Motorreddingboot Insulinde

Diorama Insulinde, ‘s werelds eerste stalen zelfrichtende reddingboot voorzien van een ‘kieptank’.

Al knutselende op een creatieve middag met andere hobbyisten is er een aardig diorama tot stand gekomen van motorreddingboot Insulinde, van 1927 tot 1965 gestationeerd op station Oostmahorn aan de voormalige Lauwerszee, grenzend aan de Waddenzee. De Insulinde was ‘s werelds eerste stalen zelfrichtende reddingboot, voorzien van een ‘kieptank’, een vollopende tank in de zijde van het schip wanneer deze gekapseisd in het water zou komen te liggen, naar een idee van Mees Toxopeus, die in 1927 de eerste schipper werd van de Insulinde.

Strandreddingboot diorama

Strandreddingboot Jhr. H.J. Ortt gefotografeerd in Den Oever
Strandreddingboot van papier ‘in aanbouw’.

Diorama met een strandreddingboot geïnspireerd op het type van de Eierlandklasse, gebouwd in 1934 bij de gebroeders Taat in Katwijk. Strandreddingboten van de Eierlandklasse zijn gebaseerd op een ontwerp van de Deense Marine uit 1922 en gebouwd uit Java Teak met eikenhouten spanten. Oorspronkelijk waren de reddingboten voorzien van een 30 Pk benzinemotor, een zeil en roeiriemen. In de jaren 50 werden de canvas buis- en motorkappen vervangen door aluminium buiskappen en werden de benzinemotoren vervangen voor dubbel zo sterke dieselmotoren.

Jonkheer Hendrik Jacob Ortt, tevens Kapitein ter Zee, waarnaar de strandreddingboot op de foto naar vernoemd is, was inspecteur van het loodswezen en de eerste voorzitter van de N.Z.H.R.M.. Het station waar ‘strandreddingboot Jhr. H.J. van Ortt’ was station IJmuiden Zuid, met langere en kortere perioden op Ameland (Hollum), Texel (Cocksdorp) en Terschelling (haven en paal 8).

Strandreddingboot diorama
Strandreddingboot diorama

Loodsvaartuig M-Klasse, Mirfak, Markab of Menkar

Loodsvaartuig M-Klasse in karton en papier.
Loodsvaartuig M-Klasse in karton en papier.

Loodsvaartuig Mirfak

Werf A.Vuijk & Zonen’s Scheepswerf N.V, Capelle aan den IJssel
Kiellegging 22 juli 1976
Te water gelaten 4 december 1976
Proefvaart: 16 april 1977
Opgeleverd 9 mei 1977

Loodsvaartuig Menkar

Werf A.Vuijk & Zonen’s Scheepswerf N.V, Capelle aan den IJssel
Bouwnummer 879
Kiellegging 1976
Tewaterlating 1977
In dienst oktober 1977

Loodsvaartuig Markab

Werf A.Vuijk & Zonen’s Scheepswerf N.V, Capelle aan den IJssel
Bouwnummer 880
Kiellegging 3 juni 1977
Tewaterlating 14 oktober 1977
In dienst 3 augustus 1978

Technische gegevens M-klasse Loodsvaartuigen

Lengte Over Alles 59,0 meter
Lengte tussen de loodlijnen 55,73 meter
Breedte Over Alles 10,69 meter
Holte 5,72 meter
Diepgang 3,71 meter
Tonnenmaat 871 bruto, 261 netto
Bunkercapaciteit 78,83 m³
Voortstuwing en vermogen
Diesel Elektrisch
3x StorkWerkspoor type DRO 216K
6 cilinder 4-takt dieselgeneratoren
750 omwentelingen per minuut
Hoofd Elektro Motor 1.060 kW
250 omwentelingen per minuut
Vaart 13 knopen

Klik op foto om de SWD DRo 216 K te horen

3 Gelijkstroom Generatoren Smit (Holec)
380 kW aangedreven door SWD DRo 216 K
3 Draaistroom Generatoren Heemaf
380 Volt 50 Hz 180 kW aangedreven door SWD DRo 216 K
1 Draaistroom generator Heemaf 380 V, 50 Hz, 83 kW 1.500 omw/min
aangedreven door DAF DU 825 diesel 90 kW 1.500 omw/min

Hoofd Elektro Motor HEM Smit (Holec)
1.060 kW bij 250 omw/min Lips propeller

Boegschroef BS motor Smit (Holec)
304 kW bij 1.200 omw/min Lips propeller

Sluit Menu