ms Nordnorge (1997)

ms Nordnorge is gebouwd voor de rederij Hurtigruten en in 1997 in de vaart gekomen op de lijndienst Bergen-Kirkenes. Maar het is ook ingezet voor expeditiereizen naar elders zoals in 2007 naarAntarctica. Frappant detail, ook ms Nordnorge haalde toen het nieuws, niet als averij lijdend maar juist als te hulp schietend schip jegens ms Explorer, dat lek gestoten was op een ijsberg, slagzij maakte en daarop is vergaan. ms Nordnorge nam destijds de opvarenden aan boord. Tijd om wat plaatjes op een rij te zetten van het schip.

ms Nordnorge Honningsvåg
ms Nordnorge gemeerd in Honningsvåg terwijl de bemanning een ‘Schip Verlaten’ oefening houdt
ms Nordnorge
Loopbrug van ms Nordnorge, uitgelegd op de kade van Honningsvåg
ms Nordnorge
ms Nordnorge Is in staat om lading te vervoeren, evenals auto’s. Deze kunnen door waterdichte deuren van – en op het schip worden gereden. Passagiers gebruiken de loopbrug.
ms Nordnorge
De rederij-naam staat duidelijk op de achterschepen van Hurtigruten
ms Nordnorge, Ålesund
ms Nordnorge, afgemeerd in Ålesund, Noorwegen

Nord-Norge is de naam waarmee de Noren het noordelijk deel van hun land aanduiden, dat boven de poolcirkel ligt. ms Nordnorge werd in 1997 in Noorwegen gebouwd en is het vierde Hurtigruten schip met deze naam. Het stijlvolle Nordic interieur weerspiegelt de invloed van het ruwe Arctische landschap.

Bron: www.Norske.nl

Receptie ms Nordnorge

Bij de meeste aanlegplaatsen gaan passagiers en bemanning van en aan boord via de receptie, een centrale hal in het midden van het schip. Door middel van een boardpass wordt in- en uitgecheckt zoadat bekend is wie er aan boord zijn. Deze receptie ligt op dek 3, en sluit aan op de hutten in het achterschip gelegen op 3. Het trappenhuis van het voorschip begint ook bij de receptie. Iedere trap telt 8 treden, in totaal 112 treden naar dek 7. Maar er zijn ook liften.

ms Nordnorge
Wandbekleding in de receptie van ms Nordnorge met camera op voorschip, met beeldscherm waarop het voorschip wordt getoond. En arctische items zoals skiën en een slee.

In de receptie van ms Nordnorge ook dit fraaie namenbord waarop de aan boord zijnde Scheepsofficieren: respectievelijk de kapitein, de eerste stuurman, de veiligheidsofficier, de hoofdwerktuigkundige, de hotelmanager, de ontvangstmanager en de expeditiemanager.

Scheepsofficieren ms Nordnorge, januari 2024
Scheepsofficieren ms Nordnorge, januari 2024

Postschip

Varende langs en door de Noorse fjorden wordt duidelijk dat de lijndienst een verbindende factor is. Juist aan het water bevinden zich de nederzettingen waar mensen wonen en werken. Doorgaande wegen zijn niet vanzelfsprekend, frequent openbaar vervoer ook niet. Vandaar dat al meer dan een eeuw de Postboot een belangrijke schakel is voor de bewoners langs de fjorden. Ongetwijfeld brengt het internet verandering, maar postpakketten gaan per schip, met dagelijks een noordwaarts en een zuidwaartse afvaart. Waar een post-eigen afhandeling zal plaats vinden om postpakketten zo efficiënt mogelijk op de plaats van bestemming te laten komen.

ms Nordnorge
ms Nordnorge doet ook dienst als Postschip langs de Noorse kust. Brieven en pakketten worden aan boord genomen en weer afgegeven bij de havenplaatsen die worden aangedaan. Kleine moeite om ook aan boord een brievenbus te plaatsen. Op de dag van de Poolcirkel passage wordt er een speciaal poststempel gebruikt.
Voorbereiding zwaar weer
Een karakteristieke afbeelding, vanwege stormachtige omstandigheden zijn hier de vitrines leeggemaakt.
ms Nordnorge
Dek 4 van ms Nordnorge

Trappenhuizen en gangen

Voor de passagiers zijn er twee trappenhuizen, één in het voorschip en één in het achterschip. Op elk dek bevindt zich een prachtige houten zuil met een glazen ‘wereld’bol met chromen en messing ringen. De trapleuningen zijn van blankgelakt hout met eveneens chromen en messing stijlen in combinatie met glas.

ms Nordnorge
ms Nordnorge trappenhuizen
ms Nordnorge
Trappen ms Nordnorge

Gangen van de passagiershutten

De dekken met de passagiershutten zijn ingedeeld met buitenhutten en binnenhutten. De buitenhutten zijn voorzien van een raam in de scheepsromp, de binnenhutten hebben geen buitenuitzicht. Wij vinden dat geen gemis, de hutten zijn vooral slaaphutten. Tussen de buitenhutten en de binnenhutten ligt de gang, bij ms Nordnorge twee gangen, één aan stuurboord en één aan bakboord.

