Veerse Gat
Tot het jaar 1961 was wat nu genoemd wordt het Veerse Meer een zeegat met open verbinding naar de Noordzee. Aan de oostzijde aansluitend op de Oosterschelde. In het genoemde jaar werd het Veerse Gat afgesloten door de Veerse Gatdam, als onderdeel van de Deltawerken. Voorafgegaan door de afsluiting van de Zandkreek in 1960 aan de oostzijde door de Zandkreekdam, waarin de Zandkreeksluis. Zo bleef het vaarwater bereikbaar voor de scheepvaart en het kanaal door Walcheren naar Vlissingen. Dat geopend werd al in 1873. Maar de dagen van Veere als vissersplaats waren voorbij. In de huidige tijd heeft het pittoreske Veere een inkomstenbron gevonden in het toerisme.
Veerse Meer
Voor de afsluiting van het Veerse Gat lag er ook tegen Noord-Beveland aan een zeegebied met de naam Onrust. Voor Walcheren lag het Breezand. Deze benamingen zeggen genoeg. De Veerse vissers visten in het bijzonder op mosselen en garnalen. Maar daar kwam dus een einde aan, niet langer zou Veere aan open zee liggen. Noord van het ontstane Veerse Meer ligt het voormalige eiland Noord-Beveland, via de Zeelandbrug verbonden aan Schouwen-Duiveland nabij Zierikzee. Zuidelijk van het Veerse Meer liggen Walcheren en Zuid-Beveland. Aan de oostzijde wordt er door de Zandkreekdam heen vanuit de Oosterschelde zout water toegelaten. De afwatering van de omliggende weilanden brengt zoet water naar het meer. Daarmee is het Veerse Meer een brakwatermeer met helder water.
Van zandbank naar eiland
Het Veerse Meer heette voorheen het Veerse Gat waar diverse zandbanken en ondieptes in lagen, omgeven door diepere geulen. Nu het waterpeil niet meer onderhevig is aan een groot verval en gereguleerd wordt zijn daar verschillende eilanden en platen ontstaan. Sommige platen dragen nog de naam van voor de afsluiting, anderen van de tijd daarna.
Kronkelig vaarwater
Het Veerse Meer was en is geen recht stuk vaarwater, integendeel. Vanaf de Veerse Dam bij Vrouwenpolder naar de Oranjeplaat is de richting zuid-oost, daar is een vrijwel rechte bocht richting noord-oost, dan bij de Middelplaten weer een afbuiging naar het westen ten zuiden, om zich vervolgens vanaf Kortgene en Wolphaartsdijk licht kronkelend naar de Zandkreeksluis te bewegen. Tel daarbij op dat de dijken soms dicht langs het vaarwater liggen, evenals de begroeiing met bomen, en het betekent voortdurend bijstellen van de zeilen vanwege te varen koersen en draaiende winden van verschillende sterkte. Wij zeilden vandaag van WSV Arne naar WSV Wolphaartsdijk, aanvankelijk bij een zuidwestelijke en later westenwind.