Nieuw Rotterdamse Sleepdienst, NRS
Begin jaren zestig van de vorige eeuw ontvouwden zich de plannen voor de aanleg van de Europoort. Steeds groter wordende schepen, waaronder de zogenoemde ‘Mamoettankers’ deden het Rotterdamse havengebied aan, waaronder de petroleumhavens aan het Calandkanaal. Ook de bulkcariers geladen met steenkool voor namen in grootte toe. Om deze schepen te assisteren bij het afmeren en ontmeren bundelden een tiental grotere en kleinere sleepbootrederijen hun krachten, en richtten op 31 mei 1961 de Nieuwe Rotterdamse Sleepdienst NV op. En brachten sleepboten in de vaart, ontworpen voor het havengebied de Europoort.
In 2014 zagen we in Noorwegen, langs de kade in Tromsø een oude bekende, namelijk de voormalige Banjaardsbank van 1972. Het silhouet was nog altijd hetzelfde, de contouren van een voormalige NRS-sleepboot waren duidelijk te herkennen. Dichterbij gekomen bleek het om de voormalige Banjaardsbank te gaan, evenals tal van andere NRS-sleepboten uitgerust met Voith-Schneider propellers. Zie ook NRS sleepboot Varnebank.
De meeste sleepboten van de NRS droegen de namen met een verwijzing naar een ‘bank’ en werden dan ook wel aangeduidt als ‘bankboten’.
Bankboten
Banjaardsbank (1972), Breedbank (1969), Brielsebank (1969), Doggersbank (1964), Hoeksebank (1971), Indusbank (1968), Kwintebank (1975), Maasbank (1965), Middelbank (1963), Sandettiebank (1977), Scheldebank (1971), Schouwenbank (1960 en 1972), Steenbank (1960), Stroombank (1963), Vikkingbank (1965 en 1987), Europabank (1961), Aziëbank (1961).
Sleepboot Banjaardsbank (1972)
Voith-Schneider Propeller
Het Voith-Schneider systeem is ontwikkeld rond 1927 door de Oostenrijkse ingenieur Ernst Leo Schneider. Om het systeem te construeren is de samenwerking gezocht met scheepswerf en machinefabriek Voith. En met succes. Het systeem werd nadien toegepast, waar kracht en wendbaarheid worden vereist. Zoals bij sleepboten, veerponten en bij schepen ingezet voor de bouw van installaties in open zee. Bij sleepboten worden Voith-Schneider propellers veelal onder het midden of enigszins onder het voorschip van de sleepbootromp geplaatst, eventueel twee exemplaren naast elkaar.
Technische gegevens Banjaardsbank (1972) Scheepswerf: N.V. Scheepswerven v/h H.H. Bodewes, Millingen a/d Rijn Opgeleverd: 17 mei 1971 In de vaart: 1972 Bouwnummer: 703 Lengte over alles: 33,25 meter Breedte over alles: 9,57 meter Diepgang: 3,80 meter Holte: 4,68 meter Tonnenmaat: 254 BRT In 1972: 2 x 1500 Pk 6 cilinder vierslag Werkspoor 6 FFHD 240 Boring X Slag: 0,24 X 0,26 meter Totaal slagvolume: 70,58 Ltr Momenteel: 2 x 1300 Pk 10 cilinder vierslag Werkspoor RUB 215-10 Boring X Slag: 0,215 X 0,26 meter Voortstuwing: 2 Voith-Schneider propellers