Hr.Ms. Abraham Crijnssen (1936)
Halverwege de jaren dertig van de vorige eeuw zijn er op de Schiedamse scheepswerf Gusto voorheen A.F. Smulders een aantal mijnenvegers gebouwd. Destijds aangeduid als de Jan van Amstelklasse. Waaronder Zr.Ms. Abraham Chrijnssen. In 1942 bevond dit schip zich in de wateren van voormalig Nederlands Indië. Waar op 27 februari 1942 de Slag in de Javazee plaats vond: de confrontatie tussen de Japanse Keizerlijke marine en een geallieerde vloot van Amerikaanse, Britse, Australische en Nederlandse oorlogsschepen, tekenend voor grote verliezen. Hr.Ms. Abraham Crijnssen bevond zich nabij Soerabaja, gezamenlijk met Hr.Ms. Jan van Amstel, Hr.Ms. Pieter de Bitter en Hr.Ms. Eland Dubois. Van hogerhand kwam de opdracht de schepen onklaar te maken. De gezagvoerder van Hr.Ms. Abraham Chrijnssen verkoos uit te wijken naar Australië.
Werf Gusto, Schiedam
Bij de Schiedamse scheepswerf Gusto, voorheen A.F. Smulders gelegen aan de Nieuwe Maas zijn in de vooroorlogse jaren dertig een aantal mijnenvegers van de Jan van Amstelklasse gebouwd. Deze werf heeft van 1905 tot 1978 bestaan. De door Gusto gebouwde mijnenvegers van waren Hr.Ms. Abraham Chrijnssen, Hr.Ms. Eland Dubois, Hr.Ms. Jan van Gelder en Hr.Ms. Abraham van der Hulst, onder respectievelijk de bouwnummers 712, 713, 714 en 715. Vanwege het ruime werkdek met afrol konden ze ook ingezet worden als mijnenleggers. Het geïnstalleerde machinevermogen en de rompvorm droegen bij aan een aanzienlijke vaarsnelheid en maakte de schepen geschikt voor vlootescorte.
Gecamoufleerd met groen
Het verlies van de Slag in de Javazee en de bezetting van Nederlands Indië was de aanleiding om Hr.Ms. Abraham Crijnssen en haar bemanning de vrije hand te geven om zich zo mogelijk naar Australië te begeven. Waarbij luitenant ter zee I. van Miert, de commandant van Zr.Ms. Abraham Crijnssen inzag dat schepen in het algemeen en scheepsbewegingen in het bijzonder voor de Japanners niet onopgemerkt zouden blijven. Daarom besloot Van Miert alleen s’nachts en onverlicht te varen, en het schip te camoufleren door het aanbrengen van netten waarin takken met bladeren werden gestoken. Ook werd de scheepshuid rotsachtig beschilderd. Het schip op te laten gaan als ware het een begroeid eiland.
Onverlicht door de nacht
Op 6 maart 1942 in de avond rond half tien vertrok de mijnenveger vanuit Soerabaja. De volgende ochtend van 7 maart werden Zr.Ms. Eland Dubois en Zr.Ms. Jan van Amstel zonder camouflage waargenomen bij het eiland Pulau Gili Raja, waarop commandant Van Miert besloot verder te varen naar het eiland Pulau Giligenting en daar voor anker te gaan, zo dicht mogelijk bij land geankerd. In de nacht van 9 op 10 maart 1942 bereikte het schip via de Straat Alas de Indische Oceaan. Op 15 maart 1942 bereikte het schip Geraldton aan de westkust van Australië.
Lees hier het reisrapport van een marineofficier aan boord.
Berekende Verheid Afstand Soerabaja - Pulau Giligenting 129 kilometer ofwel 69,65 Nautische mijlen Berekende Verheid Afstand Pulau Giligenting - Geraldton 2400 kilometer ofwel 1296 Nautische mijlen Berekende Vaartijd oversteek 1296 / 11 Kn = 117,8 uur / 24.00 = +/- 5 dagen 1296 / 15 Kn = 86,4 uur / 24.00 = +/- 3,5 dagen Actieradius bij 11 Knopen: 4700 Zeemijl Actieradius bij 15 Knopen: 1600 Zeemijl Afgelegde afstand Soerabaja - Geraldton 70 + 1300 = 1370 Zeemijl
Museumschip Abraham Chrijnssen
Opmerkelijk is het voorschip van de Van Amstel-klasse mijnenvegers. Deze waaieren mooi gevormd uit tussen de waterlijn en het hoofddek. Op het hoofddek gezien zijn het al op het oog slanke schepen, de uitwaaierende voorsteven betekent zeker op de waterlijn een slank voorschip. Maar des te opmerkelijker is de dichte verschansing zoals op de foto te zien. Deze is er aanvankelijk niet geweest, getuige de oudere foto’s van deze mijnenvegers. Bij de nieuwbouw bevond zich rond het voordek uitsluitend een open zeereling. De dichte verschansing is van later datum maar staat het schip goed, beter zelfs!
