Middelburg
Middelburg, de naam zegt het al, is een vestingstad met een ligging midden op het voormalige Zeeuwse eiland Walcheren. In de zeventiende en achttiende eeuw beleefde de stad gelegen tussen handelsstad Veere, vissersplaats Arnemuiden en havenstad Vlissingen een periode door van groei en bloei. De stad ‘snoepte’ als het ware van twee ogen zelfs drie wallen, van Vlissingen aan de Westerschelde van Veere aan het Veerse Gat en Arnemuiden aan Het Sloe.
Logboek Datum 3 augustus 2024 Van Oranjeplaat naar Vlissingen Van Oranjeplaat naar Vlissingen naar Oranjeplaat Via het smalle geultje naar De Piet, langs de Anneplaat en het Aardbeieneiland, de Haringvreter naar het Kanaal door Walcheren. Schutten bij Veere, bruggen passeren bij Middelburg, Souburg en Vlissingen, via de Buitenkeersluis naar de Buitenhaven, voornemens oversteek van Westerschelde naar Breskens Tijd … Postie …°…’…” N/S …°…’…” O/W Koers …° Vaart … Kn Log … Nm Windsnelheid … Windrichting … Barometer … mBar Zicht goed, later regen Zee kalm Bijzonderheden Motordefect
Om Middelburg nog beter via het water bereikbaar te maken werd er aanvankelijk een Havenkanaal gegraven van Middelburg naar Arnemuiden. Daar sloot het aan op het Kanaal van Wellingen dat aansloot op de Westerschelde, en noordwaarts op Het Veerse Gat. Varende tussen de banken werd dan de Oosterschelde bereikt. Ware het niet dat beide vaarverbindingen te maken hadden met verzanden. Waarvan in de huidige tijd de vruchten worden geplukt. Het Sloe en Het Flakke bij Vlissingen zijn van de zee gewonnen en geworden tot landbouwgrond en havengebieden.
Middelburg was een rijke handelsstad, met bloeiperiodes in de zeventiende en achttiende eeuw, die echter aan het eind van de achttiende eeuw slechter bereikbaar werd; de toegang tot de haven slibde dicht.
Bron: Zeeuwse Ankers
Kanaal door Walcheren (1817-1865)
Van WSV Oranjeplaat naar Vlissingen 9,6 Zeemijl
Omwille van de belangen van Middelburg is het Kanaal door Walcheren er gekomen, van Veere naar Middelburg. Een rechte en rechtstreekse vaarverbinding zonder oponthoud. In 1815 is men daaraan begonnen en in 1817 kon het kanaal al worden geopend. Onder het bewind van ‘koopman-koning’ Willem I (1814-1839), lees ik bij Zeeuwse Ankers. In 1865 verlengd naar Vlissingen, parallel aan een spoorlijn. Één en ander had nogal wat voeten in aarde, in relatie tot België en politieke afwegingen en garanties over een vrije doorvaart, ook voor de zuiderburen. Maar uiteindelijk is het ervan gekomen. Dat ook wij een vrije doorvaart hebben genoten van Veere naar Vlissingen. Met in het voorbijgaan Middelburg. Vertrekkende vanuit WSV Oranjeplaat wordt na 9,6 Zeemijlen varen Vlissingen bereikt. Waarvan 7,2 Zeemijl door het Kanaal door Walcheren.
Pas in 1865 viel het besluit in de Eerste en Tweede Kamer het Kanaal van Middelburg naar Vlissingen te graven, in combinatie met de aanleg van de spoorlijn.
Bron: Zeeuwse Ankers