Briefing passagiers ms Nordnorge
We hadden het al gezien bij de weersverwachting, we zouden weleens met veel wind te maken kunnen krijgen rond Bodø. Boven Schotland lagen drie depressies vlak bij elkaar op een rij. Zaterdagmorgen 27 januari klonk dat er een briefing plaats zal vinden voor alle passagiers, met het oog op de komende ontwikkelingen. Gewoonlijk zijn briefings ‘vrijblijvend’ maar deze briefing dus niet. In de middag zal er een tweede briefing plaats vinden, mogelijk dat er aanvullende informatie zal zijn.
Stormwaarschuwing Ingunn
De boodschap was helder. Een zware storm voor de Noorse kust is in aankomst. Zou het oorspronkelijke reisschema worden aangehouden, dan zouden we verdagen in een storm op open zee, met golven oplopend tot mogelijk 20 meter hoogte. Reden waarom de kapitein heeft besloten om na Tromsø geen stops meer te maken, en direct en zo snelvarend mogelijk koers te zetten naar Trondheim. Kortom: vanuit Tromsø zonder oponthoud naar Trondheim. Met de intentie het zeegebied rond Bodø waar de wind en golven het hevigst zullen zijn zo veel mogelijk te omzeilen. Waarbij desondanks rekening moet houden met golfhoogten van 6 meter. De vaarsnelheid zal worden aangepast aan de omstandigheden van zee en wind. Waarmee het tijdstip van aankomst in Trondheim vroeger of later kan vallen. Van een ETA (vermoedelijk tijdstip van aankomst) kan gezien de omstandigheden niet worden gesproken.
Uit de Schaal van Beaufort
7 Harde wind 13,9 – 17,1 m/sec 28 – 33 Knopen, golfhoogte open zee 4 tot 5,5 meter
8 Stormachtige wind 17,2 – 20,7 m/sec 34 – 40 Knopen ,golfhoogte open zee 5,5 tot 7,5 meter
9 Storm 20,8 – 24,4 m/sec 41 – 47 Knopen, golfhoogte open zee 7 tot 10 meter
Voorbereiden op storm Ingunn
Aan ons als passagiers wordt vriendelijk doch dringend gesommeerd om alles in onze hutten zeevast op te bergen, en geen losse spullen in de hutten te laten staan. Ben je gevoelig voor zeeziekte, mijdt dan hoger gelegen dekken, laat alcoholische dranken staan, en blijf binnen en begeef je niet op de buitendekken, voor eigen en andermans veiligheid.
Briefing in de middag
We gaan het beleven. In de middag volgt een tweede briefing. Nogmaals de toelichting dat we mogelijk eerder dan verwacht de veilige wateren van Trondheim aan kunnen lopen, maar het zou ook later kunnen zijn. Gewoonlijk wordt gevaren met een SOG (vaart over de grond) van 14,5 Knopen, de verwachting is dat SOG beperkt zal blijven tot 5 Knopen, vanwege de storm en de golven uit het zuidwesten. Het diner komt te vervallen, daarvoor in de plaats zullen sandwiches worden geserveerd. We worden gerust gesteld met de woorden dat het schip het aan kan, en dat de kapitein een kundig zeeman is met veertig jaar ervaring. Sommige passagiers zijn teleurgesteld over het niet doorgaan van excursies. Of maken zich zorgen over het missen van een vlucht. ‘Safety First’ is het vriendelijke antwoord van het gezag. ‘Be calm, stay safe’.
Briefing zondagmorgen 28 januari 2024
Op zondagmorgen 28 januari een aanvullende briefing, over het gewijzigde boordleven. Het achterschip waar het restaurant is gesitueerd zal te beweeglijk zijn, zowel voor de passagiers als voor het bedienend personeel en het keukenpersoneel. Vandaar dat het diner is gewijzigd in sandwiches verkrijgbaar in de bistro midscheeps. En die je desgewenst mee kunt nemen naar de lager gelegen hutten.
Vaarroute verlegd
Zondagmiddag wederom een briefing, aan informatie geen gebrek. Uitgelegd wordt dat er in de afgelopen nacht na Tromsø nog een tweetal havens zijn aangedaan, maar dat daarna de route is verlegd om waar mogelijk open zee te vermijden. De route zal komende dagen meer langs de kust zijn, met deels de beschutting van fjorden en eilanden waar achterlangs gevaren kan worden. Desalniettemin blijft de verwachting staan van zwaar weer, vooral rondom Bodø. Er wordt koers gezet naar Trondheim. Waarbij nog wordt opgemerkt dat ook een aantal andere schepen van Hurtigruten het reisplan hebben aangepast. Zo is ms Kong Harald op de noordwaartse route met bestemming Kirkenes in Tromsø blijven liggen.
Zondagavond 28 januari briefing
Op zondagavond wederom een briefing voor alle passagiers, de komende nacht zullen we zuidwaarts redelijk beschut kunnen varen, morgenochtend wacht weer een traject open zee. Daarom een vervroegd ontbijt in de bistro gelegen op het middenschip, evenals de lunch. Het doel is Trondheim, van een verwacht tijdstip van aankomst kan nog niet worden gesproken. Leven bij het moment.
Zie ook ms Maud
Jullie worden wel goed op de hoogte gehouden.
Ja, dat doen ze voorbeeldig bij Hurtigruten!
Hele mooie foto’s