Scheepsmotor Vetus M2.05

Het controlepaneel van de Vetus M2.05 dieselmotor.

Onze Hurley 800 Classic is uitgerust met een Vetus M2.05 dieselmotor met een vermogen van 7,7 Kw ofwel 10,5 Pk. In beginsel een industriële motor ontwikkeld door het Japanse Mitsubishi voor de aandrijving van pompen en generatoren, maar door Vetus omgebouwd tot een scheepsdiesel door het aanbouwen van een warmtewisselaar met buitenboordkoelwaterpomp, een watergekoelde uitlaatbocht en een keerkoppeling. Vermoedelijk zullen ook het gewicht van het interne vliegwiel en de inspuitkarakteristiek van de hoge druk brandstofpomp zijn afgestemd, want een scheepsdiesel zal ook bij een laag toerental vermogen af moeten geven aan de schroef. Tijdens het varen en manoeuvreren is echter wel degelijk merkbaar dat de Vetus niet als scheepsmotor is bedoeld: vermogen wordt pas afgegeven aan de schroef bij toerentallen rond de 2000 omwentelingen per minuut. Een kwestie van wennen als je aan een ‘echte’ scheepsmotor gewend bent, zeker in combinatie met de voor zijn lengte forse waterverplaatsing van 3200 Kg. Maar ook het gebruik van GTL als brandstof zal van invloed zijn, GTL heeft een lager soortelijk volume dan Diesel, de verbrandingswaarden van GTL worden gecompenseerd, blijkt uit brandstofgegevens. Bij korte vaartijden zoals het haven in en uitvaren is de motor vlot op temperatuur op bedrijfstemperatuur dankzij het gesloten koelwatersysteem, en in gebruik is met 70 a 80% van het totaal vermogen.

Zie ook GTL als alternatief voor diesel

Vetus M2.05 tweecilinder dieselmotor op basis van een Mitsubishi motorblok. Alle onderhoudbehoeftige onderdelen bevinden zich op een toegankelijke plaats aan de voorzijde, zoals de koelwaterpompen, de V-snaar en de brandstoffilters. Ook het smeeroliefilter en de keerkoppeling aan de achterzijde zijn via een luik goed bereikbaar. Ook is deze Vetus voorzien van een carterpomp om smeerolie te verversen, functioneel aan de voorzijde van de motor onder handbereik.
Vetus brandstof fijnfilter aangebouwd aan de Vetus dieselmotor, voorzien van wateraftap aan de onderzijde.
Delphi brandstoffilter met kijkglas en aftapmogelijkheid, het eerste filter in de brandstofleiding op weg naar de motor.
De Vetus M2.05 diesel op basis van een Mitsubishi motorblok. Tweecilinder viertakt bij ons aan boord van de Hurley 800 draaiende op GTL brandstof.
Sluit Menu