‘t Leeuweveerke

‘t Leeuweveerke naar de Biesbosch

‘t Leeuweveerke

Het is goed mogelijk om vanaf Werkendam met de auto, de motor, de brommer of de fiets de Brabantse Biesbosch in te gaan. Maar minstens zo natuurlijk is het  om fietsend of lopend het natuurgebied te verkennen. Evenals het land van Altena waar we eerder over schreven, of het gebied met plaatsen als Lage- en Hooge Zwaluwe, Zevenbergschen Hoek, Gaete, Strooiendorp, Blauwe Sluis en Heijningen. Een agrarisch gebied met dijkhuizen en lintdorpen waar het prima fietsen is langs aangestipelde fietsroutes. Meer dan eens geven fietsers aan boord van Pontje Steur aan dat zij een ronde fietsen van Drimmelen naar Lage Zwaluwe, dan met ‘t Leeuweveerke naar de Biesbosch, via Pontje Steur over het Steurgat en dan naar Hank richting de brug bij Geertruidenberg weer terug naar Drimmelen. Voor een schipper van Pontje Steur is het goed om die gebieden zelf ook bij gelegenheid te verkennen. Weten waar de wandelaars en wielrenners van en naar gaan. Vandaag daarom zelf ook maar eens langs ‘t Leeuweveerke gegaan. Op de fiets welteverstaan, goed voor lichaam en geest. En een praatje met de schipper aldaar.

Zonne-energie

Het opmerkelijke is dat ‘t Leeuweveerke volledig elektrisch vaart. Op het eerste gezicht lijkt het of het pontje voorzien is van een afdak tegen zon en regen. Maar even verder kijkend is het een dak van zonnepanelen waarvan de opgewekte elektriciteit gebruikt wordt voor de voortstuwing. Geluidloos voer het pontje dan ook van de veersteiger weg, om koers te zetten naar de Biesbosch. Zo van een afstand geschat zal de oppervlakte van van de zonnepanelen zo’n 2,5 bij 9 meter bedragen, dat wil zeggen 22,5 m². Ben benieuwd hoeveel accucapaciteit er in het scheepje ligt. Het kwam er niet van om daarnaar te vragen. Bij deze een paar aardige plaatjes.

‘t Leeuweveerke bij vertrek uit Lage Zwaluwe

Windenergie

Wat ook aardige plaatjes zijn, dat zijn deze: te zien zijn kolommen die straks verticaal op elkaar gezet de windturbines gaan vormen langs de  A16 tussen Zundert en de Moerdijkbruggen. Het doel is om in totaal langs de A16 28 wintturbines te gaan bouwen, waarvan de eerste drie al zijn verrezen tussen Breda en de Moerdijkbruggen. Nu ben ik vandaag ook langs wat genoemd wordt ‘het lelijkst treinstation van Nederland’ gefietst. Het station van Lage Zwaluwe. En nu weet ik dat er ook tegen het windmolenpark langs de A16 jarenlang is geprotesteerd. Maar als ik er over nadenk vind ik de energietransitie een goed plan, zie ik een ander maar ook mooi landschap ontstaan, en zie ik veelbelovende initiatieven, ontwikkelingen van techniek, het aanboren van natuurlijke bronnen zoals de wind en de zon. Met alle respect voor de agrarische sector die grond afstaat. Ook met consequenties voor vrije en wijdse wateren en verandering van de horizon. Maar ook als ik kijk naar ‘t Leeuweveerke.

Aanleg Windmolenpark A16
Windturbines in aanbouw

VAARSCHEMA ‘t Leeuweveerke

Poort naar de Biesbosch

Zie ook Werkendam-Biesbosch

Dit bericht heeft 2 reacties

  1. Michèl

    Jij bent al helemaal thuis in het OV van Nederland

    1. Johan

      We zullen maar zeggen ‘Vervoer over water de juiste weg’

Laat een antwoord achter aan Johan Reactie annuleren