ms Nordnorge (1997) • Expeditiereis 2007

Expeditiereis Antarctica

Op 23 november 2007 bevond het Noorse passagiersschip ms Nordnorge zich in het zeegebied rond Antarctica. Normaliter wordt ms Nordnorge, behorende tot de vloot van de Noorse rederij Hurtigruten ingezet op het traject van het Noorse Bergen naar Kirkenes langs de Noorse fjorden, als passagiers- en postschip. Maar voor deze reis naar het Zuidpoolgebied was de Nordnorge ingericht en ingezet als expeditieschip.

Op het zuidelijk halfrond is het in de maand november zomer. De dagen zijn langer, de temperaturen hoger. Maar wel degelijk in een omgeving met sneeuw en ijs. Meerdere expeditieschepen bezoeken in die periode het gebied rond de zuidelijke ijszee. Op zeker moment ontvangt ms Nordnorge een noodsignaal van een schip in de nabijheid. Het is afkomstig van ms Explorer, een expeditieschip met aan boord passagiers. In de Antarctische wateren is het op een ijsschots gestoten, met een ernstig lek tot gevolg. ms Explorer maakt water, ligt tussen de ijsschotsen, heeft slagzij en is zinkende in het ijskoude water.

Smeerenburgbreen, Svalbard
Smeerenburgbreen, Spitsbergen

Reddingsactie Antarctica

Na de ontvangst van dit noodsignaal stoomt ms Nordnorge op naar de opgegeven positie van het in nood verkerende schip. Dit is niet alleen een blijk van goed zeemanschap, maar ook een plicht volgens het internationaal zeerecht. Ieder schip heeft de plicht, op voorwaarde dat het eigen schip niet in gevaar wordt gebracht, om andere schepen en drenkelingen hulp te verlenen. ms Explorer is een relatief klein passagiersschip. De positie is nabij 62° 22,7’ S en 57° 20,4’ W in Bransfield Street. Aan boord bevonden 100 passagiers en 54 bemanningsleden.

Schip verlaten

ms Explorer maakte dusdanig water dat er slagzij werd gemaakt. De aan boord geïnstalleerde pompen konden het binnenstromende water niet bijhouden en vallen op een zeker moment stil, zodat het moment van kapseizen en zinken met de minuut dichterbij kwam. De kapitein van ms Explorer had daarom het bevel ‘schip verlaten’ gegeven.  Het meest dramatische besluit voor bemanning en passagiers.

Uit het journaal van ms Nordnorge

04.20 ms Nordnorge ontvangt en zend een Mayday Relay van ms Explorer via VHF 16.

04.25 ms Nordnorge legt contact met ms Explorer. Er zijn nog 15 mensen aan boord, 139 opvarenden bevinden zich in reddingboten en Zodiacs (opblaasboten). 

Van een Braziliaans marineschip wordt bericht ontvangen dat het op weg is voor hulp. Het bevindt zich op vier uur stomen van ms Explorer. Aan boord zijn helikopters beschikbaar, die over een uur het luchtruim kunnen kiezen (take off).

04.45 ms Nordnorge ontvangt bericht van ms Explorer dat nog 13 mensen het schip hebben verlaten. Alleen de kapitein en de expeditieleider bevinden zich nog aan boord. Er zijn 4 reddingsloepen en 8 Zodiacs van ms Explorer te water.

04.52 ms Nordnorge ontvangt bericht dat ook de kapitein en de expeditieleider ms Explorer hebben verlaten. De bevestiging wordt ontvangen dat alle 154 opvarenden, zowel passagiers, bemanningsleden en kapitein zich in de reddingsloepen en Zodiacs bevinden.

04.58 Contact met Braziliaans marineschip: de eerste helikopter is binnen enkele minuten klaar voor take off.

Reddingsloepen en Zodiacs

Alle opvarenden, de kapitein en de expeditieleider als laatste verlieten de zinkende Explorer door gebuikt te maken van de reddingsloepen en de Zodiacs, de opblaasbare boten met buitenboordmotor normaliter in gebruik bij landingen op Antarctica. In de tussentijd had onder andere ms Nordnorge een noodsignaal opgevangen en stoomde op naar het zinkende schip. Met behulp van de MOB-boot (Man Over Boord-boot) en een eigen reddingsloep zijn de opvarenden van ms Explorer aan boord van ms Nordnorge gebracht en naar de South Shetland-eilanden gevaren, gelegen voor de kust van Antarctica. De ligging op de zeebodem van ms Explorer is later vastgesteld op 62°24′17,57″ S, 57°11′46,49″ W.

ms Nordnorge MOB-boot
ms Nordnorge MOB-boot
IJsschotsen bij Spitsbergen
IJsschotsen bij de Smeerenburgbreen, Spitsbergen

Technische gegevens ms Nordnorge

Scheepswerf: Kværner Kleven, Ulsteinvik, Noorwegen
Bouwnummer: 266
Kiellegging: 8 september 1995
Tewaterlating: 6 juli 1996
Gedoopt: 19 maart 1997
Eerste vaart: 20 maart 1997
Lengte over alles: 123,30 meter
Breedte over alles: 19,50 meter
Diepgang: 4,90 meter
Kruiphoogte: 29,87 meter
Tonnenmaat: 11,286 BRT
Voortstuwing: Diesel-elektrisch
2 maal MAK 6M552C dieselgeneratoren
Vermogen: 9000 kW
Maximum snelheid: 18 Knopen
Capaciteit: 691 dagpassagiers
464 slaapplaatsen

Zie ook ms Maud in problemen door storm Pia, 21 december 2023

Hurtigruten, Kustreis

ms Nordnorge
Kustreis

Dit bericht heeft één reactie

Geef een reactie