Philips MK9 AP Navigator
Begin jaren negentig bracht Philips de MK8 en de opvolger MK9 Satellietnavigator op de markt. De toevoeging AP was daarbij de aanduiding dat het apparaat, werkend op het Global Satelliet System ook in staat was een automatic pilot ofwel een stuurautomaat aan te sturen. De Philips Satellietnavigator stond bekend om zijn degelijkheid en betrouwbaarheid, en vond dan ook zijn weg naar de professionele scheepvaart. In navolging van electronische systemen als Decca-navigatie de plaats van de astronomische navigatie verdringend.
De Philips GPS heeft naar huidige maatstaven een forse behuizing. In principe ook geschikt om buiten te plaatsen, mits de montage met behulp van kit zorgvuldig is gemonteerd. Waarbij het apparaat is voorzien van een eenvoudige knoopcelbatterij om het geheugen van de GPS te voeden. Wel heeft de Satellietnavigator het euvel van de GPS Roll-over. Het Global Position System werk nu eenmaal op exacte tijdmeting en tijdvergelijking, met de satelliet-signalen worden de exacte tijden meegezongen. Maar na een periode van 1024 weken, ofwel iets minder dan 20 jaar is de klok rond en begint de telling weer op 0. Een update is niet (meer) mogelijk, resulterend in een foutieve datum. Maar de overige functies zijn betrouwbaar.
Functies Philips MK9 GPS
Positie in coördinaten Vaart over de grond Koers over de grond Afstand tot waypoint Koers naar waypoint Tijd te gaan naar waypoint Afstand tot berekende koerslijn Afstand tot gestelde ankerplaats Keuze rechte koerslijn Keuze grootcirkel volgen Ankeralarm Koersalarm Aankomstalarm Antenne alarm Lage spanning alarm Man Over Boord functie 99 in te voeren waypoints
NASA dochterinstrument
Om een aflezing van de vaart over de grond mogelijk te maken hebben wij een NASA Easylog op de Philips MK9 Satellietnavigator aangesloten. Door middel van NMEA 0183 stuurt de GPS de gegevens naar het NASA Easylog. Waar ook de totaalafstand en de dagafstand afgelezen kan worden.