Zeilend Zeeschip de Eendracht (1974)

De eerste ‘Eendracht’ is in 1974 gebouwd te Amsterdam-Noord voor rekening van Nationale Vereniging ‘Het Zeilend Zeeschip’ gevestigd te Voorburg. De ‘Eendracht’ is een stalen tweemaster topzeilschoener gebouwd door scheepswerf Cammenga naar een ontwerp van W. de Vries Lentsch Jr. De Eendracht vaart sinds 1989 tot op heden sinds haar verkoop onder de naam ‘Johan Schmidt’ onder Duitse vlag met Bremen als thuishaven. Naamgever Johann Smidt (1773-1852) was een Duits politicus, theoloog en oprichter van Bremerhaven. Het onderstaande model wordt gemaakt van papier en wordt ongeveer 15 centimeter lang. Na de eerste ‘Eendracht’ heeft Stichting Zeilend Zeeschip’ een driemast topzeilschoener met dezelfde naam ‘Eendracht’ in de vaart genomen, gebouwd bij Damen Shipyards te Gorinchem.

De Eendracht (1974), in mijn herinnering het eerste ‘echte’ schip waarop ik als tienjarige voet aan dek heb gezet, aan de Rotterdamse Veerhaven gemeerd liggende bij de Koninklijke Nederlandse Roei- & Zeilvereniging. De Eendracht (1) was nog zo goed als nieuw. Haar gele masten bij de eerste aanblik staan mij nog helder voor de geest.
Eendracht (1974) in papier

Begonnen met het uitsnijden van een langsdoorsnede en een dekplan van de Eendracht uit een detailtekening. De langsdoorsnede twee maal zodat er een stevige ‘kielbalk’ ontstaat waarop het hoofddek is gelijmd. Ook de waterlijn uitgesneden aan de hand van het bovenaanzicht van de Eendracht met de onderdekse indeling.

Eendracht (1974), eerste lijstwerk.

Na het bekleden van de romp met de huidgangen en de spiegel de dekopbouwen overgenomen van de langsdoorsnede en het bovenaanzicht. De verschansing is gedubbeld zodat er een stevige rand ontstaat die het modelletje meer stijfheid geeft en een goede basis geeft voor de potdeksels. Het komt ook de afwerking en kleurstelling van het model van de Eendracht ten goede. De boegspriet is gevormd uit een in kokervorm gevouwen en gelijmd stukje papier, ook de boeg van de Eendracht is nu zo gevormd dat het de waaiervorm gaat benaderen, in plaats van de eerst ontstane klipperboeg. Daarna de afwerking met de potdeksels in blauw en bruin. Uit saté-prikkers zijn de beide masten gevormd, in het dek zijn twee gaatjes geprikt waar de masten in zijn gestoken, de verstaging is als volgt aangebracht: de voorstag van de boegspriet naar de top van de schoenermast, doorlopend als mussenstag en daarna naar het achterschip als achterstag.

Eendracht (1974) voorzien van ra voor de breefok.

De zeilen zijn gemaakt van stevig papier in gebroken wit waar met potlood de naden op zijn gezet. Het papier is zodanig gevormd dat er een natuurgetrouwe bolling en twist in is aangebracht, alsof de Eendracht ruimschoots zeilt.

Eendracht (1974) diorama met op de achtergrond een originele zeekaart van de hydrografische dienst, de aanloop van Scheveningen. De stampstok onder de boegspriet als uithouder van het waterstag, de Nederlandse driekleur ‘wapperend’ aan het achterschip en extra verstaging aan de voormast aangebracht.
Eendracht (1974) met dekluiken, buiskappen, loopplank op kajuitdak, stuurwiel en spiegelversiering.
Eendracht (1974) met boegbeeld, vallieren en ankerlier.
De Eendracht (1974), in mijn herinnering het eerste ‘echte’ schip waarop ik als tienjarige voet aan dek heb gezet, aan de Rotterdamse Veerhaven gemeerd liggende bij de Koninklijke Nederlandse Roei- & Zeilvereniging. De Eendracht (1) was nog zo goed als nieuw. Haar gele masten bij de eerste aanblik staan mij nog helder voor de geest.
Eendracht (1974) diorama met meetlat
Eendracht (1974) diorama met op de achtergrond een originele zeekaart van de hydrografische dienst, de aanloop van Scheveningen.

Technische gegevens van de Eendracht (I)

Scheepswerf Cammenga, Amsterdam-Noord
Bouwjaar 1974
Zeilnummer TS 47
Lengte over alles: 35,94 meter
Lengte over de stevens: 32,39 meter
Lengte tussen de loodlijnen 27,24 meter
Breedte over alles: 8,03 meter
Diepgang: 3,45 / 3,60 meter
Bruto Register Ton 174,84 ton
Waterverplaatsing: 220 m3
Draagvermogen: 55 ton
Zeiloppervlak: 586 m2
Aan de wind zeiloppervlak 471 m2
Motorvermogen: 400 Pk GM diesel
Aantal kooien: 37

Diorama Motorreddingboot Insulinde

Diorama Insulinde, ‘s werelds eerste stalen zelfrichtende reddingboot voorzien van een ‘kieptank’.

Al knutselende op een creatieve middag met andere hobbyisten is er een aardig diorama tot stand gekomen van motorreddingboot Insulinde, van 1927 tot 1965 gestationeerd op station Oostmahorn aan de voormalige Lauwerszee, grenzend aan de Waddenzee. De Insulinde was ‘s werelds eerste stalen zelfrichtende reddingboot, voorzien van een ‘kieptank’, een vollopende tank in de zijde van het schip wanneer deze gekapseisd in het water zou komen te liggen, naar een idee van Mees Toxopeus, die in 1927 de eerste schipper werd van de Insulinde.

