IJsselmeer
Bijna twintig jaar lang is het IJsselmeer ons thuiswater geweest. Maar de komende jaren zullen onze vaarwaters de Zuid-Hollandse wateren en Zeeuwse Stromen zijn. Het moment valt onvoorzien samen met de COVID-maatregelen. Dit lijkt bijzaak maar bepaald wel degelijk de route en de reistijd van noord naar zuid.
Staande Mast Route
Met staande mast zijn er in grote lijnen drie mogelijkheden: over zee van IJmuiden langs de kust, en dan kiezen voor Hoek van Holland of Stellendam om richting de Zuid-Hollandse eilanden te gaan. De andere mogelijkheid is de Staande Mastroute door Amsterdam en dan via de Haarlemmer Ringvaart naar het zuiden, of via Zijkanaal C langs Haarlem en dan richting de Ringvaart. De route over Amsterdam betreft een nachtvaart vanwege de te openen bruggen waarover overdag ook bussen, trams en treinen rijden.
COVID-19 maatregelen
De laatste optie valt af vanwege de Corona-maatregelen. De geldende avondklok staat pleziervaart door Amsterdam in de nacht niet toe. Dan de optie over Haarlem. Te omschrijven als de toeristische route over Bennebroek, Lisse en Hillegom. Is te doen maar zeer tijdrovend. We kiezen voor de route over zee op voorwaarde van betrouwbare weersomstandigheden. Zodra het kan gaan we, dat besluit is genomen. Evenals een aantal op te nemen vakantiedagen.
Markermeer en IJmeer
Bij vertrek is de wind uit het noorden 4 Beaufort, een ideale wind maar wel fris voor de tijd van het jaar. We kleden ons warm, je kunt beter warm blijven dan warm worden. Een opmerkelijk detail: we hebben anderhalf jaar niet gezeild, de boot heeft anderhalf jaar lang op de wal gestaan. Nu we op deze donderdagmorgen de zeilen hijsen is het even zoeken en wennen en oefenen met de grootzeilval, de giekophouder en – neerhouder en de reeflijnen.
IJ en Noordzeekanaal
Die morgen ook het kleine voorzeil op de genuaroller gezet, en een paar maal in- en uitrollen om het zeil zich te laten zetten in combinatie met de bedieningslijn. Maar eenmaal op het water begint het snel te wennen, het zeilen verleer je zomaar niet. Ruimschoots zeilen we langs de Flevopolder over het Markermeer richting het IJmeer, waar het behoorlijk druk en vooral veranderd is. Druk met binnenvaarders en veranderd met betonde vaarroutes. Na het passeren van de Oranjesluizen komen we op het IJ, varende langs de scheepswerven van Amsterdam-Noord en het Centraal Station op de zuidoever.
Seaport Marina
De rustige weersomstandigheden als gevolg van een groot hogedrukgebied boven de noordelijke Noordzee dienen zich half april aan, wat resulteert in wind uit noord tot noordoostelijke richting. Voor een rustige zeiltocht kun je niet beter hebben! Want een zuidwesten wind betekent opkruisen tegen wind en golven in, maar met noordelijke wind ruimschoots met wind en golven mee. We nemen de gelegenheid waar voor de route over zee, Zijkanaal C passerend, dat was Plan B. Na het IJ en het Noordzeekanaal ingeklemd tussen de Oranjesluizen en het sluizencomplex bij IJmuiden meren we na een dag zeilen en varen af in Seaport Marina IJmuiden, aan een drijvende steiger achter een imposante zeewering voor een goede nachtrust.
Vertrek IJmuiden
De volgende morgen willen we, bij de kentering van het tij buitengaats om 4.30 uur vertrekken. Het wordt uiteindelijk 5.00 uur dat we de haven verlaten na een goed ontbijt en de nodig voorbereidingen. Over de VHF kanaal 61 melden we Haven IJmuiden dat we naar zee gaan, met bestemming de zuid. Alles in orde, om 5.30 zijn we buiten de pieren en volgen we de route langs de 15 meter dieptelijn. Tussen IJmuiden en Zandvoort zien we een Urker visser, verder is de zee leeg. Achter ons licht TaTa Steal, voorheen Corus en Hoogovens helder op. Wij varen nog in de nacht, het daagt in het oosten.
Aanloop Scheveningen
Maasmond Passage
Na een korte tussenstop in de haven van Scheveningen waar we ons gemeld hebben op VHF 21 om veilig de haven aan te lopen naderen we rond de middag de Maasmond. Bij de groen boei MN 1 melden we ons over de VHF kanaal 3 bij Aanloop Maasmond dat we we voornemens zijn om de Maasmond over te steken, en begeven we ons in het gebied bedoeld voor overstekende kleine schepen zoals wij. We worden goed gehoord, we spellen onze scheepsnaam, we krijgen mee uit te blijven luisteren op VHF 3, we horen later onze scheepsnaam vermeld in de communicatie met andere scheepvaart. We hebben een zeil gezet om visueel beter zichtbaar te zijn. Uiteraard voeren we een radarreflector in de mast.
Het is relatief rustig, we zien de Eendracht bij de noordelijke paddestoel zich ophouden, er kiest een containerschip van Maersk zee, evenals een oranje chemicaliëntanker en een Ferry, deze gaan ruim voor ons over. Bij het begin van onze oversteek komen er twee zeeschepen van zee, voor de eerste verleggen we de koers wat zodat deze voor ons over gaat, de tweede vaart traag, daar gaan we voor langs. We houden koers richting de cardinale boei MV en gaan richting de aanloop van het Slijkgat. Afmelden bij sector Maasmond kan maar hoeft niet. We houden de communicatie schoon.
Slijkgat Stellendam
Vanaf de Maasvlakte en de Europoort koersen we op kompas en visueel richting de vuurtoren Westhoofd. Na twee uur varen komen we uit bij de eerste rode en groene boeien van het Slijkgat waarna we relatief dicht bij het strand van Goeree en ‘De Kwade Hoek’ richting Stellendam gaan. Het is afgaand tij, de stroom hebben we wat tegen, hoe dichter we bij Stellendam komen hoe meer we ook brekers gaan zien op de zandbanken achter en naast ons.
Drie weken geleden nog was er sprake van een ondiepte als gevolg van wind en water, daarna is er wederom uitgediept, we zagen aan het begin van het Slijkgat twee baggerschepen, maar op het ondiepe stuk houden wij 1.90 meter water onder de kiel. Ruim genoeg voor ons kleine bootje. Maar we zaten ook aan de groene kant, de rode kant vermeldt op de kaart 1.20 meter waterdiepte bij astronomisch laag water. Goed om te weten, juist bij vallend water. ‘Al ziet men kerk en toren staan, dan is de reis nog niet gedaan’.
Mooie tocht.
Dat was het zeker! Mede mogelijk gemaakt door een goede bemanning. Smaakt naar meer!
Wat een mooi scheepsjournaal.