12 Volt accu’s
Aan boord van onze Hurley 800 drie onderhoudsarme 12 Volt loodzuuraccu’s met een capaciteit van 72 Ah. Twee accu’s zijn aangesloten als serviceaccu’s voor het boordnet. De startaccu van de motor is geheel separaat. De serviceaccu’s worden geladen door middel van 10 Ampère acculader via de walstroom, en door middel van een 100 Wp zonnepaneel. Door middel van een accukeuzeschakelaar kan voor serviceaccu 1 of 2 worden gekozen. De separaat opgestelde startaccu wordt door de dynamo van 55 Ampère van de dieselmotor geladen.

Accubak
Aanvankelijk was er aan boord een houten accubak met plaats voor twee accu’s: een start- en serviceaccu naast de dieselmotor. Het nadeel was dat deze lastig te bereiken waren. Hier wilden we verandering aanbrengen.
Bilge
Een optie is het plaatsen van de accu’s in de bilge, als het ware in de kiel boven de ballast. Daarmee zouden de accu’s met hun gewicht van 1 % van het aanwezige ballastgewicht bijdragen aan de stabiliteit. Maar mocht zich onverhoopt water verzamelen in de bilge staan de accu’s dan op een gemakkelijk bereikbare maar wel natte plek. Wij wilden daarom alle drie de accu’s boven de vloer geplaatst zien, en kozen voor de volgende opstelling.
Vooronder
De twee serviceaccu’s in het vooronder geplaatst, achter de watertank. Qua gewichtsverdeling bevinden de serviceaccu’s daarmee niet op de meest ideale plaats, maar dit extra gewicht in het voorschip wordt gecompenseerd door het verwijderen van het onderwatertoilet. Daarbij wordt de watertank in het voorschip beperkt gevuld, aangezien wij deze alleen gebruiken voor ‘spoelwater’. Als drinkwater gebruiken wij omwille van de hygiëne water uit flessen en jerrycans. De startaccu is wederom naast de dieselmotor geplaatst, maar wel beter bereikbaar.

Keuzeschakelaar
De accukeuzeschakelaar bevond zich ook oorspronkelijk ook in het achterschip nabij de accu’s. Ook deze is naar het voorschip verplaatst. Weliswaar zal er spanningsverlies optreden van het voorschip naar het achterschip vanwege de lengte van de accukabel. In de praktijk zullen we gaan ondervinden of dit effect heeft op de gebruikers die staan aangesloten op het boordnet. Het gaat dan om navigatie- en kajuitverlichting, instrumenten en de bilgepomp.