Stuurhuis vooroorlogse mijnenvegers
Deze foto geeft een indrukwekkend tijdsbeeld van zeevaartkunde. In het stuurhuis zijn te zien het stuurwiel met de roerstand aanwijzer op de stuurkolom en aan het plafond recht voor de roerganger. Of er sprake is van een hydraulische of stoomaangedreven stuurmachine is niet helemaal duidelijk, vermoedelijk het laatste. Rechts van de stuurkolom de machinekamer telegraaf en de spreekbuis naar de machinekamer. Recht voor de stuurkolom het kompas. Op de voorgrond een vroege radarinstallatie. Naar huidige maatstaven basale middelen waarmee van Nederland naar het huidige Indonesië is gevaren, naar Australië en vandaar weer naar Nederland.
Ziekenboeg van de Chrijnssen
De werkplaats aan boord
De kombuis
De Messroom
Twee Stork triple expansie stoommachines
Bunkercapaciteit
De bunkercapaciteit bedroeg 110 ton stookolie. De actieradius bij een vaart van 11 Knopen bedroeg volgens opgave 4600 Zeemijl. Bij een vaart van 15 Knopen was de actieradius gesteld op 1600 Zeemijl. Bij vertrek uit Soerabaja waren de brandstoftanks van Zr.Ms. Abraham Crijnssen aangevuld met stookolie uit de tanks van zusterschip Hr.Ms. Eland Dubois, zo valt in het reisrapport te lezen.
Berekend brandstofgebruik Soerabaja - Geraldton 110 ton/1600 Nm = 0,068 ton/Nm (15 Knopen) Brandstofgebruik bij 15 Knopen 1365,65 Nm * 0,068 ton = 92,86 ton
Technische gegevens
Scheepswerf: Werf Gusto, Schiedam Bouwnummer: 702 Ontwerper:ir. D.J. de Jonge Type: Mijnenveger Klasse: Jan van Amstel-klasse Kiellegging: 21 maart 1936 Tewaterlating: 23 september 1936 Indienststelling: 26 mei 1937 Lengte over alles: 55,8 meter Breedte over alles: 7,8 meter Diepgang: 2,2 meter Waterverplaatsing: ledig 525 m³ beladen 620 m³ Bunkercapaciteit: 110 ton stookolie Voortstuwing: twee Stork Triple Expansie stoommachines Stoomketels: twee Yarrow waterpijpketels Vermogen: 1600 IPk Maximum snelheid: 15 Knopen Actieradius bij 15 Knopen: 1600 Zeemijl Actieradius bij 11 Knopen: 4700 Zeemijl Bemanning: 45 koppen Aangeduid als: A 925, M 801, P 1, MV Radioroepnaam: PABR
Lees meer over Hr.Ms. Abraham Crijnssen
Verdere levensloop en zusterschepen
Na de terugkeer vanuit de Australische wateren in Nederland heeft Hr.Ms. Abraham Crijnssen dienst gedaan bij de Koninklijke Marine. Daarna is zij in bruikleen gegeven aan het Zeekadetkorps Rotterdam. Het Zeekadetkorps Maassluis had het zusterschip Abraham van der Hulst tot haar beschikking. Het Zeekadetkorps Schiedam kon gebruik gaan maken van zusterschip Jan van Gelder met als ligplaats waar eens de Gusto Werf was gelegen. De Van Gelder en de Van der Hulst zijn jaren geleden al gesloopt. De Abraham Crijnssen wordt zorgvuldig onderhouden en is te bezichtigen als museumschip te Den Helder.
Hallo,
Zoekende naar foto’s van Zr.Ms. Schorpioen vond ik foto’s van het schip met Uw website erbij, echter bij het aanklikken van de foto’s kreeg ik een bericht dat de foto’s niet op Uw website zouden staan, ik heb goed gezocht en kan ze ook niet vinden onder Uw berichten, Vraag, is het mogelijk deze foto’s nog te verkrijgen, ben aan het plannen een model van de Schorpioen te bouwen.
MvG
Jan Dohmen.
Dag Jan,
Enerzijds goed om te lezen dat je onze website waardevol genoeg vindt om één en ander na te gaan voor je mooie hobby. Wanneer ik de foto’s nog had, dan zou ik je zeker toezenden. Helaas zijn deze recent door mijzelf weggedaan, ik heb nog gekeken of ik deze wellicht elders nog had bewaard, maar helaas niet. Anders had ik ze met alle plezier toegezonden.
Met vriendelijke groet en succes met bouwen,
Johan