengen, wat niet is gelukt. De aan boord zijnde passagiers zijn in die fase opgedragen om de survivalsuits aan te doen en af te wachten in de veiligheidszones van het schip. Nadat de bemanning erin geslaagd is om handmatig de voortstuwing en besturing weer in gang te brengen is geassisteerd door een Deens Survey-schip koers gezet naar de Duitse havenstad Bremerhaven voor reparatie. Geen van de bijna vierhonderd opvarenden zijn gewond geraakt.
Zie ook:Reis naar de Azoren
Naar Bremerhaven
In de nacht van donderdag 21 op vrijdag 22 december 2023 heeft winterstorm Pia over de Noordzee geraasd, waar ms Maud van rederij Hurtigruten Expeditiereizen onderweg was van het Noorse Florø naar het Engelse Tilbury. Een zware golf zou één of meerdere ramen van het stuurhuis hebben ingeslagen waarop de electronica waaronder de besturing en de navigatieapparatuur is uitgevallen. Voortstuwing is nog wel aanwezig maar besturing vindt plaats via noodvoorzieningen. Het bevindt zich momenteel 200 kilometer ofwel ruim 100 Zeemijl verwijderd van de Deense kust, en is onderweg gegaan richting de Duitse havenstad Bremerhaven. Deense Sleep- en Servey-schepen zijn ms Maud nabij. Aan boord bevinden zich 266 passagiers en 131 bemanningsleden.
Laatste nieuws: ‘Cruisereiziger’
Zie ook: Weser Maritime News
ms Maud (2003/2021)
technische gegevens Scheepswerf romp: Bruces Shipyard, Landskrona, Zweden Tewaterlating: 26 april 2002 Afbouw: Fosen M/V, Rissa, voor Troms Fylkes Dampskibsselskab Bouwnummer: 73 Oplevering: 14 maart 2003 Ingebruikneming: 15 april 2003 Gross tonnage: 16141 Ton Netto tonnage: 6291 Ton Draagvermogen: 1186 Ton Lengte over alles: 135,75 meter Lengte tussen de loodlijnen: 121 meter Breedte over alles: 21.50 meter Diepgang: 7,5 meter Hoogte boven waterlijn: 29,90 meter Maximum snelheid: 18 knopen Kruissnelheid: 15 Knopen Economische vaart: 12 Knopen Voortstuwing: Twee 9-cilinder 4T DM W 9L 32 Wärtsilä Diesel Elektrisch Hybride Ulstein Aquamaster pods Vermogen: 2 maal 5220 kW Cilinderdiameter: 320 mm Zuigerslag: 400 mm Slagvolume 32.2 liter / cilinder Aantal inlaatkleppen: 2 Aantal uitlaatkleppen: 2 Motorconstructie: Viertakt 9 cilinders in lijn Constructietoerental: 720 - 750 omw / min Gemiddelde zuigersnelheid: 9.6 / 10.0 m/s