Van Burghsluis naar Scharendijke • Vroeg varen

Van Burghsluis naar Scharendijke

Hemelsbreed liggen Burghsluis en Scharendijke slechts 5 Zeemijlen van elkaar verwijderd. Ofwel 9,2 kilometer. Maar om van Burghsluis naar Scharendijke te komen legden wij vandaag 31 Zeemijl af. En deden daarbij ook Zierikzee aan. Varende richting de Zeelandbrug trekt de lucht inbogen Colijnsplaat dicht. Even later gevolgd door zware regenval die het zicht ontneemt. De vraag is of het verantwoordelijk is de Zeelandbrug te passeren, om vandaar de betonning te gaan volgen, wetende van beroepsvaart met de bestemmingen Krammersluizen en Wemelding. In het kader van goed zeemanschap lopen we Zierikzee aan, om de buien voorbij te laten gaan.

Vertrek Burghsluis
In de vroegte zijn we vertrokken uit Burghsluis

De wekker stond vanmorgen om 6.00 uur. De reden was dat we met de stroom mee richting Zeelandbrug, de Keeten, het Mastgat en het Zijpe wilden varen.  Maar om 5.45 uur was de schipper wakker. Na de nodige voorbereidingen kon er om 6.00 uur losgemaakt worden en de reis in de ochtendschemering beginnen. Verrassend was dat het boven Zierikzee weerlichtte. En dat zich boven Colijnsplaat en Wemeldinge donkere wolken samenpakken. Het kon niet uitblijven, dat zich even later een zware plensbui op het bootje stortte. Daar hadden we niet op gerekend en was ook niet voorzien. Maar de actuele buienradar liet er geen misverstand over bestaan. Gisterenavond was er nog geen vuiltje aan de lucht, nu een flinke rode vlek. Weinig veranderlijker dan het Nederlandse weer.

Oosterschelde, Roggenplaat
Langs de Roggenplaat met de stroom mee

Koers naar Zierikzee

Vooralsnog zat er weinig anders op dan doorvaren richting de Zeelandbrug en dan koers zetten naar de haveningang naar Zierikzee. Het moet gezegd, het zicht werd door de zware regen behoorlijk beperkt. De vraag was hoe het zou zijn achter de Zeelandbrug. Met de nodige beroepsvaart en diverse vaarwegen richting Wemeldinge. In het kader van goed zeemanschap besloot de schipper Zierikzee aan te lopen en daar de buien af te wachten. Buienradar voorzag dat het met een uur voorbij zou zijn. En dat bleek ook zo te zijn, rond 8.00 uur maakten we weer los.

Grevelingensluis Bruinisse
We schutten vlot door de Grevelingensluis

Richting de Keeten

De vloedstroom was nog steeds mee. Weliswaar nam deze af tot ongeveer een halve Knoop na de passage van de Krabbenkreek, dichter bij de Krammer- en Grevelingensluis, maar we hebben er mooi profijt van gehad. Ook van de Grevelingensluis bij Bruinisse, de deuren stonden juist naar ons geopend bij het aanvaren. Inmiddels was het ook tijd om diesel in te nemen. Met de resterende 15 liter zouden we wel thuis komen, maar met een volle tank kunnen we voorlopig vooruit. Wat die volle dagtank betreft, dat is 25 liter.

Doorvaren naar Scharendijke

Na het bezoek aan het bunkerstation van Bruinisse kunnen de zeilen worden gezet. We zeilen aan de wind, voor het comfort aan boord zetten we een reef. We zeilen tot in de Geul van Bommenede, daar wordt hoog aan de wind zeilen maar we hebben er al een aanzienlijke vaardag opzitten; het laatste traject langs Brouwershaven naar Scharendijke doet de motor het werk. Uiteindelijk maken we vast achter de zeeweringen uit de tijd dat de Grevelingen nog een zeegat was. Altijd een leuke haven en een vriendelijke ontvangst daar. In de voormalige werkhaven waar in vroeger tijd meekrap werd geladen van het Schouwen-Duivelandse land.

Jachthaven van Scharendijke
Jachthaven van Scharen
Van Burghsluis naar Scharendijke 31 Zeemijl
Hurley 800
Alles weer opgeruimd
Tomahawk Air-K 375 Kayak
Zoals ook eerder tijdens deze reis ook in Scharendijke de gelegenheid om te kajakken

Dit bericht heeft één reactie

  1. Michèl

    Ik kan u nog een advies meegeven om een extra jerrycan diesel als reserve aan boord te hebben. Je weet tenslotte maar nooit……

Geef een reactie