Ladenkast
Een dag aan het meten, afteken, zagen, passen, weer meten, lijmen, klemmen, boren, schroeven, proppen en schuren geweest, een aangename dagbesteding in een tijd van aan huis gebonden zijn vanwege de Corona-crisis. De laden komen van oorsprong uit een zeiljacht dat de wereld is rondgezeild, de Tina III, een Yawl-getuigd zeiljacht van 16 meter en een gewicht van 22 ton, opgeleverd in 1972 door de Duitse scheepswerf Lübbe Voss naar een ontwerp van Karl Borgwardt. Het bovenblad van de ladenkast is gemaakt uit een restant van de kajuitvloer van ons eigen scheepje, de teakhouten omlijsting van het bovenblad is weer afkomstig van de kuipbanken van de zeilboot waar wij vooralsnog het langst mee hebben gevaren. Tot zover het klussen van vandaag.

Houten laden


Van het mahonie van de laden is wat hout gebruikt, onder andere voor het maken van een Sextantkist. Maar van de rest kon nog een mooie lade worden gemaakt, vandaar de wat aparte vorm.
Ladenkasten



Schuren en lakken
Het timmerwerk is klaar, de scheepskast heeft zijn definitieve vorm gekregen, de Teak met mahoniehouten laden afkomstig van een verbouwd zeiljacht dat oceanen is overgestoken, de lijst om het bovenblad gemaakt uit resthout vanuit de kuip onze vorige boot, het bovenblad zelf een restant van de vloer van onze huidige boot. De kast zelf uit een lokale bouwmarkt. Het is nog even wachten op de zijdeglans lak voor de laden zelf, maar de fronten en het bovenblad staan in de hoogglans jachtlak, het bovenblad voor de afwerking krijgt nog een laag. Het ‘grijs’ is inmiddels klaar, staat hier in de zon te drogen.
