Buitenkeersluis Vlissingen
Vlot en wel zijn we door de Buitenkeersluis van Vlissingen gegaan, om van het Kanaal door Walcheren op de Westerschelde te komen. Het is druk, enigszins chaotisch vanwege een voor ons liggend jacht dat het niet lukte in lengterichting in de schutkolk af te meren. Maar gezien de afmetingen van ons scheepje konden we er nog wel bij. We varen de sluis uit en leggen contact met de Michiel de Ruyterhaven. Deze blijkt druk bezet, dus besluiten we de voor morgen geplande oversteek naar Breskens gelijk te gaan maken. Dan gebeurt het onverwachte, komt het aan op goed zeemanschap.
Automatische lenspomp
We maken ons klaar om zeil te gaan zetten. Dat wil zeggen de bindsels van de zeilen wegnemen en de grootzeilval aanslaan. Dan gebeurt het. De automatische lenspomp slaat aan. Een dikke straal water wordt continu naar buiten gepompt. Dat is geen goed teken. In de bilge staat een aanzienlijke hoeveelheid water, de lenspomp blijft pompen. Ook de motor klinkt vreemd. Bij het openen van het motorluik blijkt de diesel omgeven door een walm van rook. Dat is niet goed! Desondanks blijft de motor lopen, en manoeuvreren ons naar de gemeerd liggende Belgische Loodsboot 7. Bemanning aan dek neemt onze meerlijnen aan en maken vast. Een blik in de motorkamer laat niets aan onduidelijkheid over. De uitlaatbocht met de koelwater-injectiebocht blijkt volledig afgebroken te zijn van de warmtewisselaar. De verklaring voor het afwijkende motorgeluid, de rook in de motorkamer, het water in de bilge. Het koelwater dat normaliter naar de natte uitlaat gaat wordt nu de boot ingepompt. Ook de uitlaatgassen worden de motorkamer ingeblazen.
Averij
Averij wil zeggen schade aan een schip of lading tijdens de reis. Het woord ‘averij’ is een verbastering van ‘haverij’ ofwel ‘gehavend zijn’, beschadigd of toegetakeld.
Langszij Loodsboot 7
We vragen naar de machinist aan boord van het Belgische loodsvaartuig. Vanzelfsprekend zijn er meerdere aan boord. We vragen met ons mee te kijken. De kapitein staat toe vooralsnog langszij te liggen, onder voorbehoud, voor zolang mogelijk. Het kan zijn dat zij moeten gaan varen. Een loodsladder wordt uitgelegd en de scheepswerktuigkundigen van de Belgische loodsdienst stappen bij ons aan boord. Alle behulpzaamheid wordt aan de dag gelegd. Er wordt gereedschap uitgeleend, de optie om te lassen wordt besproken, evenals de mogelijkheid om ons door de loodsjol door de sluis te laten slepen. Want varen op eigen kracht is niet mogelijk.
Goed zeemanschap
Een reparatie liggende naast het loodsvaartuig, dat zou te mooi zijn om waar te zijn. Maar de opties overziende zit dat er niet in. Wel worden er materialen van Loodsboot 7 voor de dag gehaald om de motor te kunnen gebruiken. Met een pijp, slangen, klemmen en ducktape wordt er een koelwaterafvoer gerealiseerd. Zodat het koelwater niet in de bilge maar overboord wordt afgevoerd. De uitlaatgassen blijven een probleem. De enige noodoplossing is de gassen in de motorkamer te laten blazen, en daarbij alle luiken naar buiten open te zetten. Alle gefronste wenkbrauwen ten spijt, dit is de enige mogelijkheid. Oké, sleepboothulp inroepen, dat is het alternatief.
Goed zeemanschap
Zeemanschap ofwel wel zeevaartkunde is gebaseerd op ervaring, inzicht, kennis en kunde. Goed zeemanschap gaat over alle aspecten om veilig een schip te behandelen.
Alle medewerking
Via de marifoon leggen we aan de Buitenkeersluis de situatie uit. Dat we naar binnen willen schutten maar beperkt van de motor gebruik kunnen maken. Het sluispersoneel begrijpt de situatie, en maakt direct de sluis voor ons klaar. Zonder enige wachttijd gaan alle lichten voor ons op groen. Het lukt door de motor behoedzaam te laten draaien. Het koelwater piest overboord, we beperken de toeren en daarmee de hoeveelheid uitlaatgassen en het geluid. De sluismeester vraagt naar onze verdere intenties. Die zijn varen richting het Veerse Meer, vanwege de daar aanwezige reparatiemogelijkheden. De sluismeester geeft aan dit door te geven aan de brugbediening van het Kanaal door Walcheren. Zes bruggen en de sluis van Veere gaan voor ons open, terwijl wij zoveel mogelijk zeilend noordwaarts gaan. Na de laatste brug bedanken we de brugbediening voor de verleende diensten.
Langszij Loodsboot 7
Alle lof en waardering voor de bemanning van het Belgische Loodsvaartuig nummer 7. De motoruitval had zich niet op een betere plek voor kunnen doen dan daar waar het gebeurde. ‘Geluk bij een ongeluk’ in optima forma. Maar ook een woord van dank voor de brug- en sluisbediening van het Kanaal door Walcheren. Die ons geholpen hebben om ons zoveel mogelijk zeilend zonder oponthoud naar het Veerse Meer te laten gaan.
Lees hier een vergelijkbare beschrijving