Jan de Sterke (1913)
De dag van de schipper van Pontje Steur begon met het verwijderen van een flinke boomstam die door het op- en afgaande water klem was komen te zitten tussen het remmingswerk en de veerstoep. Al een paar weken had deze boomstronk min of meer hoog en droog op de keien gelegen langs de oever van het Steurgat. Maar door de aanlandige wind, het springtij en de overvloedige regenval was de aangespoelde boomstam vrij gekomen.
De schipper van het pontje besloot de boomstronk niet vrij te laten drijven. Daar zouden andere schepen schade door op kunnen lopen. De boomstam is bij hoog water zoveel mogelijk terug op de keien getrokken en vastgelegd. Bij het passeren van de historische stoomsleepboot Jan de Sterke uit 1913 overwoog de schipper even diens hulp in te roepen, bij het verslepen van de boomstam. Voor de Jan de Sterke een klusje van tussendoor. Desondanks heeft de schipper het gedaan met ellebogenstoom.

Technische gegevens
Scheepswerf: C.W. van Straaten & van den Brink, Den Haag
Bouwjaar: 1913
In de vaart genomen: SNEL Stoomsleepdienst Volharding Rotterdam
Scheepsnamen en thuishavens/nationaliteiten:
1913 Snel, Rotterdam
1949 Mariette, België
1970 Mariette, Duitsland
1977 Hendrina II, Oosterwierum
1996 Jan de Sterke, Gorinchem
Huidige eigenaar: Gorcumse Stoomboot Stichting ‘De Compound’
Thuishaven: Gorinchem
Voortstuwing: Tweecilinder Compound stoommachine I.A. Kreber, Vlaardingen
Vermogen: 65 iPk bij 185 omw/min
Stoomketel: éénvuurs gelaste Schotse ketel 1973, kolengestookt
Ketel fabrikaat: Fa. Ducosto, Leeuwarden
Verwarmd oppervlak: 23 m²
Waterinhoud ketel: +/- 2,5 m³
Stoomdruk: 10.3 Bar
Lengte over alles: 14,37 meter
Breedte over alles: 3,70 meter
Diepgang: 1,65 meter
Waterverplaatsing: 12.106 m³

