Schelde Rijn Verbinding
Het Tholense Gat is een deel van de Oosterscheldegeul, zuidelijk van het Zeeuwse eiland Tholen. In het verleden werd door deze geul naar de haven van Tholen gevaren. Dat kan nog altijd, maar daarvoor is wel een schutting nodig door de Bergsediepsluis, welke is opgenomen in de Oesterdam, onderdeel van de Deltawerken. Tholen kan ook aangevaren worden via de Schelde Rijn Verbinding. Deze vaarweg wordt druk en dag en nacht bevaren door de beroepsvaart. De Schelde Rijn Verbinding vormt een schakel tussen de zeehavens van Rotterdam en Antwerpen.
Tholen
Donderdag zijn we van Kats naar Tholen gevaren, en vrijdag zijn we van Tholen naar Het Sas gezeild. Na een zorgvuldige planning, want Tholen ligt aan het Bergse Diep en de Schelde Rijn Verbinding, een druk vaarwater naar Antwerpen. Maar ook varende op gunstige wind en stroom. Naar Tholen toe hebben we motorvarend gedaan, vanwege gebrek aan wind. Met weinig toeren liepen we voor de stroom rond de 4,5 Knopen bij een gunstig brandstofverbruik.
Oesterdam
Vanaf de Oosterschelde bereik je via de Bergsediepsluis het Tholense Gat, een zoommeer waar een vakantiepark aan het water aan het verrijzen is. Daartegenover vaar je langs de oorspronkelijke dijk van het eiland Tholen. Duidelijk zie je de overgang naar de Oesterdam. Via de Schelde Rijn Verbinding staat het Tholense Gat in verbinding met het Volkerak, gezamenlijk een waterberging vormend mochten de Grote Rivieren buiten hun oevers dreigen te treden. Het aardige is dat de Bergsediepsluis (we bevinden ons vlak bij Bergen op Zoom) op afstand wordt bediend. En dat ging redelijk vlot.
Tholen
Tholen was aardig maar nodigde ons niet uit om er lang te blijven. Het gunstige moment om de Oosterschelde weer op te gaan lag de volgende ochtend rond 7.00 uur. De Bergsediepsluis wordt bediend van 0.00 uur tot 23.59 uur, dus dat is geen belemmering. De wekker om 6.00 uur gezet maar om 5.00 uur waren we wakker, dus mooi op tijd om klaar te maken voor vertrek: ontbijten, de hond uit de voeten, sleutels van het hek van de ligplaats in de brievenbus. Dat laatste, zulke dingen ontnemen mij toch het gevoel van vrijheid. Dan liever op het open water.
Bergse Diepsluis
De meeuwen sliepen nog op het begin van de wachtsteiger. Waarom zouden we ze storen in hun slaap? We maken vast aan het einde van de wachtsteiger en verzoeken om een schutting. Vrijwel direct gaan de lichten op rood-groen, de sluis wordt klaargemaakt. Bij Tholen passeerden we overigens ook een opvallend fietsbrug, deze staat voor de scheepvaart altijd open, dubbel groen aan beide zijden. Wil je nu als voetganger of fietser naar de overzijde, dan druk je op een knop en gaat de brug voor de wandelaar open. En gaan de lichten voor de scheepvaart op rood.
Goese Sas
Rond 7.00 uur varen we de Oosterschelde weer op, we zetten de zeilen en gaan met de stroom mee aan de wind richting Zeelandbrug. Met in gedachten: ‘we zien wel hoever we komen, voordat het tij zich keert’. Bij Wemeldinge valt de wind weg. Gelijktijdig hebben we ruimte te maken voor druk scheepvaartverkeer van en naar het Kanaal door Zuid Beveland. Wij willen geen blamage bij de Verkeerspost of bij een binnenvaarder. Daarom gaan de zeilen naar beneden en wordt de motor gestart. Goese Sas wordt een hele leuke bestemming. Waar we besluiten minstens twee nachten te blijven.