ms Midnatsol (2003)
In september 2018 maakten wij een reis met ms Midnatsol van de Noorse rederij Hurtigruten naar de Azoren en naar Madeira. Hurtigruten onderhoud de dagelijkse lijndienst langs de Noorse kust tussen Bergen en Kirkenes met passagiers, vracht en post, maar Hurtigruten heeft het aanbod uitgebreid met expeditiereizen. Wij scheepten in voor een bezoek aan de Azoren met vertrek vanuit en de aankomst in de haven van de Portugese haven van Lissabon. Om de Azoreneilanden Terceira, Saõ Miguel en Faial, en daarna Madeira en Porto Santo aan te doen.
Logboek
Lissabon – Ponta Delgada (Sāo Miguel) 775 Zeemijl
Ponta Delgada – Horta (Faial) 150 Zeemijl
Horta – Praia da Vitória (Terceira) 90 Zeemijl
Praia da Vitória – Funchal (Madeira) 625 Zeemijl
Funchal – Porto Santo (Porto Santo) 40 Zeemijl
Porto Santo – Lissabon 510 ZeemijlTotaal afgelegd 2190 Zeemijl
Inschepen in Lissabon
Na een hotelovernachting in Lissabon scheepten we in aan boord van ms Midnatsol. Deze lag afgemeerd aan de kade langs de brede rivier de Taag. Bij het vallen van de avond vertrokken we en voeren we langs het standbeeld ‘Santuário de Cristo Rei’ (Christus Koning). Het beeld is geïnspireerd op het beroemde beeld van Rio de Janeiro ‘Christo Redentor’ (Christus Verlosser). De gelijkenis is zeker aanwezig. We varen onder de ‘Ponte 25 de Abril’ door, een indrukwekkende dubbeldeks hangbrug over de Taag, waar wegverkeer en treinverkeer zich boven elkaar bewegen. We passeren fort Terre de Belém, met de middeleeuwse vestingmuren. Daarna varen we de Atlantische Oceaan op, om koers koers te zetten naar Saõ Miguel, de haven van Ponta Delgada.
Portugal, Lissabon 38° 42′ N, 9° 11′ W
Saõ Miguel, Ponta Delgada 37° 44′ N, 25° 40′ W
Horta, Faial 38° 32′ N, 28° 38′ W
Horta, Café Sport
Op het eiland Faial, behorende tot de Azoren, ligt de plaats Horta, met aan de haven een bij oceaanzeilers bekend café, namelijk Café Sport. Al meer dan 100 jaar staat het bekend als ontmoetingspunt van zeevarenden en wereldzeilers, want het is meer dan een café alleen. Al sinds jaar en dag dé ontmoetingplaats waar voor gaande en komende zeilers, een wereldomzeiling beginnend, beëindigend of afrondend. Het adres waar de thuisblijvers en vertrekkers post naar en vandaan sturen. Maar ook waar zeilers onderling berichten achterlieten en zeekaarten, navigatiemiddelen en bootonderdelen in bewaring gaven om andere zeilers op weg te helpen. Evenals souvenirs die door de jaren heen zijn achtergebleven: vlaggen en wimpels en wat al niet meer.
Wij dronken een kop koffie in ‘Peters’ Café Sport op Horta. Een memorabel kopje koffie waar grote namen en mannen ons waren voorgegaan: Bernard Moitessier, Jacques-Yves Cousteau, Herman Jansen, Henk Bezemer, om er een paar te noemen. En vele anderen gingen hun voor en in hun kielzog …
Expeditieleider Thor Heyerdal Jr.
Aan boord tijdens onze reis was Thor Heyerdahl Jr. was één van de expeditieleiders. Heyerdahl verzorgde lezingen en gaf toelichtingen bij het getoonde originele filmmateriaal van de Kon Tiki Expeditie van zijn vader in 1947. Alhoewel wij ‘slechts’ een retour ‘Lissabon-Azoren’ aan boord zouden blijven zou Thor Heyerdahl met ms Midnatsol verder reizen naar Chili. Wat zijn missie daar zou zijn, volgt later onder dit bericht.
Zeezeiler Henk Bezemer
Om te lezen hadden we het boek ‘Vier Zomers Zeilen’ van watersportjournalist en zeezeiler Henk Bezemer bij ons. Bezemer zelf zeilde eens bij experiment zonder kompas, kaart en GPS van het het vasteland naar de Azoren. Daarom was het best wel passend om Bezemer’s boek te laten signeren door Thor Heyerdahl junior. Nog wel op zijn verjaardag …
Terceira, Praia da Vitória 38°44′ N, 27°4′ W
Madeira, Funchal 32° 39′ N, 16° 55′ W
Porto Santo 33°5′ N,16°19′ W
Aankomst Lissabon
ms Maud (2021)
In 2021 zal ms Midnatsol na een refit in de vaart worden gebracht als ms Maud. MS Maud, voorheen MS Midnatsol, zalmdan vernoemd zijn naar een van de beroemdste poolschepen aller tijden, Roald Amundsens ‘Maud’ uit 1917. De oorspronkelijke ‘Maud’ heeft haar naam te danken aan de eerste koningin van het huidige Noorwegen. Ze had ook haar naamgenoot in Hurtigruten’s 1925 vlaggenschip DS Dronning Maud. De huidige Maud zal uitgerust zijn met geavanceerde technologie zoals de ombouw tot volledige elektrische voortstuwing die haar uitermate geschikt maakt voor expeditiecruises in kwetsbare gebieden.
Technische gegevens ms Midnatsol (2003) / ms Maud (2021)
ms Misnatsol / ms Maud Kiellegging 17 oktober 2001 Tewaterlating 26 april 2002 Afgebouwd 11 maart 2003 Gedoopt 22 maart 2003 Roepnaam LEFO Bouwnummer 73 Scheepswerf Fosen Mekaniske Verksteder, Rissa, Noorwegen Oorspronkelijk 970 passagiers en 636 bedden, 45 / 22 autoplaatsen Na ombouw tot expeditieschip 532 bedden Gross tonnage 16141 Ton Netto tonnage 6353 Ton Lengte over alles 135,75 meter Lengte tussen de loodlijnen 121 meter Breedte over alles 21.50 meter Hoogte boven waterlijn 29,90 meter Diepgang 5.10 meter Kruissnelheid 15 Knopen Maximum snelheid 18 Knopen Refit 2021 en omgedoopt tot ms Maud
Werfplaat ms Midnatsol
Nabericht
Noorwegen gaat de archeologische vondsten, bestaande uit objecten en botresten door Thor Heyerdahl in de jaren 50 en 80 tijdens expedities meegenomen van Paaseiland, teruggeven aan Chili. Het zou gaan om duizenden objecten door Heijerdahl verzamelt.
De Noor Heyerdahl wilde bewijzen dat de bewoners van het Chileense eiland in de Stille Oceaan nazaten waren van Zuid-Amerikaanse migranten. Om zijn veronderstelling te onderbouwen liet hij zich 1947 met het balsavlot Kon-Tiki meenemen door wind en stroom naar Paaseiland.
In het Kon-Tiki Museum in Oslo is het meerendeel van de archeologische vondsten van Paaseiland bewaard gebleven. Een deel daarvan wordt ook voor het publiek tentoongesteld. Thor Heijerdahl’s zoon heeft aangegeven dat het altijd de bedoeling van zijn vader is geweest om deze terug te geven aan Chili. Tijdens een staatsbezoek van het Noorse koningspaar aan Chili zijn over de teruggave afspraken over gemaakt. Thor Heyerdahl zelf overleed op 87-jarige leeftijd in 2002.