ms Nordstjernen (1956)
ms Nordstjernen (Noors voor Poolster ofwel Stella Polaris) is gebouwd in 1956 op de Duitse scheepswerf Blohm & Voss gevestigd in Hamburg voor rekening van de Noorse rederij Det Bergenske Dampskibsselskap, later overgegaan in rederij Hurtigruten. Zij is gebouwd om ingezet te worden als passagiers-, vracht- en postschip op de lijndienst Bergen-Kirkenes-Bergen. dek. Het interieur is aangekleed met op Noorse thema’s gebaseerde kunst, van de hand van de Noors-Deense kunstenaar Paul René Gauguin (1911-1976). Tot 2012 heeft ms Nordstjernen als zodanig dienst gedaan. Waarmee zij van alle schepen de langste staat van dienst heeft onder de vlaag van de Noorse rederij Hurtigruten.
In 2012 jaar is het schip aangemerkt als beschermd Noors nationaal erfgoed, waarna er een kostbare renovatie heeft plaatsgevonden op een scheepswerf in Gdansk, Polen. Waarna het schip is ingezet is gaan worden voor Hurtigruten-expedities naar Spitsbergen/Svalbard. Bijzonderheid van ms Nordstjernen is niet alleen haar karakteristieke uitstraling, de sfeer van de jaren ‘50 ademend, maar maar ook de oorspronkelijke kunst en versiering aan boord van ms Nordstjernen.In 2016 voeren wij met het schip rond Spitsbergen.
Paul René Gauguin (1911-1976)
Na vele jaren dienst te hebben gedaan als passagiers-, vracht- en postschip werd het schip in de zomermaanden ingezet voor expeditiereizen rond Spitsbergen, waarbij het authentieke karakter en het oorspronkelijke interieur bewaard zijn gebleven, evenals qua betimmering als aan dek. Het interieur is aangekleed met op Noorse thema’s gebaseerde kunst, van de hand van Paul René Gauguin (1911-1976), een Noors-Deense kunstenaar, geboren in Kopenhagen als zoon van een Deense vader en een Noorse moeder. Paul René was een kleinzoon van de Franse kunstschilder Eugène Henri Paul Gauguin (1848-1903).
Trappenhuizen
Salon in het voorschip
ms Nordstjernen is een relatief klein schip met slaapplaatsen voor 149 passagiers. In de accommodatie onder het stuurhuis in het voorschip bevindt zich de salon met de nodige salonstoelen. De ramen aan de voorzijde bieden zicht op het voordek, met andere woorden het uitzicht is wat beperkt. Maar het is er prima zitten om een boek te lezen. Immers, het vaargebied van ms Nordstjernen brengt met zich mee (althans, tijdens onze reis) dat het internet nauwelijks beschikbaar is.
1e & 2e klas Restaurants
Aan boord van ms Nordstjernen bevinden zich in het middenschip twee restaurants. Oorspronkelijk opgedeeld in een 1e klas restaurant en een 2e klas restaurant. Nog altijd is er verschil tussen de twee restaurants in de aankleding en het interieur, maar nu vinden alle passagiers een plek aan tafel verdeeld over de beide restaurants. Met name in het 1e klas restaurant is er kunt te vinden van van Paul René Gauguin (1911-1976), een Noors-Deense kunstenaar, zoals het blauw-witte tegelwerk gebaseerd op Scandinavische motieven.
Slaapverblijven
Sloependek ms Nordstjernen (1956)
Aan dek van ms Nordstjernen is opvallend veel houtwerk te vinden, een lust voor het oog! De dekken zijn met hout belegd, evenals aan het relingwerk en de potdeksels op de dichte verschansingen. Ook vrijwel alle deuren zijn van blankgelakt teakhout, evenals banken en toegangsluiken naar de kasten waarin de reddingvesten zijn opgeborgen. Op het achterdek bevindt zich een stuurwiel, behorende tot de noodbesturing van ms Nordstjernen.
Stuurhuis ms Nordstjernen
Nood stuurwiel
Op het achterdek van ms Nordstjernen bevindt zich een klassiekhouten stuurwiel. Onderdeel uitmakend van de noodstuurinrichting, zoals op schepen zichtbaar en onzichtbaar aanwezig is. Tussen het stuurhuis nabij het voorschip naar de stuurmachine, het mechaniek of hydrauliek dat het roer beweegt in het achterschip bevindt zich een grote afstand. Mocht er in de overbrenging tossen roerwerk in het stuurhuis en de stuurmachine nabij het roer een storing optreden, dan is de oplossing de alternatieve- ofwel noodbesturing. Op ms Nordstjernen een stuurwiel recht boven de roerkoning, de verticale as welke het roer beweegt.
Expeditiereizen naar Spitsbergen
Aan boord van ms Nordstjernen maakten wij in 2016 een expeditiereis rondom Spitsbergen. Wij deden met het schip onder andere Barentsburg, Ney Ålesund, de Magdalene- en Liefdefjorden aan. Daarbij passeerden we de 70° noorderbreedte nabij het eiland Moffen waar walrussen leefden.
Technische gegevens ms Nordstjernen
Scheepsbouwer: Blohm & Voss, Hamburg Bouwnummer: 787 Stapelloop: 26 October 1955 Opgeleverd: 24 February 1956 Lengte over alles: 88,78 meter Breedte over alles: 12,64 meter Diepgang: 4,80 meter Bruto Register Ton: 2.191 GT Maximum snelheid: 15 Knopen Aantal slaapplaatsen voor passagiers: 149 Thuishaven: Bergen, Noorwegen Eigenaren / Rederijen 1956–1979: Det Bergenske Dampskibsselskap 1979-2006: Troms Fylkes Dampskibsselskap 2006–2012: Hurtigruten 2012–2013: Vestland Rederi 2013–heden: ms Nordstjernen AS