Reparatie Autohelm MK II

De Nautech Autohelm MK II is een gedateerd type stuurautomaat met eenvoudige (maar door mijzelf nauwelijks te begrijpen) electronica maar met een stevige constructie en simpele elementen zoals een trommel, een schijf, een veer en een nylon snaar. Redenen waarom deze stuurautomaten lang mee kunnen gaan en met wat logisch denkwerk te repareren is wanneer deze faalt. Zo kwamen we eind jaren tachtig in het bezit van een dergelijke defecte stuurautomaat toen deze nog maar een jaar of vijf op de markt waren; een kabelbreuk in de tweepolige stekker bracht de automaat weer aan het sturen. Op verschillenden boten heeft deze bij ons trouw dienst gedaan. In 2019 liepen we opnieuw aan tegen een MK II stuurautomaat. De getoonde stuurautomaat werkte zowel electronisch als mechanisch, maar de terugkoppeling naar de koersinstelling haperde, waardoor de automaat de boot voortdurend terug stuurde op de ingestelde koers om pas terug te gaan sturen wanneer de koers weer verre was overschreden, vanwege het stagneren van de terugkoppeling. Openen van de stuurautomaat leerde dat het door een veer op spanning gehouden nylon snaar rond het draaibare huis van het elektronische kompas was gelopen. Vrij eenvoudig te repareren door een nieuw lijntje te spannen, de enige clou is het lijntje in de goede richting te leggen. Wetenswaardigheid: deze Autohelm is ingericht voor een montage aan stuurboord van de helmstok zoals de meeste Autohelm, Tillerpilot en Raymarine stuurautomaten. wil je een dergelijke stuurautomaat aan bakboord monteren, dan de snaar andersom rond de trommel van het electronisch kompas leggen.

Nautech Autohelm MK II binnenwerk. Omdat de kompasroos stil bleef staan bij aansturen van de helmstok rees het vermoeden dat er iets zou zijn met de snaar van de terugkoppeling. Inderdaad is de snaar van het kompashuis gelopen. Waardoor de stuurautomaat minder fijngevoelig de helmstok aanstuurde. Terugkoppeling vindt pas plaats na koersverandering, zoals bedoeld zou er ook een mechanische terugkoppeling plaatsvinden vanaf het fluxgate kompas.
Nautech Autohelm 1000 perspectieftekening. De opbouw komt sterk overeen met de Autohelm MK II waarbij de instelling ‘kalm en ruw water’ ontbreekt.
Het binnenwerk van de Nautech Autohelm MK II stuurautomaat voorzien van een nieuwe snaar.
In de zwarte draaibare trommel bevindt zich het electronisch kompas van de Nautech Autohelm MK II stuurautomaat. De snaar rond de trommel dient voor de terugkoppeling vanaf de stand van de stuurstang. Door de snaar andersom rond de trommel te leggen wordt de stuurautomaat geschikt voor montage aan bakboord van de helmstok.
Nautech Autohelm MK II binnenwerk.
Nautech Autohelm MK II door middel van een draaibare kompasroos waaronder zich het draaibare electronisch kompas bevindt.

Ga naar Autohelm 1000 modificatie

Sluit Menu