Van Oranjeplaat naar Vlissingen • Kanaal door Walcheren

Middelburg

Middelburg, de naam zegt het al, is een vestingstad met een ligging midden op het voormalige Zeeuwse eiland Walcheren. In de zeventiende en achttiende eeuw beleefde de stad gelegen tussen handelsstad Veere, vissersplaats Arnemuiden en havenstad Vlissingen een periode door van groei en bloei. De stad ‘snoepte’ als het ware van twee ogen zelfs drie wallen, van Vlissingen aan de Westerschelde van Veere  aan het Veerse Gat en Arnemuiden aan Het Sloe.

Logboek

Datum 3 augustus 2024
Van Oranjeplaat naar Vlissingen
Van Oranjeplaat naar Vlissingen naar Oranjeplaat
Via het smalle geultje naar De Piet,
langs de Anneplaat en het Aardbeieneiland,
de Haringvreter naar het Kanaal door Walcheren.
Schutten bij Veere, bruggen passeren
bij Middelburg, Souburg en Vlissingen,
via de Buitenkeersluis naar de Buitenhaven,
voornemens oversteek van Westerschelde 
naar Breskens
Tijd …
Postie …°…’…” N/S …°…’…” O/W
Koers …°
Vaart … Kn
Log … Nm 
Windsnelheid …
Windrichting … 
Barometer … mBar 
Zicht goed, later regen 
Zee kalm
Bijzonderheden Motordefect
Veere
Vanaf het Veerse Meer varen we het Kanaal door Walcheren in
Kanaal door Walcheren
Sluiswachters-woningen bij de ingang van het Kanaal door Walcheren
Traditionele Zeeuwse Platbodems
Traditionele Zeeuwse Platbodems bij d ex-lijstduwer van Veere, de ingang van het Kanaal door Walcheren
Sluis Veere
We schutten door de oude schutkolk van Sluis Veere

Om Middelburg nog beter via het water bereikbaar te maken werd er aanvankelijk een Havenkanaal gegraven van Middelburg naar Arnemuiden. Daar sloot het aan op het Kanaal van Wellingen dat aansloot op de Westerschelde, en noordwaarts op Het Veerse Gat. Varende tussen de banken werd dan de Oosterschelde bereikt. Ware het niet dat beide vaarverbindingen te maken hadden met verzanden. Waarvan in de huidige tijd de vruchten worden geplukt. Het Sloe en Het Flakke bij Vlissingen zijn van de zee gewonnen en geworden tot landbouwgrond en havengebieden.

Middelburg
De haveningang van Middelburg, met links het Bunkerstation Jos Boone. Op de achtergrond de Ooostkerk, eens een baken van de stad

Middelburg was een rijke handelsstad, met bloeiperiodes in de zeventiende en achttiende eeuw, die echter aan het eind van de achttiende eeuw slechter bereikbaar werd; de toegang tot de haven slibde dicht.

Bron: Zeeuwse Ankers

Middelburg
De Stationsbrug bij Middelburg over het Kanaal door Walcheren. Links het treinstation

Kanaal door Walcheren (1817-1865)

Van WSV Oranjeplaat naar Vlissingen 9,6 Zeemijl

Omwille van de belangen van Middelburg is het Kanaal door Walcheren er gekomen, van Veere naar Middelburg. Een rechte en rechtstreekse vaarverbinding zonder oponthoud. In 1815 is men daaraan begonnen en in 1817 kon het kanaal al worden geopend. Onder het bewind van ‘koopman-koning’ Willem I (1814-1839), lees ik bij Zeeuwse Ankers. In 1865 verlengd naar Vlissingen, parallel aan een spoorlijn. Één en ander had nogal wat voeten in aarde, in relatie tot België en politieke afwegingen en garanties over een vrije doorvaart, ook voor de zuiderburen. Maar uiteindelijk is het ervan gekomen. Dat ook wij een vrije doorvaart hebben genoten van Veere naar Vlissingen. Met in het voorbijgaan Middelburg. Vertrekkende vanuit WSV Oranjeplaat wordt na 9,6 Zeemijlen varen Vlissingen bereikt. Waarvan 7,2 Zeemijl door het Kanaal door Walcheren.

Pas in 1865 viel het besluit in de Eerste en Tweede Kamer het Kanaal van Middelburg naar Vlissingen te graven, in combinatie met de aanleg van de spoorlijn.

Bron: Zeeuwse Ankers

Vlissingen
Via de Buitenkeersluis van Vlissingen bereiken wijdde Westerschelde
Vlissingen, Loodsboot 7
We varen de Buitenhaven van Vlissingen in

Geef een reactie