Nieuw Rotterdamse Sleepdienst, NRS
Op 20 november 1975 werd bij de NV Scheepswerven voorheen H.H. Bodewes te Millingen aan de Rijn de Voith-Schneider sleepboot Varnebank te water gelaten. Begin jaren zestig van de vorige eeuw ontvouwden zich de plannen voor de aanleg van de Europoort. Steeds groter wordende schepen, waaronder de zogenoemde ‘Mamoettankers’ deden het Rotterdamse havengebied aan, waaronder de petroleumhavens aan het Calandkanaal. Ook de bulkcariers geladen met steenkool voor namen in grootte toe. Om deze schepen te assisteren bij het afmeren en ontmeren bundelden een tiental grotere en kleinere sleepbootrederijen hun krachten, en richtten op 31 mei 1961 de Nieuwe Rotterdamse Sleepdienst NV op. En brachten sleepboten in de vaart, ontworpen voor het havengebied de Europoort.
Sleepboot Varnebank (1976)
De meeste sleepboten van de NRS droegen de namen met een verwijzing naar een ‘bank’ en werden dan ook wel aangeduidt als ‘bankboten’.
Bankboten
Banjaardsbank (1972), Breedbank (1969), Brielsebank (1969), Doggersbank (1964), Hoeksebank (1971), Indusbank (1968), Kwintebank (1975), Maasbank (1965), Middelbank (1963), Sandettiebank (1977), Scheldebank (1971), Schouwenbank (1960 en 1972), Steenbank (1960), Stroombank (1963), Vikkingbank (1965 en 1987), Europabank (1961), Aziëbank (1961).
Ernst Leo Schneider (1894-1975)
Het Voith-Schneider systeem is ontwikkeld rond 1927 door de Oostenrijkse ingenieur Ernst Leo Schneider. Om het systeem te construeren is de samenwerking gezocht met scheepswerf en machinefabriek Voith. En met succes. Het systeem werd nadien toegepast, waar kracht en wendbaarheid worden vereist. Zoals bij sleepboten, veerponten en bij schepen ingezet voor de bouw van installaties in open zee. Bij sleepboten worden Voith-Schneider propellers veelal onder het midden of enigszins onder het voorschip van de sleepbootromp geplaatst, eventueel twee exemplaren naast elkaar.
Sleepboot Varnebank gebouwd in 1976 was één van de sleepboten voorzien van Voith-Schneider Propellers. De twee units bevinden zich enigszins voor het midden van het schip, en worden aangedreven door twee negencilinder Stork Werkspoor dieselmotoren van 1500 Pk elk. Aan dek is zichtbaar dat de sleepbeting zich anders dan gebruikelijk op het achterschip bevindt. Bij een sleepboot met schroef en roer moet de boot rond de beting in de midscheeps kunnen draaien met de sleeptros strak. Bij een Voith-Schneider sleepboot is dat niet van belang. Zie ook NRS sleepboot Banjaardsbank.
Technische gegevens Varnebank (1976) Scheepswerf: N.V. Scheepswerven v/h H.H. Bodewes, Millingen a/d Rijn Tewaterlating: 20 november 1975 Proefvaart: 16 december 1975 In dienst NRS: 1 maart 1976 Bouwjaar: 1976 Bouwnummer: 729 Lengte over alles: 34,32 meter Breedte over alles: 9,57 meter Diepgang: 3,80 meter Tonnenmaat: 252 BRT Aandrijving: 2 maal Stork Werkspoor Diesel Motortype: 9 Fchd 240 vierslag, 9 cilinders Machinevermogen: 2 maal 1500 Pk Voortstuwing: 2 maal Voith-Schneider propellers