ms Lofoten (1964) • Hurtigruten

ms Lofoten (1964) Hurtigruten

In december 2020 is na 55 jaar trouw elke dag en elk seizoen langs de Noorse kust tussen Bergen en Kirkenes te hebben gevaren ms Lofoten uit de lijndienst genomen. Liefkozend staat ms Lofoten bekend als ‘The Old Lady of the Sea’ van de Noorse rederij Hurtigruten. Gebouwd in 1964 was ms Lofoten het meest klassieke schip in de Hurtigruten-vloot uit een tijdperk die genoemd kan worden de ‘gouden eeuw van passagiersschepen’. Na haar laatste gedenkwaardige reizen langs de Noorse kust in het najaar van 2020 is ms Lofoten een volgende fase van haar zeevarende leven ingegaan, aldus Rederij Hurtigruten.

ms Lofoten afgemeerd in Svolvær op de Lofoten
ms Lofoten (1964)
Stuurhuis ms Lofoten (1964), met dank aan K. Rietsema

Authentiek schip

Het bijzondere van ms Lofoten is haar authentieke karakter. Veel van de originele inrichting van het schip is door de jaren heen bewaard gebleven, liefdevol gerestaureerd en onderhouden, zoals interieurs met houten lambrisering, diverse koperen beslagen, originele kunst, patrijspoorten en teakhouten relingen. Ze beschikt over comfortabele lounges, royale panoramadekken en eenvoudige, gezellige hutten. Allemaal bijdragend aan haar charme als een grote favoriet voor ‘Ship-Lovers’. Ook vanwege haar jarenlange dienstverband wordt ze terecht ook officieel beschermd als een belangrijk onderdeel van het maritieme erfgoed van Noorwegen.

ms Lofoten
ms Lofoten (1964)
Cafetaria ms Lofoten (1964). Foto met dan aan K. Rietsema
ms Lofoten (1964) Salon
Salon ms Lofoten (1964), foto met dank aan K. Rietsema

Technische gegevens ms Lofoten

ms Lofoten

Scheepswerf: Aker Mek. Verksted Oslo (Noorwegen)
Bouwjaar: 1964
Bouwnummer: 547
Machinenummer: 273
Gemoderniseerd: 2003
Lengte over alles: 87,4 meter
Breedte over alles: 13.62 meter
Diepgang: 6.71 meter
Gross Tonnage: 2,621 Grt
Voortstuwing: 7 cilinder tweeslag langspoeling
Burmeister & Wain DM742 VT2 BF90 dieselmotor (1963)
Machinevermogen: 3325 Pk / 2479 kW)
Oorspronkelijk 3 Dieselgeneratoren
(waarvan twee stuks dateren uit 1964)
In 2015 een vierde (nood)generator geplaatst.
Passagiers capaciteit: 400 personen
Aantal passagierskooien: 151
Maximum snelheid: 17,5 Knopen
Kruissnelheid: 16 Knopen
ms Lofoten
Relingwerk ms Lofoten

Bürmeister & Wain

Op 4 maart 1964 is het destijds nieuwste Hurtigruten schip MS Lofoten in de vaart genomen om als passagiersschip, vrachtschip en postschip ingezet te worden op de route langs de Noorse kust. Na 50 jaar ingezet te zijn geweest op wat genoemd wordt ‘de mooiste zeereis ter wereld’ maakte heeft ms Lofoten ruim 3 miljoen Zeemlijlen afgelegd, heeft ms Lofoten 1.25 miljoen passagiers aan boord gehad en heeft ms Lofoten 75.000 keer aangelegd in één van de Hurtigruten havens langs de Noorse kust waarbij 3000 maal de noordelijke poolcirkel is gepasseerd. Waarbij ms Lofoten nog altijd wordt voortgestuwd door haar oorspronkelijke scheepsmotor.

Record aantal draaiuren

De zeven cilinder Burmeister & Wain scheepsdieselmotor uit 1963 vestigde in 2015 een record met 300.000 draaiuren uur wat overeenkomt met bijna 35 jaar looptijd. Voor zover bekend is dit een wereldrecord, waarbij er 144.000.000 liter brandstof is verbruikt en er 3750.000 Zeemijlen zijn afgelegd. Mede daarom wordt ms Lofoten sinds 2011 door de Noorse overheid beschouwd als varend monument.

ms Lofoten
Reddingsloepen ms Lofoten

Gelezen bij cruisereiziger: ms Lofoten wordt opleidingschip

Geef een reactie