Vooraan in de rij
Ingegeven door het idee de boot niet te missen komen we ruim op tijd aan in Eemshaven. Dat wil zeggen; we zijn de eersten en staan voor een nog afgesloten haventerrein. Wel rijdt er douane rond die ons als verdacht vroege vogels in de gaten houdt. Prima dat de grenzen van ons land worden bewaakt. Gerustgesteld dat we niets verborgen hebben. Even over elven worden we het haventerrein opgelaten nadat onze incheck, het kenteken van de auto en onze identiteit is gecontroleerd. Waarna we naar een baanvak worden gedirigeerd om ons op te stellen voor het inschepen.
Daar nemen we de tijd om een appeltje te eten, een praatje met anderen en wat spullen uit te sorteren die we aan boord niet in de auto willen laten. Mooie gelegenheid ook om wat foto’s van ms Romantika te maken.
Inschepen ms Romantika
Wanneer we aan boord gaan worden alle auto’s secuur geparkeerd op de autodekken, en worden er blokken voor en achter de wielen van de voertuigen gezet. We nemen alle benodigde spullen mee, en met de lift gaan we naar dek 5 waar wij een hut hebben in het voorschip. De eerste actie van ons hondje is de hut verkennen, ik kies ervoor om de eerste tijd bij hem te blijven zodat hij tot rust kan komen. Even overwoog ik het zwemvest mee te nemen voor je weet maar nooit, ik besef ineens voor mijzelf geen grabb-back bij mij te hebben. Geen zorgen, Noren zijn goede zeelieden en het schip ziet er goed uit.
Pelgrimsreis
We zijn op weg naar Noorwegen. Aanvullend gezegd, op weg naar Trondheim, de bestemming van de pelgrimsreis langs het Olavspad die mijn vrouw heeft ondernomen. Vijf weken is zij lopend onderweg geweest van de oostkust van Zweden naar de westkust van Noorwegen. Het Olavspad, in het Scandinavisch aangeduid als S:t Olavsleden. Wij gaan op weg om haar op te halen. Met de auto de kampeeruitrusting. We zijn benieuwd wat er allemaal op onze weg komt.
Technische gegevens Scheepswerf: Aker Finnyards, Rauma, Finland Bouwnummer: 433 Kiellegging: 23 mei 2001 Doop en tewaterlating: 14 december 2001 Proefvaart: 10 mei 2002 In dienst genomen: 21 mei 2002 veerdienst Helsinki-Talinn Vanaf augustus 2014 veerdienst Talinn-Mariehamn-Stockholm Vanaf december 2016 veerdienst Stockholm-Riga Sinds 7 april 2022 veerdienst Eemshaven-Kristiansand Lengte: 192.90 meter Breedte: 29.00 meter Diepgang: 6.50 meter Tonnage: 40.803 Gross Tons Waterverplaatsing: 4500 Ton Ice class 1 A Voortstuwing: Wärtsilä 16V32 Dieselmotoren Gezamenlijk vermogen: 26.240 kW Maximum snelheid: 22 Knopen Capaciteit: 2.500 passagiers 2.172 slaapplaatsen 300 auto’s 1000 meter rijstrook Eigenaar: Estonian Ferry Compagny Tallink Gecharterd door Holland Norway Compagny