ms Rigel (1948)
Bij het opruimen kwamen deze twee foto’s voor de dag van loodsboot Rigel. Destijds door het Ministerie van Defensie aangeduid als ‘motorloodsvaartuig’. De ene foto toont loodsboot Rigel in de haven van Maassluis, met zowel de Nederlandse driekleur in de achtermast. Ook hangt de vlag aan de kerktoren van de Grote Kerk. Blijkbaar is het een nationale feestdag. De andere foto toont de Rigel gevaren door het Zeekadetkorps Maassluis. Te zien aan de Lelyvletten aan de dek.
De romp van ms Rigel heeft de lijnen van een Groenland- of IJslandtrawler. Een vissersvaartuig. Want als zodanig is het schip tijdens de bezetting in 1942 op stapel gezet bij de Arnhemse Stoomsleephelling Maatschappij. Waarbij het onder Duitse vlag als ‘Vorpostenboot’ zou moeten gaan varen, bewapend ter bewaking van de kust. Maar zover is het voor zover bekend niet gekomen. Wat wel bekend is, dat het casco na de Tweede Wereldoorlog omgebouwd is tot Nederlandse loodsboot bij scheepswerf L. Smit & Zn te Kinderdijk. Om als zodanig tot 1974 in dienst te zijn geweest. Momenteel staat het schip te boek als varend erfgoed en fungeert het als korpsschip voor het Zeekadetkorps Maassluis.
Uitzonderlijke zeereizen
Loodsboot Rigel heeft overwegend dienst gedaan als loodsboot voor district Maasmond, de aanloop van de Nieuwe Waterweg. Waarbij een aantal opmerkelijke voorvallen zijn geweest aangaande loodsboot Rigel. In de vroege morgen van november 1952 kwam het ss Faustus vast te zitten op de Noorderpier bij Hoek van Holland. De volgende dag zag men de Faustus aan boord van de Rigel van de radar verdwijnen. Waaruit kon worden opgemaakt waar het met kolen geladen ss Faustus in de vaargeul van de Nieuwe Waterweg was gezonken.
Onder Nederlandse vlag voeren twee zogenoemde weerschepen, respectievelijk de Cirrus en de Cumulus welke waarnemingen deden in de noordelijke Noordzee. Na de Watersnoodramp van 1953 werden tijdens de herstelwerkzaamheden in Zeeland en Zuid-Holland de meteorologische omstandigheden nauwlettend gevolgd. De Rigel heeft waargenomen bij afwezigheid van de genoemde weerschepen. In het vroege voorjaar van 1954 heeft loodsboot Rigel een meteorologische reis naar de Doggersbank gemaakt.
Op 30 september 1974 is de Rigel opgelegd als reserveloodsboot, vijf jaar later, op 20 maart 1979 overgedragen aan de Dienst der Domeinen. Drie maanden later, op 16 juni 1979 is het schip overgenomen door het Zeekadetkorps Maassluis.
Lees hier over varend erfgoed
Technische gegevens Scheepswerf: Arnhemse Stoomsleephelling Maatschappij Opdrachtgever: Reederei Bisschof & Co. Hamburg Bouwnummer: 369 Kiellegging: 1942 Stapelloop: 20 juli 1944 Overdracht Kriegsmarine: 3 oktober 1944 Ombouw tot loodsboot: L. Smit & Zn Kinderdijk Bouwnummer: 427 Opgeleverd na proefvaart: 14 oktober 1948 Eerste reis als loodsboot: 2 november 1948 Lengte over alles: 47,80 meter Lengte tussen de loodlijnen: 39,79 meter Breedte over alles: 8,19 meter Holte tot tentdek: 5,87 meter Holte tot benedendek: 3,87 meter Diepgang: 3,65 meter Diepgang gemiddeld: 3,40 meter Voortstuwing: Smit-Man R557 J&K Smit Kinderdijk Verruiming van het stuurhuis: april 1969 Hermotorisering: Bolnes 7DNL 735 Pk NV Machinefabriek Bolnes