NRS Sleepboot Banjaardsbank (1972) • Tromsø

Nieuw Rotterdamse Sleepdienst, NRS

Begin jaren zestig van de vorige eeuw ontvouwden zich de plannen voor de aanleg van de Europoort. Steeds groter wordende schepen, waaronder de zogenoemde ‘Mamoettankers’ deden het Rotterdamse havengebied aan, waaronder de petroleumhavens aan het Calandkanaal. Ook de bulkcariers geladen met steenkool voor namen in grootte toe. Om deze schepen te assisteren bij het afmeren en ontmeren bundelden een tiental grotere en kleinere sleepbootrederijen hun krachten, en richtten op 31 mei 1961 de Nieuwe Rotterdamse Sleepdienst NV op. En brachten sleepboten in de vaart, ontworpen voor het havengebied de Europoort.

In 2014 zagen we in Noorwegen, langs de kade in Tromsø een oude bekende, namelijk de voormalige Banjaardsbank van 1972. Het silhouet was nog altijd hetzelfde, de contouren van een voormalige NRS-sleepboot waren duidelijk te herkennen. Dichterbij gekomen bleek het om de voormalige Banjaardsbank te gaan, evenals tal van andere NRS-sleepboten uitgerust met Voith-Schneider propellers. Zie ook NRS sleepboot Varnebank.

De voormalige NRS sleepboot Banjaardsbank, gezien in Tromsø, Noorwegen

De meeste sleepboten van de NRS droegen de namen met een verwijzing naar een ‘bank’ en werden dan ook wel aangeduidt als ‘bankboten’.

Bankboten

Banjaardsbank (1972), Breedbank (1969), Brielsebank (1969), Doggersbank (1964), Hoeksebank (1971), Indusbank (1968), Kwintebank (1975), Maasbank (1965), Middelbank (1963), Sandettiebank (1977), Scheldebank (1971), Schouwenbank (1960 en 1972), Steenbank (1960), Stroombank (1963), Vikkingbank (1965 en 1987), Europabank (1961), Aziëbank (1961).

Sleepboot Banjaardsbank (1972)

NRS sleepboot Banjaardsbank
De voormalige NRS sleepboot Banjaardsbank, verkocht naar Noorwegen, Tromsø. Deze sleepboot wordt voortgestuwd en bestuurd door middel van Voith-Schneider Propellers

Voith-Schneider Propeller

Het Voith-Schneider systeem is ontwikkeld rond 1927 door de Oostenrijkse ingenieur Ernst Leo Schneider. Om het systeem te construeren is de samenwerking gezocht met scheepswerf en machinefabriek Voith. En met succes. Het systeem werd nadien toegepast, waar kracht en wendbaarheid worden vereist. Zoals bij sleepboten, veerponten en bij schepen ingezet voor de bouw van installaties in open zee. Bij sleepboten worden Voith-Schneider propellers veelal onder het midden of enigszins onder het voorschip van de sleepbootromp geplaatst, eventueel twee exemplaren naast elkaar.

NRS sleepboot Banjaardsbank
Technische gegevens Banjaardsbank (1972)

Scheepswerf: N.V. Scheepswerven 
v/h H.H. Bodewes, Millingen a/d Rijn
Opgeleverd: 17 mei 1971
In de vaart: 1972
Bouwnummer: 703
Lengte over alles: 33,25 meter
Breedte over alles: 9,57 meter
Diepgang: 3,80 meter
Holte: 4,68 meter
Tonnenmaat: 254 BRT
In 1972: 2 x 1500 Pk
6 cilinder vierslag 
Werkspoor 6 FFHD 240 
Boring X Slag: 0,24 X 0,26 meter 
Totaal slagvolume: 70,58 Ltr
Momenteel: 2 x 1300 Pk
10 cilinder vierslag
Werkspoor RUB 215-10
Boring X Slag: 0,215 X 0,26 meter 
Voortstuwing: 2 Voith-Schneider propellers
Voormalige NRS sleepboot Banjaardsbank

Geef een reactie