ms Nordnorge • storm Ingunn ontwijken

Van Harstad naar Rørvik

Halverwege de reis van Kirkenes naar Trondheim werd er overduidelijk storm voorspeld. Met name in het zeegebied bij de Lofoten en op de breedten van Bodø, maar ook noordelijk en zuidelijk daarvan. Windsnelheden van meer dan 40 Knopen ofwel 9 Beaufort waar rekening mee wordt gehouden. De weerkaarten van het KNMI gaven drie, vier opeenvolgende fronten aan. Twee, drie lagedrukgebieden van 970 mBar, en dicht bij elkaar liggende isobaren. De storm krijgt een naam: ‘Ingunn’. Briefings voor de passagiers volgden over aangepast vaarschema, en wat wel en niet te doen. De strategie was deze: voor de nacht van zondag op maandag het zeegebied bij Bodø voorbij. Om verzeild te raken in zeegebied  met windsnelheden van 7 Beaufort, in plaats van 9 Beaufort.

ms Nordnorge daags voor storm Ingunn
ms Nordnorge daags voor de storm op zaterdag 27 januari 2024 in Hammerfest. De aantrekkende wind zal de boeken ingaan als storm Ingunn

Open zee ontwijken

Vanaf Harstad is er een andere route gekozen, het mooie Svolvær gaan we voorbij. Na het uitlopen van één van de fjorden bij Lodingen bereiken wij rond 12.00 uur het open zeegebied oostelijk van de Lofoten waar de aanzwellende wind onmiskenbaar was. De lange deining vanuit het zuidwesten, met daaroverheen een toename aan schuimkoppen. We varen recht in de wind, het schip wordt al maar beweeglijker, op open zee nam het schip een aantal maal water over, maar niet dramatisch. We brengen de dag door in de salon op dek 7, vrij hoog gelegen, maar we kunnen het goed hebben, geen zeeziekte en zelfs trek in eten. Maar het opstuivende water en de schemer verhinderen het maken van foto’s. We bevinden ons nog altijd op hoge noordelijke breedten.

Rørvik
Uitzicht vanuit de salon op dek 7

Rustiger vaarwater

De vaarsnelheid over de grond kan gehouden worden op 12 a 14 Knopen, dat is best veel gezien de omstandigheden. Zeker toen de beschutting gevonden kon worden achter de vele rotsachtige eilanden, met name bij het eiland Landegode met de vuurtoren Bjørnøy nabij de aanloop van Bodø. Rond 17.00 uur kwamen we in vlak water, en kon rond 18.00 uur Bodø aan bakboord worden gehouden. De wind bulderde maar in relatief rustig vaarwater hebben we gegeten, een aangepast menu in de bistro midscheeps en sandwiches om mee te nemen, en om de nacht in te gaan.

Rørvik
Rørvik in de morgen na een rustige nacht zuidwaarts varen

Afwachten in Rørvik

De verwachting is dat de storm in de komende nacht echt los gaat barsten. De beoogde bestemming is Trondheim, nog zo’n 22 uur varen bij een behouden vaart van 12 Knopen. Een afstand nog van zo’n 265 Zeemijl tot de ingang van het Trondheimfjord. Rond 19.15 begint het schip weer beweeglijk te worden. Het scheelt dat onze hut comfortabel gelegen is. Dek 3 van de zeven dekken, tussen het middenschip en het achterschip. Na een relatief rustige nacht vanwege een beschutte route meren we tot onze verwondering de volgende morgen af in Rørvik. Een volgende briefing volgt …

Rørvik
Na een rustige nacht in beschut water en minder wind meren we af in Rørvik. De wind is weer aangewakkerd, voor ons ligt open zee.
Stormwind in Rørvik
Stormwind in Rørvik

Dit bericht heeft 2 reacties

  1. Pim van Groezen

    Wat een belevenis.
    Maar goed dat jullie niet zeeziek worden.

  2. Johan

    Dat is zeker Pim! En geloof maar dat we heerlijk hebben gegeten!

Geef een reactie