Van Goese Sas • Schroefwerking ofwel wieleffect

Goese Sas

Na twee overnachtingen zijn we vertrokken uit Goese Sas ofwel het Sas. We hadden een ligplaats in de havenkom achter de oude ‘sas’ ofwel sluis die gelegen is naast de nieuwe schutkolk. Na ons gemeld te hebben op het marifoonkanaal VHF 18 zwaaiden al spoedig de sluisdeuren voor ons open. Om van het Havenkanaal de Oosterschelde op te varen passeer je de Sas van Goes. Daar kunnen we volop gebruik maken van het wieleffect ofwel de schroefwerking van onze rechtsdraaiende schroef.

Schroefwerking

Het is rustig vandaag op het water. Met slecht één ander zeiljachtje schutten we van het Havenkanaal naar de Oosterschelde. Heel anders dus dan een schutkolk vol met vaartuigen van allerlei soorten en maten. Wanneer het even mogelijk is meren wij het liefst af met bakboordzijde tegen de wal. Dit vanwege het wieleffect ofwel de schroefwerking. Onze Hurley 800 is uitgerust met een rechtsdraaiende schroef. Dat wil zeggen dat wanneer de schroef rechtsom draait, de boot vooruit wordt gestuwd. Voor achteruit te varen draait de schroef linksom. Waarbij de wiel- ofwel schroefwerking het achterschip naar bakboord wordt gedrukt. Aan stuurboord is zichtbaar meer schroefwater te zien dan aan bakboord. Vooruit varend heeft onze Hurley overigens sterk de neiging om bakboord uit te gaan. Vanwege datzelfde wieleffect.

Schutkolk 

Sas van Goes
Invaart van de Goese Sas
Goese Sas
Schutkolk Goese Sas
Goesche Sas
Goese Sas

Dit bericht heeft één reactie

Geef een reactie