ms Nordnorge
Gangen dek 3 ms Nordnorge

Binnenhut dek 3

Een gemiddelde binnenhut is voorzien van twee ruime langsscheepse bedden met een kleine tussenruimte. Ieder bed een eigen LED nachtlampje en mogelijkheid voor het opladen van bijvoorbeeld een telefoon of tablet via USB-aansluiting. Ook aan de wand bevinden zich schemerlampen en spots, aan het plafond groot licht. Iedere hut heeft een eigen wasruimte met douche en wasbak. Daarnaast hang- en legkasten, een kapstok en een spiegel. Een klein bureautje met stoel maakt het compleet. Ook een decorstuk aan de wand ontbreekt niet. Koffers kunnen onder de bedden worden geschoven. Dagelijks werden bij ons de hutten schoongehouden, inclusief schone badlakens, handdoeken en zo nodig beddengoed. Wanneer je vind dat dit niet nodig is kan dat met een kaartje aan de deur kenbaar worden gemaakt. De service is top!

Binnenhut ms Nordnorge
Binnenhut ms Nordnorge
Binnenhut ms Nordnorge
Binnenhut ms Nordnorge

Ruimten voor passagiers

Boven het stuurhuis bevindt zich op dek 7 een salon vanwaar je een vergelijkbaar uitzicht hebt op de omgeving als vanuit het stuurhuis. In deze salon comfortabele stoelen en en zithoeken. Eveneens op dek 7 achter de salon waar overdag allerlei warme dranken, broodjes en gebak kan worden genuttigd. Wanneer de kiosk is gesloten blijft er een koffieautomaat staan.

ms Nordnorge
ms Nordnorge
ms Nordnorge salon op dek 7
ms Nordnorge salon op dek 7
ms Nordnorge
ms Nordnorge
ms Nordnorge
ms Nordnorge
ms Nordnorge
ms Nordnorge

Jacuzzi’s

ms Nordnorge, achterschip
ms Nordnorge gemeerd in Kirkenes

Reddingsmiddelen

Het kan niet anders, dat zoals alle schepen ook ms Nordnorge is voorzien van de nodige en verplichte reddingsmiddelen. Internationale maritieme regelgeving schrijven dat voor, scheepvaartinspecties controleren de naleving. Zo is ms Nordnorge uitgerust met vier motorreddingsloepen, twee aan stuurboord en twee aan bakboord, twee Man-Over-Boord boten om drenkelingen uit het water te halen, de nodige zelfopblazende reddingvlotten en overlevingspakken met reddingvesten, ook voor kinderen. Bij het inschepen ontvangen alle passagiers de verplichte instructies.

ms Nordnoge reddingsloep
ms Nordnoge reddingsloep
ms Nordnorge reddingsvlotten
ms Nordnorge reddingsvlotten
ms Nordnorge MOB-boot
ms Nordnorge MOB-boot
ms Nordnorge
ms Nordnorge
ms Nordnorge reddingboei
ms Nordnorge reddingboei
ms ms Nordnorge
Veiligheidsplan ms Nordnorge

Technische gegevens ms Nordnorge

Scheepswerf: Kværner Kleven, Ulsteinvik, Noorwegen
Bouwnummer: 266
Kiellegging: 8 september 1995
Tewaterlating: 6 juli 1996
Gedoopt: 19 maart 1997
Eerste vaart: 20 maart 1997
Lengte over alles: 123,30 meter
Breedte over alles: 19,50 meter
Diepgang: 4,90 meter
Kruiphoogte: 29,87 meter
Tonnenmaat: 11,286 BRT
Voortstuwing: Diesel-elektrisch
2 maal MAK 6M552C dieselgeneratoren
Vermogen: 9000 kW
Maximum snelheid: 18 Knopen
Capaciteit: 691 dagpassagiers
464 slaapplaatsen

ms Nordnorge, Bodø
ms Nordnorge, Bodø
Werfplaat ms Nordnorge
Werfplaat ms Nordnorge

Lees hier het gehele reisverslag

Naschrift 

Voor februari 2024 boekten wij een Kustreis met ms Nordnorge van de Noorse rederij Hurtigruten van Bergen naar Kirkenes en weer terug naar Bergen. Aanvankelijk zouden wij in die periode een reis gaan maken met ms Maud. Ware het niet dat dit schip eveneens varende onder de vlag van rederij Hurtigruten op 21 december 2023 het nieuws haalde, vanwege opgelopen averij in de Noordzee. Waarbij het te kampen had met problemen rond de voortstuwing, besturing en de navigatie, mede vanwege ingeslagen stuurhuisramen. Gedurende langere tijd zou ms Maud in reparatie zou gaan bij een scheepswerf in Bremerhaven. Reden waarom wij om hebben geboekt naar ms Nordnorge.