Loodswezen

Op 4 december 1976 werd het loodsvaartuig Mirfak met bouwnummer 878 van de scheepswerf Vuyk & Zn te Capelle aan de IJssel te water gelaten. Een diesel-elektrisch aangedreven schip bestemd voor het Loodswezen, destijds onderdeel van de Koninklijke Marine. Later zou het Loodswezen deel uit gaan maken van het Directoraat Scheepvaart en Maritieme Zaken. In 1988 werd loodsvaartuig Mirfak toegevoegd aan de vloot van het geprivatiseerde Facilitair Bedrijf Loodswezen BV.

Loodsvaartuig Mirfak
Loodsvaartuig Mirfak

Kiellegging bouwnummer 878

De kiel van bouwnummer 878 of beter gezegd de middensectie is gelegd op 22 juli 1976. Deze middensectie bestond uit het machinekamergedeelte van het vlak tot het hoofddek met de dubbele bodemtanks. Het aanwezige schot aan de achterzijde van deze sectie zullen de wanden gaan worden van brandstofbunkers, de dagtank en de smeerolietank. De bodemtanks zullen de trimtanks en de vuile olietank gaan vormen. Op de bouwfoto van de ‘kiellegging’ zijn de contouren van de machinekamer controlepost en het langsscheepse bordes aan bakboord van de machinekamer zichtbaar. Evenals de ronding van de scheepsromp, geen harde maar zachte kimmen.

Middensectie Loodsvaartuig met dank aan dhr. L. Vuyk
Middensectie Loodsvaartuig Mirfak met dank aan dhr. L. Vuyk

Loodsvaartuig Mirfak

De Mirfak heeft hoofdzakelijk dienst gedaan in de regio Rijnmond, dat wil zeggen op de rede van Hoek van Holland, aan de monding van de Nieuwe Waterweg. Het was daartoe uitgerust met drie polyester loodsjollen gebouwd bij de Rijkswerf te Den Helder. Begin jaren negentig werden de polyester loodsjollen vervangen voor jet-aangedreven aluminium jollen, gebouwd door de firma Engelaer te Beneden-Leeuwen.

Mirfak op kruispost bij Vlissingen

Loodsvaartuig Mirfak
Loodsvaartuig Mirfak op de Steenbanken voor rede van Vlissingen

MKCP Loodsboot Mirfak

Loodsboot Mirfak
Machinekamer Controlepost (MKCP) loodsvaartuig Mirfak

Technische gegevens

Scheepswerf: A.Vuijk & Zonen’s Scheepswerf N.V.
Capelle aan den IJssel
Opdrachtgever: Koninklijke Marine
Bouwnummer: 878
Kiellegging: 22 juli 1976
Tewaterlating: 4 december 1976
Proefvaart: 16 april 1977
Opgeleverd: 9 mei 1977

Afmetingen

Lengte over alles: 59,0 meter
Lengte tussen de loodlijnen: 55,73 meter
Breedte over alles: 10,69 meter
Holte: 5,72 meter
Zomerdiepgang: 3,71 meter
Zomervrijboord: 2,0 meter

Zie ook loodsvaartuigen M-klasse