LVT Spica, Altair en Fomalhout
Een oude ansichtkaart uit Maassluis: de loodsboten Spica en Rigel in de Maassluise haven. Zusterschepen van de Spica (1973) waren de Fomalhout (1974) en de Altair (1974). Deze loodsvaartuigen behoorde tot de S-klasse waren jongere versies van de Wega en de Capella. De kiel van de Rigel was oorspronkelijk gelegd om te worden tot een ‘Groenlandtrawler’ anex ‘Vorpostenboot’ maar is vanwege de bezetting in de Tweede Wereldoorlog uiteindelijk afgebouwd als loodsboot. Zusterschepen van de Rigel waren de Algol en de Deneb.
Loodsboten Spica (1973) en Rigel (1948)
Loodsvaartuigen Wega (1968) en Capella (1968)
Loodsbooten Wega en Capella kunnen gezien worden als het prototype van de S- en M-klasse loodsvaartuigen. De rompvorm, het silhouet en de diesel-elektrische voortstuwing zouden in de latere loodsvaartuigen terugkeren, maar er waren ook duidelijke verschillen. Zo hadden de Wega einde Capella een groter stuurhuis met aangebouwde accommodatie, met meer maar kleinere ramen aan de voorzijde van het stuurhuis. Ook hadden de Wega en Capella twee masten, in plaats van de ene mast geïntegreerd in de schoorsteen. De achtermast was daarbij voorzien van een hijsspier om de jollen te hijsen. Ook bevond zich bij de nieuwbouw een voor die tijd futuristische brug achter de schoorsteen, met een omloop rond de schoorsteen. De Wega en de Capella oogden daarmee als echte zeeschepen en ‘stoerder’ dan hun zusterschepen.
Technische gegevens Wega Scheepswerf A. Vuyck & Zonen Capelle a.d. IJssel Kiellegging 2 oktober 1967 Stapelloop 14 maart 1968 Proefvaart mei 1968 Oplevering 23 juli 1968 Bouwnummer 822 Tonnage 887 GrossTon Lengte over alles 59.34 meter Lengte tussen de loodlijnen 53,69 meter Breedte over alles 10,63 meter Holte 4.71 meter Diepgang 3.71 meter Maximum snelheid 16 Knopen Voortstuwing aanvankelijk 3 x 540 pk Paxman motoren Voortstuwing na hermotorisering 3 x 600 pk Deutz 8 cilinder Geïnstalleerd vermogen 1799 Pk/1323 Kw Diesel Elektrisch Motortype SBA 8M816 Motornummers 7348690 & 734893 & 734894 De Wega is uit dienst gesteld bij Loodswezen Nederland BV in 2000 In gebruik genomen door de Braziliaanse Marine Het zusterschip Capella is destijds gebouwd bij scheepswerf Amels in Makkum
Loodsvaartuigen S-klasse