ms NordNorge (1997)
ms Nordnorge is vernoemd naar hoe de Noren de noordelijke streken van Noorwegen van duiden. Het is gebouwd voor de rederij Hurtigruten en in 1997 in de vaart gekomen op de lijndienst Bergen-Kirkenes. Maar het is ook ingezet voor expeditiereizen, zoals in 2007 naar de Antarctica rond de Zuidpool. Tijdens één van deze reizen haalde ms Nordnorge het wereldnieuws, door ms Explorer te hulp te schieten, dat lek gestoten was op een ijsberg, slagzij maakte en daarop is vergaan. ms Nordnorge nam destijds de opvarenden aan boord.
Nord-Norge is de naam waarmee de Noren het noordelijk deel van hun land aanduiden, dat boven de poolcirkel ligt. ms Nordnorge werd in 1997 in Noorwegen gebouwd en is het vierde Hurtigruten schip met deze naam. Het stijlvolle Nordic interieur weerspiegelt de invloed van het ruwe Arctische landschap.
Bron: www.Norske.nl
Receptie ms Nordnorge
Bij de meeste aanlegplaatsen gaan passagiers en bemanning van en aan boord via de receptie, een centrale hal in het midden van het schip. Door middel van een boardpass wordt in- en uitgecheckt zoadat bekend is wie er aan boord zijn. Deze receptie ligt op dek 3, en sluit aan op de hutten in het achterschip gelegen op 3. Het trappenhuis van het voorschip begint ook bij de receptie. Iedere trap telt 8 treden, in totaal 112 treden naar dek 7. Maar er zijn ook liften.
In de receptie van ms Nordnorge ook dit fraaie namenbord waarop de aan boord zijnde Scheepsofficieren: respectievelijk de kapitein, de eerste stuurman, de veiligheidsofficier, de hoofdwerktuigkundige, de hotelmanager, de ontvangstmanager en de expeditiemanager.
Postschip
Varende langs en door de Noorse fjorden in de lijndienst vervult ms Nordnorge ook de functie als post en vrachtschip. Juist aan het water bevinden zich de nederzettingen waar mensen wonen en werken. Doorgaande wegen zijn in Noorwegen niet vanzelfsprekend, vanwege de ontelbare inhammen, fjorden en eilanden langs de Noorse kust. Vandaar dat al meer dan een eeuw de Postboot een belangrijke schakel is voor de bewoners langs de fjorden. Ongetwijfeld brengt het internet verandering, maar postpakketten gaan per schip, met dagelijks een noordwaarts en een zuidwaartse afvaart. Waar een post-eigen afhandeling zal plaats vinden om postpakketten zo efficiënt mogelijk op de plaats van bestemming te laten komen.
Trappenhuizen en gangen
Voor de passagiers zijn er twee trappenhuizen, één in het voorschip en één in het achterschip. Op elk dek bevindt zich een prachtige houten zuil met een glazen ‘wereld’bol met chromen en messing ringen. De trapleuningen zijn van blankgelakt hout met eveneens chromen en messing stijlen in combinatie met glas.
Gangen van de passagiershutten
De dekken met de passagiershutten zijn ingedeeld met buitenhutten en binnenhutten. De buitenhutten zijn voorzien van een raam in de scheepsromp, de binnenhutten hebben geen buitenuitzicht. Wij vinden dat geen gemis, de hutten zijn vooral slaaphutten. Tussen de buitenhutten en de binnenhutten ligt de gang, bij ms Nordnorge twee gangen, één aan stuurboord en één aan bakboord.
Binnenhut dek 3
Een gemiddelde binnenhut is voorzien van twee ruime langsscheepse bedden met een kleine tussenruimte. Ieder bed een eigen LED nachtlampje en mogelijkheid voor het opladen van bijvoorbeeld een telefoon of tablet via USB-aansluiting. Ook aan de wand bevinden zich schemerlampen en spots, aan het plafond groot licht. Iedere hut heeft een eigen wasruimte met douche en wasbak. Daarnaast hang- en legkasten, een kapstok en een spiegel. Een klein bureautje met stoel maakt het compleet. Ook een decorstuk aan de wand ontbreekt niet. Koffers kunnen onder de bedden worden geschoven. Dagelijks werden bij ons de hutten schoongehouden, inclusief schone badlakens, handdoeken en zo nodig beddengoed. Wanneer je vind dat dit niet nodig is kan dat met een kaartje aan de deur kenbaar worden gemaakt. De service is top!
Ruimten voor passagiers
Boven het stuurhuis bevindt zich op dek 7 een salon vanwaar je een vergelijkbaar uitzicht hebt op de omgeving als vanuit het stuurhuis. In deze salon comfortabele stoelen en en zithoeken. Eveneens op dek 7 achter de salon waar overdag allerlei warme dranken, broodjes en gebak kan worden genuttigd. Wanneer de kiosk is gesloten blijft er een koffieautomaat staan.
Jacuzzi’s
Reddingsmiddelen
Het kan niet anders, dat zoals alle schepen ook ms Nordnorge is voorzien van de nodige en verplichte reddingsmiddelen. Internationale maritieme regelgeving schrijven dat voor, scheepvaartinspecties controleren de naleving. Zo is ms Nordnorge uitgerust met vier motorreddingsloepen, twee aan stuurboord en twee aan bakboord, twee Man-Over-Boord boten om drenkelingen uit het water te halen, de nodige zelfopblazende reddingvlotten en overlevingspakken met reddingvesten, ook voor kinderen. Bij het inschepen ontvangen alle passagiers de verplichte instructies.
Technische gegevens ms Nordnorge
Scheepswerf: Kværner Kleven, Ulsteinvik, Noorwegen Bouwnummer: 266 Kiellegging: 8 september 1995 Tewaterlating: 6 juli 1996 Gedoopt: 19 maart 1997 Eerste vaart: 20 maart 1997 Lengte over alles: 123,30 meter Breedte over alles: 19,50 meter Diepgang: 4,90 meter Kruiphoogte: 29,87 meter Tonnenmaat: 11,286 BRT Voortstuwing: Diesel-elektrisch 2 maal MAK 6M552C dieselgeneratoren Vermogen: 9000 kW Maximum snelheid: 18 Knopen Capaciteit: 691 dagpassagiers 464 slaapplaatsen
Lees hier het gehele reisverslag
Naschrift
Voor februari 2024 boekten wij een Kustreis met ms Nordnorge van de Noorse rederij Hurtigruten van Bergen naar Kirkenes en weer terug naar Bergen. Aanvankelijk zouden wij in die periode een reis gaan maken met ms Maud. Ware het niet dat dit schip eveneens varende onder de vlag van rederij Hurtigruten op 21 december 2023 het nieuws haalde, vanwege opgelopen averij in de Noordzee. Waarbij het te kampen had met problemen rond de voortstuwing, besturing en de navigatie, mede vanwege ingeslagen stuurhuisramen. Gedurende langere tijd zou ms Maud in reparatie zou gaan bij een scheepswerf in Bremerhaven. Reden waarom wij om hebben geboekt naar ms Nordnorge.