Loodsvaartuig Mirfak (1977) • Loodswezen

Loodswezen

Op 4 december 1976 werd het loodsvaartuig Mirfak met bouwnummer 878 van de scheepswerf Vuyk & Zn te Capelle aan de IJssel te water gelaten. Een diesel-elektrisch aangedreven schip bestemd voor het Loodswezen, destijds onderdeel van de Koninklijke Marine. Later zou het Loodswezen deel uit gaan maken van het Directoraat Scheepvaart en Maritieme Zaken. In 1988 werd loodsvaartuig Mirfak toegevoegd aan de vloot van het geprivatiseerde Facilitair Bedrijf Loodswezen BV.

Kiellegging bouwnummer 878

De kiel van bouwnummer 878 of beter gezegd de middensectie is gelegd op 22 juli 1976. Deze middensectie bestond uit het machinekamergedeelte van het vlak tot het hoofddek met de dubbele bodemtanks. Het aanwezige schot aan de achterzijde van deze sectie zullen de wanden gaan worden van brandstofbunkers, de dagtank en de smeerolietank. De bodemtanks zullen de trimtanks en de vuile olietank gaan vormen. Op de bouwfoto van de ‘kiellegging’ zijn de contouren van de machinekamer controlepost en het langsscheepse bordes aan bakboord van de machinekamer zichtbaar. Evenals de ronding van de scheepsromp, geen harde maar zachte kimmen.

Middensectie Loodsvaartuig met dank aan dhr. L. Vuyk
Middensectie Loodsvaartuig Mirfak met dank aan dhr. L. Vuyk

Loodsvaartuig Mirfak

De Mirfak heeft hoofdzakelijk dienst gedaan in de regio Rijnmond, dat wil zeggen op de rede van Hoek van Holland, aan de monding van de Nieuwe Waterweg. Het was daartoe uitgerust met drie polyester loodsjollen gebouwd bij de Rijkswerf te Den Helder. Begin jaren negentig werden de polyester loodsjollen vervangen voor jet-aangedreven aluminium jollen, gebouwd door de firma Engelaer te Beneden-Leeuwen. In de regio Scheldemonden op de rede voor Vlissingen werd in die tijd nog beloodst met de teakhouten loodsjollen, gebouwd bij Wester in Woubrugge. De onderstaande foto’s van de Mirfak zijn dan ook genomen op de kruispost voor de Westerschelde. Voor de gelegenheid uitgerust met houten loodsjollen.

Mirfak op kruispost bij Vlissingen

Loodsboot Mirfak
Loodsvaartuig Mirfak op de rede van Vlissingen. Uitgerust met teakhouten loodsjollen.

Loodsjol gebouwd bij Wester, Woubrugge

Teakhouten loodsjol
Teakhouten loodsjol, foto genomen vanaf loodsboot Mirfak op de rede van Vlissingen

Technische gegevens

Scheepswerf: A.Vuijk & Zonen’s Scheepswerf N.V.
Capelle aan den IJssel
Opdrachtgever: Koninklijke Marine
Bouwnummer: 878
Kiellegging: 22 juli 1976
Tewaterlating: 4 december 1976
Proefvaart: 16 april 1977
Opgeleverd: 9 mei 1977

Afmetingen

Lengte over alles: 59,0 meter
Lengte tussen de loodlijnen: 55,73 meter
Breedte over alles: 10,69 meter
Holte: 5,72 meter
Zomerdiepgang: 3,71 meter
Zomervrijboord: 2,0 meter

Zie ook loodsvaartuigen M-klasse

Geef een reactie