ss Nieuw Amsterdam (1938)
Op het internet vond ik een serie indrukwekkende foto’s van ss Nieuw Amsterdam van de Holland Amerika Lijn. Geen foto’s van volgens velen de lieveling onder de passagiersschepen onder Nederlandse vlag in volle zee of in een machtige haven, maar de Oude Dame in haar laatste dagen, terwijl de slopershamers onverbiddelijk haar te lijf gaan. Zo indrukwekkend vond ik de foto’s dat ik contact heb gelegd met Karsten Petersen, de maker van de fotoserie in 1974, een Deense ‘zeeman, fotograaf, reiziger en avonturier’ zoals hij zichzelf noemt, die de sloop van ss Nieuw Amsterdam heeft vastgelegd in de haven van Kaohslung, Taiwan.
De foto’s zijn ook te vinden op zijn website, en met zijn toestemming laat ik dan ook deze foto’s zien van de aftakeling van deze eens zo Grand Lady met haar roemrijke verleden, aanvankelijk op de lijndienst Rotterdam-New York, gedurende de Tweede Wereldoorlog als troepentransportschip en uiteindelijk als luxe cruisschip. Met dank aan Karsten Petersen deze bijzondere foto’s. De foto’s zijn ook te vinden op www.global-mariner.com . Raak met mij onder de indruk van de foto’s uit de serie ‘Als schepen Sterven’. En vraag je af wat de blijvende waarden van het leven zijn.
BRON: klik hier
ss Nieuw Amsterdam, hoe schepen sterven
Technische gegevens Scheepswerf: Rotterdamse Droogdok Maatschappij RDM Rotterdam Machinebouwer: N.V. Koninklijke Maatschappij "de Schelde", Vlissingen. Opdrachtgever: Holland Amerika Lijn Lengte Over Alles: 231,20 meter Breedte Over Alles: 26,82 meter Holte: 15,27 meter Diepgang: 9,62 meter Tonnage: 36287 brt, 21496 nrt, 10429 dwt Waterverplaatsing: 36235 m3 6 De Schelde-Yarrow stoomketels Stoomproductie 30 m3 oververhitte stoom/uur Stoomdruk: 39 Bar Stoomtemperatuur: 395 graden Celcius 1 Schotse ketel verhit stoomoppervlak 260 m2 Stoomdruk: 10 Bar Voortstuwing: 2x 4 Parsons stoomturbines Vermogen: 19.500 pk Twee schroeven Snelheid 19 knopen Roepletters PGGF, na 1972 PJRS. IMO nummer 5251719 694 bemanningleden. 1947 accomodatie voor: 540 eerste klasse passagiers 344 tweede klasse passagiers 426 derde klasse passagiers 374 toeristenklasse passagiers 1961 accomodatie voor: 552 eerste klasse passagiers 426 kajuitklasse passagiers 209 derde klasse passagiers of 574 eerste klasse passagiers en 583 toeristenklasse passagiers
lengte over all SS Nieuw Amsterdam 231,20.
Dank je wel Henk, voor de correctie, we hebben de technische gegevens aangepast. Vriendelijke groet, Johan
Ik krijg toch nog in brok in mijn keel als ik deze laatste foto’s zie. Ik ben in 1932 geboren en kan nog iets herinneren van de terugkomst van haar eerste reis naar New York v.v.. Ik heb een aantal jaren als marconist dienst gedaan met nog zes collega’s. Wij “liepen” twee aan twee volgens de zeewachturen, namelijk als “jongste” met een aantal dienstjaren de hondewacht. Altijd druk met telegram- en telefoonverkeer.
Ja Sjaak het was een prachtig schip
Ik was op een retour Rtd New York de jongste
sparks met dhr de Man due bij nadering van het kanaal een weerstand uit de telefoniezender haalde zodat we met 400W zendvermogen iedereen van de oproepfrequentie bliezen.
Voordat we afmeerden soldeerde hij allesweer op zijn plek
Kregen meteen radiocontroledienst inspectie aan boord.
Heb nog radarles van je gehad.
Beste groeten Wim Riegen 236
Dag Sjaak, uit je bericht spreekt een warm hart voor een prachtig verloren gegaan schip, dank u wel daarvoor. Een vriendelijke groet, Johan
Wat mij betreft inderdaad een van de mooiste en beste Liners ooit gebouwd. Heb erin 1969_1970 op gevaren.
Jammer dat het toen niet gelukt is het schip te behouden. Gelukkig is dat met het ss Rotterdam 5 wel gelukt. Ook daar heb ik goede herinneringen aan.
Ik ben heel benieuwd wat voor andere onderwerpen deze persoon heeft. Misschien van de Statendam etc.
Ik ben heel benieuwd wat voor andere onderwerpen deze persoon heeft.
In 1967 ontmoette ik mijn man op dit werkelijk prachtige schip en ik vind het verschrikkelijk om te zien hoe The Grand Lady teloor gegaan is.
Ons huwelijk (1968) is gelukkig in stand gebleven en duurt nog altijd voort net als de herinneringen aan die heerlijke reis op dit onvergetelijke schip.
Toch blij deze fotoserie gevonden te hebben via Pinterest, dank ervoor!
Zij was de Queen of the North Atlantic! Ik heb op haar dienst gedaan als 1 van de 7 mraconisten!
Dank je wel Corrie voor de mooie reactie, Johan
Als scheepselektricien de laatste cruises mee mogen varen op dit prachtige schip, mooie herinneringen. Op deze site terecht gekomen via het ZeilersForum, leuk!
Ik kende bovenstaande foto’s maar was ze verloren toen mijn vorige iPad instortte.
Als geboren en getogen Rotterdammer het licht gezien in1950 “ op Zuid” en jeugd volbracht aan de Grote Markt aan de voet van de Laurens heb ik als werkstudent op de Amsterdam gevaren in 1969. Wij als studentjes werkten in de spoelkeuken van de touristclass. Het waren Noordreizen. Ik herinner mij veel en zou bladzijden kunnen vullen…. De Kapitein heette als ik mij wel herinner Greidanus. We gingen van Rotterdam via le Havre naar Southampton ( of andersom,ik ben dat vergeten ) daarna buitengaats Ierland Cobh en daarna de oversteek. Boos weer onderweg. Aankomst in de ochtendnevel..Daar lag Manhattan. Ik zal het nooit ,nooit meer vergeten
Mocht u nadere details van deze “ zeeman “ over de reizen vernemen dan hoor ik het wel
De foto’s hier boven weer ziend maken mij toch wel wat triest. De vergankelijkheid van alles wat mooi is ,nee was. Maar herinneringen kunnen ze niet van je afpakken!
Met Rotterdamse groet,
Willem van der Griend
Vraagje.!!
Heeft de Nieuw Amsterdam tijdens de 2e wereldoorlog in New York geen 2e hands ketels gekregen uit de sloop van ’n voormalig Amerikaans oorlogsschip.??
Daar heb ik eens iets over gelezen.!!
Beste Robert,
In de jaren ‘60 zijn bij Wilton-Fijenoord vijf van de zes Yarrow-ketels vervangen door ketels van Forster- Wheeler. De zesde Yarrow is in gebruik gebleven, maar dan als berging.