Rotterdam Centraal Station
Dagelijks maken gemiddeld 110.000 passagiers gebruik van Rotterdam CS aan. En daar blijft het niet bij. Naar verwachting zal dat aantal op gaan lopen naar de 320.000 treinreizigers per dag in 2025. En dat is wel verklaarbaar. Rotterdam CS is het trein-, metro-, tram- en busstation waarvan Intercity’s, Sprinters, de Thalys en de Eurostar. Vooral de laatsten zijn aantrekkelijke alternatieven voor vliegen. Zelf heb ik inmiddels ook de voordelen ontdekt ten opzichte van de auto op lange trajecten. Zoals de almaar toenemende drukte in het verkeer en het geconcentreerde rijden. De trein brengt mij meer rust.

Van 110.000 naar 320.000 passagiers
Meestal hoef ik op het centraal station van Rotterdam niet uit te stappen. Maar soms wel. Het Centraal Station komt over als een ruim en overzichtelijk treinstation, berekend op 320.000 passagiers per dag, bijna drie maal zoveel als het huidige gemiddelde. Aan de voorzijde heeft het complex een futuristische uitstraling, opgetrokken uit hout, staal en glas. Aan de buitenzijde van de overkapping bevinden zich 136.000 zonnecellen. De architecten hebben een indrukwekkend bouwwerk gecreëerd. De perrons onder de nieuwe overkapping zijn niet minder indrukwekkend.
CENTRAAL STATION
Het bijzondere is dat de overkapping destijds als het ware over die van het eerdere station heen zijn gebouwd. Nadat de huidige overdekking klaar was zijn pas de oude verwijderd. Een knap staaltje planning en logistiek. Op het stationsplein aan de voorzijde een aantal historische elementen van het oude stationsgebouw van 1957, zoals de originele klok op de voorgevel en de karakters letters CENTRAAL STATION. Bij het overstappen maakte ik deze foto vanaf één van de perrons op Rotterdam CS, onder de dertig meter hoge overkapping, wachtende op de Internationale Intercity met bestemming Brussel.