Loodsboot Rigel, zusterschip van Algol en Deneb

Loodsboot Rigel

Technische gegevens Gebouwd door Scheepswerf Arnhemse Stoomsleephelling Bouwjaar 1939 kiellegging als ‘Groenlandtrawler’ in 1942 door de bezetter gevorderd om dienst te doen als luchtafweerschip in 1947 door L. Smit Kinderdijk afgebouwd tot loodsvaartuig op 14 oktober 1948 in dienst genomen door Ministerie van Defensie/Loodswezen Radioroepnaam PC 8126

Afmetingen volgens oorspronkelijk bestek

Lengte Over Alles 46,80 meter
Lengte tussen de Loodlijnen 38,75 meter
Breedte Over Alles 8,00 meter
Holte tot Bovendek 3,89 meter
Holte tot Tentdek 5,87 meter
Gemiddelde Diepgang 3,40 meter
Waterverplaatsing 545 m3 / BRT 495 ton
Maximum snelheid 11,75 Knopen

Voortstuwing

Oorspronkelijke hoofdmotor Smit Man 6 cilinder 4takt 700 apk
Huidige Hoofdmotor Bolnes 7 DNL 735 apk
Schelde verstelbare schroef
Twee generatoren Werkspoor 125 apk
Hydrauliek voor ankerlier, kaapstander en jollenkranen
Aantal kooien: 53

Loodsboot Rigel

Strandreddingboot diorama

Strandreddingboot van papier ‘in aanbouw’.

Diorama met een strandreddingboot geïnspireerd op het type van de Eierlandklasse, gebouwd in 1934 bij de gebroeders Taat in Katwijk. Strandreddingboten van de Eierlandklasse zijn gebaseerd op een ontwerp van de Deense Marine uit 1922 en gebouwd uit Java Teak met eikenhouten spanten. Oorspronkelijk waren de reddingboten voorzien van een 30 Pk benzinemotor, een zeil en roeiriemen. In de jaren 50 werden de canvas buis- en motorkappen vervangen door aluminium buiskappen en werden de benzinemotoren vervangen voor dubbel zo sterke dieselmotoren. Jonkheer Hendrik Jacob Ortt, tevens Kapitein ter Zee, waarnaar de strandreddingboot op de foto naar vernoemd is, was inspecteur van het loodswezen en de eerste voorzitter van de N.Z.H.R.M.. Het station waar ‘strandreddingboot Jhr. H.J. van Ortt’ was station IJmuiden Zuid, met langere en kortere perioden op Ameland (Hollum), Texel (Cocksdorp) en Terschelling (haven en paal 8).

Technische gegevens strandreddingboten ‘Eierlandklasse’ uitgaande van de Jhr. H.J. Ortt

Bouwjaar 1934 In opdracht van NZHRM Scheepsbouwer Gebroeders Taat Katwijk
Lengte over alles 10,32 meter
Lengte tussen de loodlijnen 10,01 meter
Breedte over alles (inclusief leguanen) 3,14 meter
Holte ter hoogte van het hoofdspant 1,07 meter
Diepgang 0,60 meter Waterverplaatsing 4500 kg / 4,5 ton
Voortstuwing Perkins 4 cilinder 60 Pk 2000 omw/min Snelheid 7 Knopen

Strandreddingboot diorama
Strandreddingboot diorama

Loodsvaartuig M-Klasse, Mirfak, Markab of Menkar

Loodsvaartuig M-Klasse in karton en papier.
Loodsvaartuig M-Klasse in karton en papier.

Loodsvaartuig Mirfak

Werf A.Vuijk & Zonen’s Scheepswerf N.V, Capelle aan den IJssel
Kiellegging 22 juli 1976 Te water gelaten 4 december 1976
Proefvaart: 16 april 1977 Opgeleverd 9 mei 1977

Loodsvaartuig Menkar

Werf A.Vuijk & Zonen’s Scheepswerf N.V, Capelle aan den IJssel
Bouwnummer 879
Kiellegging 1976
Tewaterlating 1977 In dienst oktober 1977

Loodsvaartuig Markab

Werf A.Vuijk & Zonen’s Scheepswerf N.V, Capelle aan den IJssel
Bouwnummer 880
Kiellegging 3 juni 1977
Tewaterlating 14 oktober 1977
In dienst 3 augustus 1978

Technische gegevens M-klasse Loodsvaartuigen

Lengte Over Alles 59,0 meter
Lengte tussen de loodlijnen 55,73 meter
Breedte Over Alles 10,69 meter
Holte 5,72 meter
Diepgang 3,71 meter
Tonnenmaat 871 bruto, 261 netto
Bunkercapaciteit 78,83 m³
Voortstuwing en vermogen Diesel Elektrisch
3x StorkWerkspoor type DRO 216K 6 cilinder 4-takt dieselgeneratoren 750 omwentelingen per minuut Hoofd Elektro Motor 1.060 kW 250 omwentelingen per minuut Vaart 13 knopen

3 Gelijkstroom Generatoren Smit (Holec) 380 kW
aangedreven door SWD DRo 216 K
3 Draaistroom Generatoren Heemaf 380 Volt 50 Hz 180 kW
aangedreven door SWD DRo 216 K 1
Draaistroom generator Heemaf 380 V, 50 Hz, 83 kW 1.500 omw/min
aangedreven door DAF DU 825 diesel 90 kW 1.500 omw/min
Hoofd Elektro Motor HEM Smit (Holec) 1.060 kW bij 250 omw/min Lips propeller
Boegschroef BS motor Smit (Holec) 304 kW bij 1.200 omw/min Lips propeller

Sluit Menu