Zomer 2023 • Goese Sas

Goese Sas

Na twee overnachtingen zijn we vertrokken uit Goese Sas ofwel het Sas. We hadden een ligplaats in de havenkom achter de oude ‘sas’ ofwel sluis die gelegen is naast de nieuwe schutkolk. Na ons gemeld te hebben op het marifoonkanaal VHF 18 zwaaiden al spoedig de sluisdeuren voor ons open. Om van het Havenkanaal de Oosterschelde op te varen passeer je de Sas van Goes. Daar kunnen we volop gebruik maken van het wieleffect ofwel de schroefwerking van onze rechtsdraaiende schroef.

Schroefwerking

Het is rustig vandaag op het water. Met slecht één ander zeiljachtje schutten we van het Havenkanaal naar de Oosterschelde. Heel anders dus dan een schutkolk vol met vaartuigen van allerlei soorten en maten. Wanneer het even mogelijk is meren wij het liefst af met bakboordzijde tegen de wal. Dit vanwege het wieleffect ofwel de schroefwerking. Onze Hurley 800 is uitgerust met een rechtsdraaiende schroef. Dat wil zeggen dat wanneer de schroef rechtsom draait, de boot vooruit wordt gestuwd. Voor achteruit te varen draait de schroef linksom. Waarbij de wiel- ofwel schroefwerking het achterschip naar bakboord wordt gedrukt. Aan stuurboord is zichtbaar meer schroefwater te zien dan aan bakboord. Vooruit varend heeft onze Hurley overigens sterk de neiging om bakboord uit te gaan. Vanwege datzelfde wieleffect.

Schutkolk 

Sas van Goes
Invaart van de Goese Sas
Goese Sas
Schutkolk Goese Sas
Goesche Sas
Goese Sas

Dit bericht heeft 4 reacties

  1. Maarten Vroombout

    Dag Johan, mooie plaatjes van een voor ons overbekend vaargebied. V.w.b. de Hurley 800 heb ik nog een opmerking. Een vriend van mij kocht in de tachtiger jaren een Hurley 800 en had als probleem dat de Hurley erg naar een zijde trok. Hij haalde de ANWB erbij en een expert constateerde dat de kiel niet goed was opgelijnd.

  2. Johan

    Goedemorgen Maarten, de Zeeuwse Stromen zijn mooi zeil- en vaarwater. Wat onze Hurley betreft, onder zeil mooi uitgebalanceerd, ik zeil regelmatig solo, kan minutenlang de helmstok loslaten, zeker met halve wind, aan de wind. Maar de schroefwerking is zowel vooruit als achteruit draaiend duidelijk aanwezig. Geen afwijkingen in de schroefas of kiel, overduidelijk schroefwerking. Zeil je zelf ook? Johan

  3. Maarten Vroombout

    Excuses voor het late antwoord. Na 11 jaar koopvaardij, 17 jaar gezeild en daarna 20 jaar gevaren met een Luxe Motor uit 1927 en nu op de Steenbank. Zeilen naar Scandinavië, UK, België, Frankrijk, Spanje, Portugal, Azoren en veel voor de kust vanuit thuishaven Maassluis. Destijds nog op gegist bestek, zichtpeilingen, RDF en later Decca navigator en sextant met HO 249 tabellen. Satnav is geweldig maar de voldoening dat je met een sextant, een tabellenboekje en een klok een stipje in de Atlantic vindt is dat ook.

Geef een reactie