NASA Clipper Instrumenten

Wat is NMEA 0183

Wat is NMEA? NMEA is de afkorting die staat voor National Marine Electronics Association. Om nautische electronica met elkaar te laten communiceren is er een ‘taal’ ofwel ‘protocol’ nodig die de verschillende apparaten verstaan. NMEA 0183 is zo’n ‘protocol’, maar er bestaan ook andere ‘protocollen’ zoals bijvoorbeeld NMEA 2000. Dankzij deze ‘protocollen’ kunnen verschillende apparaten zoals GPS, AIS, VHF, Plotters, kompassen en windmeter die dezelfde ‘taal’ spreken en verstaan aan boord gegevens uitwisselen met elkaar.

NMEA 0183 en NMEA 2000 – Verschillende protocollen

Er bestaan dus verschillende soorten ‘protocollen’ om aan boord elektronische en digitale instrumenten gegevens met elkaar te laten uitwisselen, zoals NMEA 0183, NMEA 2000 en SimNet protocollen. Het NMEA 0183 protocol is geschikt om via seriële verbindingen informatie te versturen. NMEA 2000 is een hoger gelaagd en verder doorontwikkeld ‘protocol’. Het NMEA 0183 protocol bestaat uit verschillende losse berichtjes met bepaalde gegevens. De zinnen kunnen maximaal 82 tekens lang zijn en worden via de NMEA 0183 bekabeling doorgegeven van ‘Talker’ naar ‘Listener’ of andersom.

Instrumentenpaneel
Instrumentenpaneel
Van bakboord naar stuurboord: dieptemeter, log, electronisch kompas, windmeter, GPS-log, kompas

Easylog

In willekeurige volgorde: het Easylog. Een snelheid- en afgelegde afstandsmeter op basis van een externe GPS-ontvanger. Vooralsnog wordt de GPS-informatie aangeleverd door een gedateerd apparaat, de vraag was of de NMEA 0183 informatie die het Easylog verlangt geleverd zou worden. Na de nodige gedateerde brochures te hebben nageplozen moest het kunnen werken. Aansluiten in testopstelling bleek kinderspel, GPS en Easylog op 12 Volt + en – en vervolgens de NMEA 0183 uit + en – van de GPS op het log. GPS in DEMO modus en: het werkt!

Klik op foto en ga naar NASA Clipper Easylog gebruiksaanwijzing

Windmeter

Het volgende instrument is de windmeter: meet de (relatieve) windsnelheid en de (schijnbare) windrichting tijdens het zeilen. Ook hier: de 12 Volt aansluiting + en – en de windgever aansluiten op het display. De windgever bestaat uit een windvaan voor de windrichting en een schoepenwiel voor de windsnelheid. Het werkt, na enig experimenteren kunnen de eenheden van de windsnelheid (Mijlen per uur, Knots en meter per seconde) en de vector worden aangepast. Ook de windgever spreekt NMEA 0183, mogelijk dat op termijn de windmeter de stuurautomaat aan gaat sturen als optie.

Klik op afbeeldingen Nasa Clipper Windmeter gebruiksaanwijzing

Elektronisch kompas

Het derde instrument op rij is het elektronisch kompas, op basis van het fluxgate principe, spoelen in een cardanische ophanging die in meer of mindere mate bekrachtigd worden door het aardmagnetisme. Met een kompas met praktische mogelijkheden: koersinstelling met Stuuraanwijzing en een koersalarm. Instelling van de variatie, compensatie van de deviatie en aanpassing van de gevoeligheid op koerswijzigingen. Een mooi brok nautische techniek! Aansluiten op 12 Volt + en – en het fluxgatekompas aan de display, en ook hier: het werkt mooi!

Klik op afbeelding en ga naar NASA Clipper elektronisch kompas gebruiksaanwijzing

Echosounder

Klik op afbeelding en ga naar NASA Clipper Echosounder gebruiksaanwijzing

Disclaimer

Het bovenstaande is zo nauwkeurig mogelijk beschreven maar wij geven geen garantie op een goede werking en weergave van de apparatuur. Daarom vrijwaren wij ons van alle vormen van aansprakelijkheid bij gebruik van bovenstaande uitleg.